נחנך פארק המחצבה בקיבוץ מלכיה

פארק המחצבה בקיבוץ מלכיה נחנך בטקס מכובד. על כך בכתבה הבאה

מועצה אזורית הגליל העליון, בשיתוף הקרן לשיקום מחצבות והמועצה לשימור אתרים חנכו בשבוע שעבר את פארק המגרסה שבקיבוץ מלכיה. עבודות שיקום אתר המגרסה נמשכו כשמונה חודשים ועלותם הסתכמה בכ-1.2 מיליון ₪. במסגרת עבודות השיקום פעלה המועצה לשימור אתרים לשמר את מבנה המגרסה המקורי, והקרן לשיקום מחצבות קידמה את שיקום והקמת פארק ציבורי-תיירותי, הכולל אזורי מנוחה ותצפית על גבולותיה הצפוניים של ישראל, לצד הדרכה והדגמת עבודת המגרסה על ידי מדריכים מקיבוץ מלכיה.

שטח המגרסה, שהיה נטוש במשך עשרות שנים, יציג את סיפורם של מתיישבי הגליל במטרה להעבירם לדורות הבאים. המבקרים באתר המשוקם יוכלו לסייר בו באופן עצמאי באמצעות מסלול הסברה משולט, הכולל מסבירן קולי בשלוש שפות (עברית, אנגלית וערבית), כמו כן בעתיד תהיה אפשרות לתאם הדרכה מקצועית בתיאום עם המועצה, במסגרתה תופעל המגרסה להדגמה על ידי אנשי קיבוץ מלכיה.

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: “אנו מודים לקרן לשיקום מחצבות על הקמת הפארק הציבורי שבמרכזו המגרסה ההיסטורית של קיבוץ מלכיה. ברצוני להודות גם לקיבוץ מלכיה על תרומתו המשמעותית לקידום הפרויקט והוצאתו לפועל. אין ספק כי המאמץ המשותף יאפשר לכלל הציבור להיחשף לערכי המורשת המקומית, יעודד את התיירות בצפון ויפיץ ברבים את חשיבותה של ההתיישבות החקלאית החלוצית על גבול הלבנון”.

מיכאל חרל”פ, מנהל הקרן לשיקום מחצבות: “הקרן לשיקום מחצבות פועלת להנגשה וחזרה לציבור אתרים ששימשו במשך שנים כמחצבות  נטושות ומפגעים סביבתיים. שיקום פארק מלכיה כולל השבה לציבור של משאב טבע יקר כפארק תיירותי הכולל בתוכו מיצג ייחודי המציג את פעילותם של מתיישבי הגליל שפעלו לפתח ולשמר את הקרקע לטובת ההתיישבות באזור”.

אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: “מגרסת מלכיה היא עדות ליצירתיות של ראשוני מלכיה וליכולתם להתבסס ולבנות יישוב על אף נתוני הסביבה הקשים. המגרסה המשומרת תמחיש לקהל המבקרים את המנגנון המכני ההיסטורי מאיסוף אבני הלקט ועד גריסתם לאבני חצץ בגדלים שונים”.

טקס חנוכת הפארק (צילום: עופר פריימן)