הצלחות במסלול שלה

את תואר “ספורטאית השבוע” אנו שמחים להעניק למאיה בהט, שחיינית שעושה חיל במספר תחומים בו זמנית.

אגודת השחייה הפועל גליל עליון סיפקה בחודש שעבר הצלחה גדולה באליפות הארץ, שנערכה במכון וינגייט במשך חמישה ימים. שמונה מדליות נוספו לארון התארים המכובד של המועדון. בכתבה הזו אנו מפנים זרקור לשחיינית מוכשרת, ששברה שיאים במשחים למרחקים שונים בסגנון גב, בשנה הראשונה שלה כשחיינית בסגנון זה לאחר שלאורך כמעט 8 שנים התמקדה בסגנון חזה. מאיה בהט, בת 16.5 מקיבוץ איילת השחר, תלמידת מגמת ספורט וביולוגיה בתיכון עמק החולה, הצטרפה לאחרונה גם לצוות המדריכים של האגודה ותפסה פיקוד על קבוצת הילדים המכונה “הכרישים”. נוסף על כך, פעילה מאיה בהט גם בפרויקט “קו הזינוק” – פרויקט מנהיגות ארצי לבני נוער.

נהנית מהדרך. מאיה בהט



כשפנינו ליונתן ורטיקובסקי – מנהל ענף השחייה בעמותת הספורט גליל עליון, בבקשה לבחור ב”ספורטאית שבוע”, הוא שכנע אותנו שמאיה בהט היא הבחירה הנכונה ביותר: “”מאיה היא שחיינית נהדרת שרק ממשיכה לעבוד קשה ולהתקדם. מלבד היותה שחיינית מצוינת, מאיה היא גם האחות הגדולה בבריכה ומהווה נכס לחדר ההלבשה. מדובר בנערה איכותית, עם ערכים שלא ניתן לראות כל יום בבני נוער. מנומסת, תמיד תדבר בכבוד ותהיה אכפתית כלפי הסובבים אותה. עבור השחייניות הצעירות מקבוצת העתודה מאיה מהווה כאחות גדולה שעוזרת בכל דבר. השנה, בנוסף להיותה שחיינית מאיה גם תאמן שתי קבוצות של שחיינים ושחייניות בגיל 10 ותדריך את הדור הבא של המחלקה. למאיה יש המון מה לתת ואני בטוח שבזכותה השחיינים והשחייניות ילמדו רבות”. מכאן נמשיך לראיון שערכנו עם מאיה בהט.

ממוקדת מטרה. מאיה בהט באליפות הארץ



מאיה, כל כך הרבה שנים בענף עם דרישות גבוהות כל כך. מה גורם לך להתמקד בשחייה כל כך הרבה שנים?

“מה שחיבר אותי לשחייה זו אהבה למים. זו הסיבה שהתחלתי לשחות. בשבילי זו התנתקות לשעה וחצי -שעתיים, זמן לעשות ספורט, לעבוד על המטרות שלי ולהתפתח. עם הזמן הבנתי שזו הרבה מעבר לקבוצת ספורט, זו משפחה חמה ואוהבת, הן ברמת החברים לקבוצה והן ברמת המאמנים. חבר’ה בגילאים של כתות ז’ ועד י”ב, שמעודדים אלה את אלה בתחרויות, תומכים מאוד ברגעים הטובים והפחות טובים. הקשר הדוק גם מעבר לפעילות הספורטיבית. המאמנים לאורך השנים, בראשם נמרוד פלמה ויונתן ורטיקובסקי, הם אנשים שאיכפת להם מאיתנו גם מעבר לרמה הספורטבית. נמרוד עבורי הוא כמו אבא שני. כל כך התחברתי לשחייה, ברמה כזו שאני פריקית של שחייה. אני אוהבת לחקור מה עושים שחייני העל כדי להצליח, עוקבת אחר תחרויות בינלאומיות, דולה כל פיסת מידע אפשרית על שחייה. זה עושה אותי מאושרת. אני רוצה להמשיך כמה שאוכל לעסוק בתחום הזה”.

איך עברה עליך שנה עמוסת סגרים?

“היה קשה. עצרו אותנו שלוש פעמים ועבורנו המחסור בבריכה היה מאוד משמעותי. מצאתי את עצמי נעזרת בהוריי כדי להגיע ולשחות בירדן. זה פחות נוח ופחות אידיאלי, אבל עשיתי את המקסימום עד כמה שיכולתי. רציתי להישאר עם תחושת מים. השתדלתי לקחת את הסיטואציה למקום טוב. היה לי זמן לעבוד על כל מיני דברים שלא היה לי את האפשרות בזמן רגיל. התמקדתי באימוני כושר, התחזקתי גופנית ומנטלית, איך מתכננת את דרכי בתחרויות – מה שעזר לי לבוא יותר מפוקסת. לא היה קל, אבל ניסיתי להוציא את מירב. התמיכה הקבוצתית עזרה מאוד”.

קבוצה שהיא משפחה. קבוצת הבוגרים של אגודת שחייה הפועל גליל עליון באליפות הארת



איך את מסכמת את אליפות הארץ ברמה האישית?

“אחרי כל השנה הזו, האליפות הפתיעה אותי מאוד. עברתי לפני שנה וחצי מסגנון חזה לסגנון גב, אחרי שהתמודדתי עם בעיות בברכיים ובעיות גדילה ועברתי לגב. להיכנס בגיל הזה לסגנון חדש זה לא פשוט. באליפות בדקתי את המדדים שלי אחרי שנה. עברנו חמישה ימים אינטנסיביים של תחרויות בשלב מוקדמות בבוקר, ומי שעבר בהצלחה עלה לשלב הגמר אחה”צ. במשחה שבשלושה מחמישה ימים הגעתי גם לגמר וסיימתי בעשירייה הראשונה, זאת לאחר שבכל קפיצה למים שברתי שיא. אני מאוד מעודדת ומחכה לתחרויות הבאות”.

מה מביא אותך להשתלב בתחום ההדרכה?

“הרצון לתת מהידע שצברתי לילדי האגודה. עשיתי קורס בחודש אוגוסט, מיד אחרי האליפות. לאחר שלמדנו בזום חומר עיוני בתחומים שונים כמו פיזיולוגיה ופסיכולוגיה ועוד, היה לנו  סופר אינטנסיבי במכון וינגייט, חמישה ימי לימוד – משמונה בבוקר ועד חמש בערב, שילוב של שעות עיוניות ומעשיות. הכרתי מלא חבר’ה מכל הארץ. למדתי איך לשפר את הטכניקה שלי כשחיינית, ואיך אוכל להדריך ולהיות מאמנת. הדרכה זה תחום שאני אוהבת ורוצה לעסוק בזה. ביום חמישי עשיתי אימון עם קבוצת “הכרישים”, גילאי 9-10. היה נורא נחמד, אני נורא מתרגשת ויש הרבה תשוקה להמשך”.

מה את מאחלת לעצמך לקראת השנה החדשה?


“צפויה לי שנה עמוסה בכמה מסגרות. הצבתי הרבה מאוד מטרות – גם בשחייה וגם בלימודים. הרבה מבחני בגרויות. פרויקט קו הזינוק – פרויקט מנהיגות שהתקבלתי אליו לפני שנה. פרויקט שבו אני לומד על עצמי המון, ביצענו שיעורים ועם כתות קש”ת ופרויקטים עם חילונים ודתיים. כמובן שיש מטרות גם בשחייה, להשתלב בהצלחה בתחום האימון ולהגיע לחמישייה הראשונה בדירוג הארצי כשחיינית גב. מקווה שאוכל לשלב מהכל בהצלחה. חשוב לי, בעיקר להנות מהשנה הזו, שום דבר לא מובן מאליו וצריך להעריך את הדברים הקטנים ולהנות מהדרך. אני שמחה שיש לי את הזכות להיות חלק ממסגרות, שעושות לי טוב בלב ובנשמה”. 

חברים טובים גם שם. מאיה בהט וחבריה לקבוצת “קו הזינוק”