הכל נשאר במשפחה

בחקירת משטרה מסועפת התברר כי קרובי משפחתם של עבריינים מטובא זנגריה, שנכלאו בשנת 2018 לאחר שהורשעו בגביית דמי חסות, הקימו חברת שמירה חדשה, שהיוותה מסווה לפעילות מחודשת של גביית דמי חסות. החשודים זומנו לשימוע לקראת הגשת כתב אישום

פשיטת משטרה נגד חברת שמירה פיקטיבית, (צילום ארכיון: משטרת ישראל)

משטרת ישראל מחוז צפון בליווי הצוות הכלכלי בפרקליטות צפון סיימה חקירה מורכבת כנגד 3 חשודים, תושבי הכפר טובא זנגריה, בחשד שהפעלו חברת שמירה פיקטיבית שגבתה דמי חסות בסך של מעל 11 מיליון שח מעשרות עסקים באיזור הצפון.

החקירה המורכבת החלה בימ”ר צפון לאחר שהתברר כי כשנתיים לאחר שחוסלה פעילותם של חברות השמירה שהופעלו על ידי עברינים תושבי טובא זנגריא בתחילת 2017 החלה שוב פעילות של גביית דמי חסות ברחבי הצפון.

החוקרים גילו שקרובי משפחה של העבריינים שנכלאו בשנת 2017, הקימו חברה חדשה וביולי 2018 לאחר שקיבלו אישור להפעלת חברת שמירה החלו אט אט  לגבות דמי חסות מאותם “לקוחות” של חברות השמירה שפעילותן חוסלה על ידי המשטרה בשנת 2017.

חלונות מנופצים במרכז מסחרי בראש פינה, (צילום ארכיון: מ.מ. ראש פינה)

בשל מגבלות החוק באשר לעבירת גביית דמי החסות (שבגינם יזמה משטרת ישראל שינוי בחקיקה בשיתוף הפרקליטות) פעלו החוקרים, בליווי הפרקליטים, על מנת לאסוף תשתית ראייתית לעבירות מרמה אותם ביצעו העבריינים כנגד גופי הרגולציה של חברות השמירה בישראל. בין העבירות: קבלת דבר במרמה, עבירות הלבנת הון, שימוש במסמך מזוייף ועבירות בתחום התאגידים ועבירות לפי פקודת מס הכנסה.

במהלך החקירה המסועפת שבה לקחו חלק 20 חוקרי משטרה המתמחים בתחום הכלכלי, בשיתוף חוקרי מס הכנסה, נחקרו עשרות עדים ובוצעו מאות פעיליות חקירה. מפרטי החקירה עלה כי החשודים קיבלו אישור להפעלת חברת השמירה ממשרד המשפטים ומשרד העבודה לאחר שנעזרו בשלד של חברה קיימת, שהוקמה על ידי אחד החשודים, אדם ללא עבר פלילי, ותוך מתן הצהרות כוזבות והצגת מצגי שווא.

השר לשעבר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בביקור בטובא זנגריה, (צילום ארכיון: משטרת ישראל)

חוקרי המשטרה התרכזו באופן קבלת האישור להפעלת החברה, אישור שהוא הכרחי על מנת לקיים את פעילות גביית דמי החסות, בכך  שמאפשר לבעלי העסקים להצדיק את הוצאת הכספים כנגד חשבונית “חוקית” ואף מספק את חברות הביטוח המבטחות את בתי העסק.

(עוד על המנגנון המשומן של גביית דמי החסות ניתן לקרוא בבקשה לשינוי חקיקה שהוגשה למשנה לפרקליט המדינה ב- 26 ליוני, בעקבות יוזמה ועבודת משותפת של מחוז צפון של המשטרה ופרקליטות מחוז צפון).

בנוסף, במהלך החקירה התרכזו החוקרים בעבירות כלכליות הקשרות להפעלת חברת השמירה והוצאת הכספים ממנה על ידי החשודים תוך ביצוע עברות שונות בתחום התאגידים והעלמות מס. החשודים זומנו בימים האחרונים לשימוע לפני הגשת כתב אישום.

מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא: “אנו נאבקים בתופעת גביית דמי החסות בצפון בכל הכלים העומדים לרשותנו, פעילות חקירה כנגד חשודים וארגונים, פעילות משותפת עם הישובים באבטחה ומניעת פשיעה חקלאית, וגם בתחום החקיקה.

ניצב שמעון לביא במפגש עם ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ (צילום: מ.א. הגליל העליון)

“עד כה, לתופעת גביית דמי החסות לא ניתן מענה הולם בחקיקה, עובדה שהקשתה רבות על פעילות המשטרה. אך אף על פי כן, כמו שרואים בחקירה זו, אנחנו לא מחכים ומצאנו את הדרכים לבסס תשתית ראייתית כנגד העבריינים בעבירות עקיפות כדי להביא לחיסול פעילותם והעמדתם לדין.

“אני מקווה ששינוי החקיקה המבוקש יקודם במהירות ויאפשר למשטרה ולמערכת אכיפת החוק לפעול בצורה יעילה הרבה יותר כנגד התופעה, תופעה אשר השתרשה באוכלוסיות ואזורים מסויימים במשך עשרות שנים”.