החולד זכה לטיפול רפואי והושב אל הטבע

במרפאה לחיות בר באגמון החולה טיפלו בחולד שנמצא על ידי תושבים בקרית שמונה. זה מאוד נדיר שחולד יימצא מעל פני הקרקע. לאחר שהתאושש החולד הוחזר לאותה סביבה בה הוא נמצא.

אירוע בהחלט לא שגרתי במפגש עם חיות בר, אירע השבוע. תושבים בקרית שמונה מצאו חולד, שהיה במצב גופני קשה, לאחר מפגש עם חתולים.

החולד הועבר למרפאה לחיות בר באגמון החולה-קק”ל, הפועלת בשיתוף עם המכללה האקדמית תל חי,  הוא קיבל טיפול מסור שכלל בדיקה מקיפה ומתן נוזלים משום שהיה מיובש,  

החולד (לרוב קוראים לו חפרפרת, אבל אין חפרפרות בישראל.) חי את מרבית חייו לבד בחושך. הוא עיוור כמעט לחלוטין ועיניו מכוסות קפלי עור. הזמן היחיד בו הוא יוצא מהמחילה היא בעונת החיזור והרבייה.

לחולדים כמה תכונות מרתקות; למרחקים קצרים הם מנווטים בעזרת רישום תנועות גוף – זיכרון של תנועות השרירים והמפרקים במרחב ומהירות תנועה וכיוון. למרחקים ארוכים יותר, הם יכולים לקרוא את השדה המגנטי של כדור הארץ וקולטים גלים ססמיים שהם יוצרים, על ידי מספר רב של הקשות מהירות של החלק הקדמי של הראש על דפנות המחילה (עד 12 הקשות ב 3 שניות !!)

לחולד שנמצא על ידי התושבים בקרית שמונה היה מזל כפול, הראשון, שהתושבים האיכפתיים דאגו להביא אותו למרכז האיקלום של חיות הבר באגמון החולה, והשני, שיש באזור אצבע הגליל מרכז כזה, שיכול לטפל בחיות בר. המרכז הזה הוקם לפני שנה וחצי, ומטפל בבעלי חיים מוגנים שנפצעו. עד כה יצא להם לטפל בעוד שני חולדים.

אחרי שהושלם הטיפול והחולד התאושש, הוא שוחרר לטבע בדיוק באותו מקום בו הוא נמצא, והמטפלים נשארו במקום והשגיחו עד שהחולד התחפר לתוך הקרקע ונעלם.

החולד מושב אל הטבע

לדברי ד”ר רונה ולנסי נדלר, מנהלת מרכז האקלום ומרצה בחוג למדעי החי בתל-חי: “החולד הוא חיה מאוד טריטוריאלית ולכן היה חשוב לנו להחזיר אותו לשכונה בה הוא נמצא בקריית שמונה, כדי לאפשר לו התאקלמות טובה בשטח אותו הוא מכיר”.

צילומים: מרכז איקלום לחיות הבר עמק החולה קק”ל