תוקם ועדה לקידום פתרון לתחזוקת מקלטים בבתים משותפים

מועצת העיר בקרית שמונה קיבלה החלטה להקים ועדה שתנסה לפתור את בעיית ההזנחה של מקלטים בבתים משותפים. כיום העירייה לא יכולה לפעול לשיפור המצב, מכיוון שמבחינה משפטית מדובר ברכוש של הדיירים. לכן מטרת הוועדה לנסות למצוא פיתרון בהיבט המשפטי ובהיבט המעשי

סבב הלחימה האחרון מול החמ”ס העלה על ראש סדר היום את מוכנות העורף הישראלי ואת בעיית המיגון. בקרית שמונה המצב מצד אחד מעודד ומצד שני מעורר דאגה.

מצד אחד יש בעיר חדרי ביטחון או ממ”דים יותר מבכל עיר אחרת במדינה, וגם שאר מרכיבי הביטחון זכו לציון גבוה בביקורת של פיקוד העורף, אך מצד שני, העיר קרובה מאוד לגבול, וזה אומר שבכל תרחיש מלחמה בצפון, קרית שמונה תספוג יותר אש מערים אחרות בעורף.

זה מה שקרה במלחמת לבנון השניה, בעיקר בשבועיים האחרונים, שבהם העיר ספגה מטחים ללא הפסקה. באותם ימים קשים התברר שהמקלטים לא מספקים מענה ראוי לשהייה ארוכה. עיקר הבעיה היא במקלטים שנמצאים בבתים המשותפים. למרות שאחרי המלחמה רבים מהם שופצו בתרומות של קרן הידידות, כיום ישנם מקלטים רבים במצב מוזנח ולא ראוי.

הנושא הזה עלה בישיבת מועצת העיר האחרונה, על ידי חבר המועצה יורם מלול. הוא ערך סיור בכמה מהמקלטים והציג בפני חברי מועצת העיר סרטון בו נראה מקלט שכל הגישה אליו חסומה באשפה וציוד.

חבר המועצה יורם מלול, צילום: עיריית קרית שמונה

הבעיה עם אותם מקלטים בבתים המשותפים שהם אינם רכוש העירייה, לכן העירייה לא יכולה לשפץ ולתחזק אותם באותו אופן שבו היא מטפלת במקלטים הציבוריים. ראש העיר, אביחי שטרן, הדגיש את הקושי המשפטי של העירייה לפעול במקום שהוא בבעלות פרטית.

יורם מלול הציע להשיג כספים מקרנות שונות רק כדי ליישר קו, שכל המקלטים יהיו במצב תקין, ואז להעביר את האחריות לדיירים. חבר המועצה, אלי ברמי, השיב שזו תהיה הוצאה כספית לחינם, כי אם אין התארגנות בוועד בית מצד הדיירים, מהר מאוד המצב התחזוקתי יתדרדר שוב.

בסיכומו של הדיון הבהיר ראש העיר כי העירייה תפרסם קול קורא לדיירים בבתים משותפים, שבו יתבקשו הדיירים להסכים להעברת המקלט שבבעלותם המשותפת לידי העירייה, והעירייה תתחזק אותו. ראש העיר הציע להקים וועדה שתפעל לקידום העניין, וגם ביקש מחבר המועצה יורם מלול לעמוד בראשה.

בית משותף בקרית שמונה

יורם מלול נענה בחיוב להצעה והנושא עלה להצבעה במליאה ואושר פה אחד. האתגר שעומד בפני הוועדה הזו אינו פשוט, וסגן ראש העיר, מישל בן שימול, הצביע על הקושי ואמר שצריך לבחון האם נדרשת הסכמה של כל הדיירים, או של 75 אחוז מהם. “אם זה לא 75 אחוז, תמיד יימצא הדייר התורן שיטרפד את המהלך”, הבהיר בן שימול.

כך או כך זה היה שינוי מרענן לראות שניתן להגיע להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, וזו תהיה הזדמנות גם ליורם מלול לתרום מניסיונו העשיר כאיש משטרה בכיר בדימוס, לנושא חיוני וחשוב.