ובמקום הראשון, ליאור הרול ממכללת תל חי

ליאור הרול, מהחוג למדעי הסביבה במכללת תל חי, זכתה במקום הראשון בכנס בינלאומי למחקר סביבתי, שבו הציגה מחקר על פטריות המשפיעות על עמידות שתילים של אורן ירושלים בתנאי יובש

ליאור הרול

במכללת תל חי רוו נחת השבוע בעקבות זכייתה של סטודנטית מהמכללה בתחרות מחקר בינלאומית. ליאור הרול, סטודנטית שנה ג’, מהחוג למדעי הסביבה, במכללה האקדמית תל-חי, השתתפה לאחרונה בכנס בינלאומי “פופביו” וזכתה במקום הראשון בתחרות בה הוצגו פרויקטים מחקרים של סטודנטים  מכל אירופה.

הכנס הבינלאומי פופביו (popbio ) הוא כנס אירופאי,  המתמקד באקולוגיה של צמחים ומתקיים כל שנה במדינה אחרת ביבשת. השנה, בשל מגפת הקורונה, התקיים הכנס באופן מקוון באמצעות הזום. בכנס מציגים חוקרים וסטודנטים את המחקרים שלהם, באמצעות הרצאה קצרה או באמצעות הצגת פוסטר.

“השנה, בגלל שהכנס היה וירטואלי, הפוסטרים הוצגו כקובץ אליו צירפנו הקלטה עם הסבר אודות המחקר”, מסבירה ליאור, “בנוסף הוקדש זמן בו יכלו השופטים והמשתתפים לשאול שאלות אודות המחקר שהוצג. לאורך כל הכנס ניתן היה להעריך את הפוסטרים וההרצאות של הסטודנטים”.

“המחקר שהצגתי בכנס הוא מחקר שאני עושה ביחד עם הסטודנטים שחר ירמיהו, מור אבידר ויאיר זך, בהנחייתם של ד”ר חגי שמש, ראש החוג למדעי הסביבה וד”ר סתו ליבנה- לוזון ממכון ויצמן. את הפוסטר עיצבתי ביחד עם הסטודנטית זהר לאון.

פוסטר המחקר שזכה במקום הראשון

“חקרנו את ההשפעה של פטריות אקטומיקוריזה על העמידות של שתילי אורן ירושלים לתנאי יובש. לאור שינויי האקלים והתארכותם של תקופות יבשות דלות במשקעים, מצאנו לנכון לבצע מחקר שמתעסק בקשר ההדדי בין אורנים (שנמצאים הרבה באזורינו) לבין פטריות אקטומיקוריזה (פטריות הנמצאות בקצוות השורשים של האורן).

“מצאנו כי אכן ישנה השפעה חיובית של הפטריות על האורן בחלק מהמדדים ואילו בחלק מהמדדים ההשפעה החיובית הצטמצמה באופן משמעותי. אנו כרגע בשלב הניתוח הגנטי, על מנת להבין אלו מיני פטריות משתתפות בתהליך. כמובן שמהמחקר עולות שאלות רבות להמשך. אני מקווה שאצליח לענות על חלקן בהמשך לימודי בתואר השני בתל חי ביחד עם ד”ר חגי שמש”.

ליאור היא תושבת גבעת עדה במקור והיום מתגוררת עם בן זוגה בשאר ישוב. “מאוד התרגשתי לקראת הכנס. התאמנתי לבד ועם חברים מהלימודים על הצגת המחקר והממצאים שלו. בזמן הכנס ההתרגשות הגיעה לשיאה ומאוד מאוד הופתעתי מהזכייה במקום הראשון…  היה לי נחמד ומעניין להכיר אקולוגיים מהארץ ומכל העולם, לענות על השאלות שנשאלתי בנוגע למחקר והיה מרתק מאוד לשמוע גם על מחקרים שמבצעים החוקרים והסטודנטים שלקחו חלק בכנס”.

חורשת עצי אורן ירושלים

ליאור, שמסיימת בקרוב את לימודיה לתואר ראשון במדעי הסביבה, אומרת כי היא מאוד שמחה על הבחירה להגיע ללמוד בתל-חי, מכל הבחינות: “אני מרגישה שהידע והחשיבה הביקורתית והמדעית שלי התפתחה מאוד בשנים האלו פה. מבחינתי זה שילוב של מקום שהוא בטבע, שמאפשר חיים כפריים עם הרבה צעירים שגרים פה באזור.  

“בנוסף לכך התואר במדעי הסביבה נותן ידע במגוון רחב של תחומים שקשורים לסביבה, דבר שעוזר לך לקבל החלטה במה אתה רוצה להתמקד בהמשך. לי זה עזר לבחור בתחום האקולוגיה בנוסף לכך שיש לי ידע בעוד תחומים כמו קרקע ומים, טיפול בפסולת ושפכים ועוד”.