הגבלת כהונת ראש ממשלה בכנס במכללת צפת

הכנס השנתי הבין-לאומי של האגודה הישראלית למדע המדינה נערך השנה במכללה האקדמית צפת, במסגרת הכנס דנו גם בנושא החם של הגבלת כהונת ראש הממשלה. בטקס הוענקו פרסים למנהל המרכז הרפואי בנהריה פרופ’ מסעד ברהום, ולפרופ’ אברהם דיסקין, מהחוג למדעי המדינה באוניברסיטה העברית.

בימים אלה, שבהם עדיין לא ברור כיצד ייגמר המשבר הפוליטי שמלווה את מדינת ישראל בשנתיים האחרונות, התקיים במכללת צפת כנס וירטואלי בינלאומי במדעי המדינה. הכנס, שהתקיים ביום חמישי האחרון. אורגן על ידי הד”ר אפרת קנולר, חוקרת ומרצה בחוג ללימודים רב תחומיים במכללה האקדמית צפת,

הכנס מטבע הדברים הוא אקדמי באופיו, אך אינו מנותק מהמציאות הפוליטית והמשבר בו נמצאים המשטרים הדמוקרטים בארץ ובעולם. כותרת הכנס היתה “שנה של תהפוכות: בחירות, רב-תרבותיות, משילות ומנהיגות”, הרלוונטיות של הכנס לנושאים הבוערים הללו משכה אליו חוקרים רבים ומובילים מהארץ ומהעולם.

משתתפי הכנס בזום, צילום: מכללת צפת

פרופ’ אסף מידני, יו”ר האגודה הישראלית למדע המדינה, אמר במהלך כנס: “בשעה שהמדינה חווה משבר אי משילות ושסע מגדרי ביטאה האגודה על ידי חבריה וחברותיה קריאה ציבורית לאיחוי השסעים ופתרון הבעיות המשטריות העמוקות של ישראל, ויפה שעה אחת קודם”.

ההרצאות בכנס השנה התמקדו בנושאים הבאים: הגבלת כהונת ראש הממשלה, מעקב מקוון אחרי אזרחים, תיאוריות וגישות במדע המדינה, היחלשות הדמוקרטיה בישראל, מגפת הקורונה והשלכותיה על המשילות, חיזוק השלטון המקומי ועוד.

ד”ר אפרת קנולר, יו”ר הכנס התייחסה לנושא למשבר המשילות ולהגבלת כהונת ראש הממשלה ואמרה: החוקרים הרבים שהשתתפו בכנס הציעו מספר פתרונות לבעיות אלו, בהם, בין היתר, אפשרות להארכת כהונת ראש ממשלה מעבר לשתי קדנציות רק ברוב מיוחס, כפי שהציע ד”ר שפירא במסגרת הכנס. מן הראוי שהנהגת המדינה, תאזין גם לקולות מומחים אלו”.

ד”ר אפרת קנולר, צילום: מכללת צפת

גם הנושא של השתתפות פוליטית של המגזר הערבי נדון בכנס, וזאת על רקע המהומות הקשות שאירעו בערים המעורבות, וכן עקב האפשרות של שילוב מפלגה ערבית בקואליציה.

בהקשר הזה של ההשתתפות והשילוב של המגזר הערבי במדינת ישראל, הוענק פרס מיוחד לדמות שהיא דוגמא ומופת להשתלבות ערביי ישראל. פרס משרת ציבור מוביל הוענק לפרופ’ מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה. הפרס הוענק לפרופ’ ברהום  נוכח ההתמודדות המרשימה של המרכז הרפואי בראשותו עם מגפת הקורונה

פרופסור מסעד ברהום, צילום: תומס סולינסקי, עמותת ידידי מרכז רפואי גליל

פרופ’ ברהום הודה במילים חמות שריגשו את משתתפי הכנס, ואמר: “אני מבקש להדגיש כי אמנם אני עומד כאן בבימת הזום לבדי ומקבל את הפרס, אבל אני עומד כאן בשמם של 3,000 עובדי המרכז הרפואי לגליל. עובדים אשר מקיימים הלכה למעשה את הנעלה מכל – הצלת חיים, תוך שמירה על כבודם, מצב רוחם, בריאותם ואיתנותם של מטופלינו באחווה, ברעות ובחברות גם בימים סוערים אלו”.

פרס מפעל חיים הוענק לפרופ’ אברהם דיסקין, פרופ’ (אמריטוס) למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, שעיסוקו המחקרי הוא שיטות ממשל ובחירות, ניתוח התנהגות בוחרים ותהליכי קבלת החלטות באמצעות תורת המשחקים, ועניין אקטואלי נוסף מעבר בוחרים בין גוש הימין לגוש השמאל.