אושר תקציב עיריית קרית שמונה לשנת 2021

מליאת עיריית קרית שמונה אישרה את תקציב 2021 שיעמוד על 201 מיליון שקלים. על פי הודעת ראש העיר, העירייה עומדת בתנאי תוכנית ההבראה, ולראשונה התקציב שהוצע הוא ללא גרעון מתוכנן

מועצת עיריית קרית שמונה קיימה ישיבה שלא מן המניין לאישור תקציב שנת 2021. במהלך הישיבה שמעו חברי מועצת העיר סקירה של גזברית העירייה, ליאת מזרחי, שהציגה את עיקרי התקציב.

התקציב הכולל עומד על 201 מיליון שקלים, כשהוא מבוסס על איזון בין הוצאות והכנסות. בטבלאות שהוצגו לחברי מועצת העיר ישנם נתונים של שנת 2020 תכנון מול ביצוע. אפשר לראות שהעירייה שבשנת 2020 ההוצאות של העירייה לא חרגו מהמתוכנן.

הגרעון המתוכנן לשנת 2020 היה 8.6 מיליון שקלים, ואילו בפועל הגרעון עמד על 7.9 מיליון שקלים. בניגוד לשנת 2020 בשנת 2021 אין בהצעת התקציב גרעון מתוכנן, ולכן זו הפעם הראשונה משנת  2004 שעיריית קרית שמונה יוצאת לשנת תקציב בלי שיש גרעון מתוכנן.

עוד נתון חשוב לגבי שנת 2020 הוא שההכנסות מארנונה גדלו ב-3 מיליון שקלים, ולשנת 2021 הצפי הוא להכנסות ארנונה בהיקף של כ- 60 מיליון שקלים, שהם 31 אחוז מכלל ההכנסות של העירייה.

מענק איזון הוא תוספת לתקציב שמקבלת העירייה ממשרד הפנים, והוא יעמוד בשנת 2021 על 34 מיליון שקלים, תוספת של 1.5 מיליון לעומת שנת 2020.

בשנת 2021 ישנן גם הוצאות חד פעמיות כמו למשל על פעולות שקשורות למגפת הקורונה, ועל פעולות בינוי של תאגיד התנור. הוצאות קטנות יחסית יש לעירייה על החזר מלוות והוצאות מימון שמהווים רק 2 אחוז מכלל התקציב, אך ההוצאות על פנסיה של עובדים שפרשו עדיין גבוהות יחסית ועומדות על 26 מיליון שקלים שהם 13 אחוז מכלל התקציב.

גזברית העירייה, ליאת מזרחי, במהלך הדיון על התקציב

ראש העיר, אביחי שטרן, הצהיר שהעירייה עומדת בתנאי תוכנית ההבראה, ושבשנת 2022 העירייה תגיע לאיזון תקציבי, לא רק בשוטף, אלא גם בחוב המצטבר. אם זה אכן יקרה, הרי שלפחות בהיבט של הניהול הכספי של העירייה, אביחי שטרן, יוכל לסמן וי גדול על אחד היעדים החשובים שהוא הגדיר בתחילת הקדנציה.

חשוב עם זאת להדגיש שהדיון במועצת העיר נסוב רק על התקציב השוטף, ולא על תב”רים, שהם תקציבים ייעודיים לפרויקטים שונים. זה מרכיב נוסף על פיו נמדדים ביצועי העירייה. צריך עם זאת לקחת בחשבון שהשנה האחרונה היתה לא שגרתית בעליל. השנה האחרונה עמדה בצל מגפת קורונה, שהיו לה השלכות כלכליות מרחיקות לכת. גם העדר ממשלה נבחרת, והעובדה שאין תקציב מדינה מאושר לשנת 2021 יוצר קושי בהתנהלות הכספית של הרשויות המקומיות.

כעיקרון תקציב העירייה אמור להיות מאושר כחודש לאחר אישור תקציב המדינה, ונכון להיום עדיין אין תקציב מדינה. במהלך החודשים האחרונים ראש העיר היה במו”מ עם משרד הפנים לתוספת של 1.5 מיליון שקלים בגין הוצאות הקשורות למגפת הקורונה. לבסוף אושרה תוספת של 1.6 מיליון ₪, והיה אפשר להביא את התקציב לאישור מועצת העיר.

צילומים: עיריית קרית שמונה