הסטודנטים לרפואת חירום זקוקים לאוזן קשבת

בחוג לרפואת חירום במכללת צפת, שרבים מהלומדים בו השתתפו בכוחות החילוץ וההצלה באסון ההילולה במירון, התקיים מפגש טיפולי מיוחד שנועד לחזק את הסטודנטים, שחוו מראות קשים בלילה הטראגי במירון

אנשי כוחות ההצלה במירון, צילום: מד”א

ראש החוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת, פרופ’ יזהר בן שלמה, החליט על עיבוי ההכנה ההכרתית והרגשית לסטודנטים. במסגרת מפגש טיפולי, שהתקיים במכללה האקדמית צפת בעקבות האסון במירון.

בין הנוכחים במפגש, שהתקיים במהלך השבוע האחרון, כ-60 סטודנטים פעילים משנה א’, שנה ב’ ושנה ג’ ללימודיהם בחוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת, וכן בוגרת החוג ופראמדיקית מד”א, יובל לוי, שפינתה פצועים במסגרת האסון במירון כחלק מכוח מד”א שסייע לפינוי הפצועים במקום בו מצאו את מותם 45 בני אדם.

פרופ’ בן שלמה והפרמדיקית יובל לוי. צילום: אלבום פרטי

המפגש, בראשות הפרופ’ בן שלמה, נועד לאפשר ביטוי והעלאת חששות ופחדים של הסטודנטים, שחלקם עוסקים כבר היום במתן עזרה ראשונה ופעולות טיפול בפצועים, הליכים רפואיים והצלת חיים.

המפגש לווה בהשתתפותו הפעילה של ד”ר רועי בבילה, רופא במד”א, ששהה בזמן האירוע הטראגי במרפאת מד”א בהר מירון, ובמהלך המשמרת נאלץ לחתום על 39 תעודות פטירה להרוגי האסון.

במהלך המפגש, חזרה על עצמה תחושת הבדידות שחשו הכוחות המטפלים בזמן הטיפול בפצועי האסון. רבים מהם סיפרו כי הם תיפקדו בצורה אוטומטית, וברגע שהלחץ פסק הם פרצו בבכי.

בנוסף, רבים מהם סיפרו כי במהלך כמה לילות לאחר האירוע הם לא הצליחו להירדם ולישון כהלכה. הם ידעו לספר כי מה שסייע להם הייתה תחושת הפורקן שהם חשו לאחר השיתוף בחוויות עם עמיתיהם בקרב הצוותים הרפואיים, וגם עם חברים שאינם מקרב הצוותים הרפואיים.

אמבולנסים במירון, צילום: מד”א

אחד מהדיסוננסים החזקים, שציינו 20 מהמשתתפים במפגש, ששהו בהר מירון בעת קרות האסון, הייתה העובדה שהמוסיקה בהר המשיכה להתנגן בקולי קולות, ואנשים המשיכו לרקוד באתר, ככל הנראה, משום שהידיעה על האסון טרם פקדה אותם.

בנוסף, בקרב סטודנטים הלומדים בשנה א’, ניכרו בעיקר חששות מהיכולת להתמודד בעתיד עם אירועים כה חמורים מהבחינה הרפואית, כדוגמת זה שקרה במירון, בהם ניכר חוסר אונים רב בניסיון להציל חיים.

פרופ’ בן שלמה: “המסקנה שלי משמיעת הדברים, היא שעלינו לשים דגשים נוספים בתוכנית הלימודים על הצד הרגשי של ההתמודדות עם מצבי חירום. על כן, פרט ללימודים התיאורטיים החלטתי לעבות את תוכנית הלימודים בהכנה הכרתית ורגשית נוספת במסגרת ההכשרה האקדמית לתואר אקדמי ברפואת חירום (B.EMS) ובלימודי ההכשרה לתפקידי פארמדיקים שאנו מעניקים. כל זאת, על מנת לשפר את כושר ההתמודדות עם אירועים קטסטרופאליים עתידיים לא עלינו”.

בתמונה: ראש החוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת, הפרופ’ יזהר בן שלמה ובוגרת החוג ופראמדיקית מד”א, יובל לוי, שפינתה פצועים במסגרת האסון במירון במעגל השיחה. צילום: אלבום פרטי.