כך סוחבים אלונקה ביחידת חילוץ גולן

מתנדבי יחידת חילוץ גולן פיתחו טכניקה יעילה לסחיבת אלונקה בשביל צר ותלול. הם יוצרים שרשרת אנושית שמסייעת לשני המתנדבים שאוחזים באלונקה

זה היה עוד חילוץ שגרתי למדי שהתרחש השבוע בנחל גילבון. מתנדבי יחידת חילוץ גולן של משטרת ישראל חילצו אישה בת 52 מהרצליה, אשר סבלה מאירוע לבבי בעת שטיילה בנחל גילבון במסגרת קבוצה. היא נישאה לחניון ע”י המחלצים באלונקה לחניון, ומשם פונתה באמבולנס להמשך בדיקות וטיפול בבית חולים.

נחל גילבון הוא אחד הנחלים האטרקטיביים למטיילים בגולן, ומאופיין במצוק עמוק ותלול. משום כך חילוץ מהנחל הזה מצריך הליכה בשביל צר שעולה בחדות מתחתית האפיק ועד לשפת המצוק.

מפל דבורה בנחל ג’ילבון (צילום: סיגל בן עמרם מתוך אתר פיקיוויקי)

מתנדבי יחידת חילוץ גולן סחבו את האישה שנפגעה באלונקה, ומכיוון שהשביל צר מאוד, רק שני אנשים יכולים לסחוב את האלונקה, כי אין מקום לאנשים נוספים לאחוז אותה מהצד. מדובר באלונקה מאלומיניום שקשורה ברתמות לשני המתנדבים שאוחזים אותה.

מי שחווה מסע אלונקות בצבא יודע שבדרך כלל ארבעה אנשים סוחבים את האלונקה. כשרק שניים סוחבים זה קשה מאוד, בייחוד כשמדובר בעליה תלולה. לכן המחלצים יוצרים סוג של שרשרת אנושית, שאחד אוחז בשני, וכך הם למעשה מושכים קדימה את שני המחלצים שאוחזים באלונקה.

גם בשיטה הזו זה עדיין לא קל, בייחוד כשמדובר בצהרי יום חם, ומרבית המחולצים הם אנשים שמאופיינים בעודף משקל. לכן אחרי פרק זמן לא ארוך, עוצרים ומחליפים את נושאי האלונקה.

הטכניקה הזו מאפשרת חילוצים מהירים יחסית מתוך הנחל לאמבולנס שממתין קרוב ככל שניתן למסלול ההליכה. כשמדובר במקרי חירום למהירות ההגעה לבית החולים יש משמעות רבה.

היכולת של מתנדבי יחידת חילוץ גולן לקצר את משך החילוץ גם מאפשרת במקרים רבים להימנע מהצורך להזעיק מסוק, שעלות הפעלתו יקרה מאוד.

צילום: דוברות המשטרה