סוויסה מציע מו”מ, זלץ וחתיאל לא מתלהבים

ראש מועצת חצור הגלילית שמעון סויסה פנה לראשי המועצות הסמוכות בקריאה להיכנס איתו למו”מ בנוגע לשינוי הגבולות המוניציפאליים. אולם ראשי המועצות של גליל עליון (גיורא זלץ) וראש פינה (מוטי חתיאל) מתחו ביקורת על המהלך

שינוי גבולות מוניציפאליים כחלק ממהלך של צדק חלוקתי הוא נושא רגיש ונפיץ, ומי שמנסה לקדם חלוקה מחדש של הגבולות המוניציפאליים בגליל העליון הוא ראש המועצה של חצור הגלילית, שמעון סוויסה.

בשבוע שעבר פורסם על ידי מ.מ. חצור הגלילית, שמליאת המועצה החליטה לקבל את הצעת ראש המועצה שמעון סויסה ולאשר פה אחד את ההצעה לצאת למהלך של שינוי הגבולות המוניציפאליים של הישוב, ופנייה לוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים בתביעה להעביר לידי חצור הגלילית שטחים שנמצאים כיום בידי רשויות מוניציפאליות סמוכות.

הבתים של חצור במבט מראש פינה

השבוע פורסם שוב שסוויסה קורא לראשי המועצות הסמוכות- מוטי חטיאל ראש מועצת ראש פינה, בני בן מובחר ראש מועצת מבואות חרמון, וגיורא זלץ ראש מועצת גליל עליון, להיכנס איתו למו”מ במטרה לעשות חלוקה מחודשת וצודקת של השטחים ברחבי הגליל וכן של ההכנסות מנכסי מדינה.

סוויסה טוען שהחלוקה הקיימת כיום אינה שוויונית, ושחצור פשוט תובעת את מה שמגיע לה, וזהו מהלך של תיקוון עוולות היסטוריות שהביאו לחלוקה לא שוויונית של נכסי המדינה באזור הצפון.

בהודעה מטעם המועצה בחצור ציין סוויסה: “לכולם ברור שהגיע העת לעשות צדק אך אני תמיד מעדיף לפעול בדרכי שלום ושיח, מאמין שבהידברות ניתן לפתור הכל על אחת כמה וכמה כשמדובר בשכנים החיים בשכנות טובה.

ראש מ.מ חצור הגלילית, שמעון סוויסה (צילום: מ.מ חצור הגלילית)

“לכן, אני מזמין את ראשי המועצות שנתכנס כולנו לפגישה שתבחן את המצב כיום לעומת האינטרסים של כל מועצה וכן האינטרסים של האזור ושל מדינת ישראל, נבין מה קורה כרגע ואיך אפשר ליצור שוויון שלא יפגע באיש ויאפשר צדק. במידה והליך זה יצלח אפנה לשר הפנים ולוועדה על מנת שיעצרו את פעולתם ויקבלו את ההסכמות ביננו”.

הקריאה הזו של סוויסה לא התקבלה בעין יפה ברשויות הסמוכות. כך אפשר ללמוד מהתשובה שהתקבלה מהמועצה המקומית ראש פינה, ובה נאמר: “ראש פינה תמיד פתוחה וקשובה לשכנותיה. העובדות מדברות בעד עצמן עם שיתופי הפעולה, השטחים והכספים הרבים שחצור קיבלה מאיתנו לאורך השנים.

קניון שופינה בראש פינה, חלק מהפריחה המסחרית של המושבה המניבה ארנונה שמנה למועצה המקומית. (צילום: אלעד מנטל)

“הניסיון של שמעון סויסה ‘לקרוא’ לראשי הרשויות להידברות, אחרי שהוא עצמו מיהר לפנות למשרד הפנים לנגוס בשטחי ראש פינה, ואחרי שחמק מהסכמים קודמים בין הרשויות – הוא מהלך ציני, שאינו מתאים ליחסי שכנים, וחבל שהוא עסוק בספינים תקשורתיים במקום בתקשורת בין- אישית.

“אנחנו רואים בשכנות עם תושבי חצור ושאר הישובים ערך עליון בבניית קהילת ארץ הגליל. תמיד נשמח לשיתופי פעולה ושיח. אך אלה אפשריים אחרי עצירת ההליכים בוועדות משרד הפנים, לפגיעה בתושבי ראש פינה ובשירותים שהם צריכים לקבל”.

ראש מועצה מקומית ראש פינה, מוטי חתיאל (צילום: מ.מ. ראש פינה)

גם במועצה אזורית הגליל העליון יש ביקורת על המהלכים של סוויסה בנושא, ובתגובה של המועצה נאמר: “במועצה לא התקבל שום מכתב המציע הידברות בנושא זה, נהפוך הוא, לצערנו בעת הזו אין נכונות לשיח בין ראשי הרשויות, אלא רק דרך עו”ד וועדות גבולות, כולל בקשה לפתוח הסכמים אליהם הגענו בעמל רב, תוך הסכמות ורצון טוב, ואשר אושרו במליאות של הרשויות השונות.

“מה שהתקבל מראש המועצה של חצור זו פנייה שהיא פרוצדוראלית לגמרי, כחלק מהתהליך של וועדת גבולות, בנוגע לפנייתה של חצור לוועדה. תשובתנו לפנייה הזו הייתה שאיננו רואים שום סיבה או צורך להעביר כרגע שטחים חקלאיים פעילים לחצור, על מנת להקים תשתיות לתחנת רכבת שתקום (בשאיפה) עוד 10 שנים.

“אם וכאשר תהיינה תוכניות מאושרות ומוכנות לביצוע של הקמת תחנה כזו והן תהיינה בשטחה המוניציפאלי של המועצה האזורית הגליל העליון, נראה בכך נכס אזורי שכל הרשויות באצבע הגליל תהיינה שותפות בו”.

ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ (צילום: מ.א. הגליל העליון)