כדורגל: הופכים את הקושי לאתגר

קבוצת נערים א’ של עירוני קרית שמונה היא “קבוצת החודש” שלנו. מדוע? הסיבות בכתבה הבאה.

קבוצת נערים א’ של עירוני קרית שמונה היא הקבוצה היחידה מבין 18 קבוצות הליגה, שלה זוהי עונה ראשונה בליגה בכירה. רוב קבוצות הליגה שיחקו מתחילת דרכן בליגות הבכירות של שנתוני הילדים והנערים, אך עירוני קרית שמונה היא היחידה שלא. לאחר שזכתה לפני שתי עונות באליפות מחוז חוף של שנתון נערים ג’, בעונה שעברה קיוותה הקבוצה להתמודד על העליה מהליגה הארצית לליגת העל של שנתון נערים ב’. ההתחלה נראתה טוב, הקבוצה הרשימה במשחקי אימון מול קבוצות ליגת העל, שהתארחו למחנה אימונים בכפר בלום, אך בליגה הקבוצה דשדשה במרכז הטבלה ולא הזכירה את אותה קבוצה מלהיבה של העונה הקודמת.

לעונה הזו הגיעה הקבוצה בעיצומו של משבר הקורונה. המאמן ליאור דה כלבו לא ניפה שחקני סגל, אך עם הזמן צירף 12 שחקנים מקבוצות שלא נחשבות לקבוצות מובילות בשנתון. הקבוצה השתתפה בקיץ בטורניר המונדיאליטו, קיימה משחקי הכנה וידעה שהיא הולכת לקראת עונה קשה. במשחק הראשון של העונה ספגה הקבוצה תבוסה בשיעור 6:1 מהפועל באר שבע, אך שבוע לאחר מכן ניצחה בביתה 1:3 את מכבי נתניה. הנדנדה המשיכה גם במחזורים שלאחר מכן, ובתום שישה מחזורי ליגה עמדה הקבוצה על מאזן של שלושה ניצחונות בית ושלושה הפסדים במשחקי חוץ. חמישים אחוזי הצלחה בהחלט מאזן מרשים, אך עם הזמן אחוזי ההצלחה ירדו והקבוצה מצאה את עצמה במאבקי התחתית.

כך הכל התחיל. קבוצת נערים א’ בטורניר המונדיאליטו (צילום: מונדיאליטו ישראל)



החודש האחרון התחיל ברגל שמאל עבור קרית שמונה. אם לא די בכך שהייתה לקבוצה הראשונה שהפסידה להפועל קטמון – שהגיעה לצפון בעיצומו של חול המועד פסח אחרי שעות רבות בדרכים ועם חימום של מספר דקות, היא מצאה את עצמה בשלושה משחקים סופגת עשרה שערים וצוברת נקודה אחת.

דווקא לאחר תבוסת 5:0 במשחק החוץ מול מכבי חיפה, בשורותיה בישל 4 שערים עידו אלמישלי, ששיחק בקבוצה בילדותו, הקבוצה הצליחה להתאפס על עצמה – והצליחה בתוך שבוע לזכות בשלושה ניצחונות חשובים: זה החל עם ניצחון חוץ 0:2 (מוחמד אבו רומי, אורי שנפר) במשחק החוץ במסגרת שמינית גמר הגביע מול הפועל ראשון לציון – שהביסה אותה במשחק הליגה 1:5, המשיך כעבור שלושה ימים עם ניצחון 0:2 במשחק החוץ המאתגר מול מ.ס אשדוד – עם שני שערים שהובקעו בתוך זמן קצר מרגליהם של מוחמד אבו רומי (14) וסעיד מערוף (25) והסתיים באמצע השבוע עם ניצחון 0:1 ביתי על בני יהודה ת”א, משער שהבקיע בשלהי המשחק רועי קסטן – שמונה דקות לאחר שנכנס לשדה המשחק.

קרית שמונה כעת ניצבת במקום ה-12 בליגה, כשהיא מקדימה ב-9 נקודות את הקו האדום. בשבוע הקרוב מצפים לה שלושה משחקים חשובים ומאתגרים: מחר (שבת) משחק ליגה בנתניה מול בית”ר טוברוק – שאותה היא מקדימה בנקודה אחת, ביום שלישי היא תתארח אצל קבוצת הצמרת של מכבי פ”ת למשחק במסגרת רבע גמר גביע המדינה, בשבת הבאה היא תארח למשחק ליגה את הפועל חיפה – שאותה היא מקדימה ב-8 נקודות. רגע לפני שהיא מסתערת על המטרות שלה, ערכנו ראיון עם המאמן ליאור דה כלבו, שמאמין שהקבוצה תמשיך את קו העליה.

להמשיך לחייך גם אחרי המשחקים הקרובים – זו המטרה. שחקני קבוצת נערים א’ יחד עם המאמן ליאור דה כלבו וצוותו



ליאור, איך עשיתם סוויץ’ כזה של 180 מעלות בתוך זמן קצר?

“עברנו חודש מתעתע שהתחיל עם הפסד 4:3 לחדרה, תוצאת תיקו דרמטית 1:1 מול הפועל רעננה – משער בבעיטת פנדל של ליעד אליאס עמוק בתוך תוספת הזמן, לאחר מכן ספגנו תבוסה בגובה 5:0 במשחק החוץ מול מכבי חיפה. קיבלנו מכה רצינית. הייתי צריך להרים את החבר’ה, באימון שלאחר המשחק הייתה שיחה קשה ועניינית – על איך ממשיכים הלאה. מאותה שיחה ראיתי קבוצה אחרת. ראיתי רצינות, יותר ביחד ואז הגיע שבוע מטורף עם ניצחונות חוץ בראשון לציון ובאשדוד ועם ניצחון על בני יהודה. לאורך כל העונה שיחקנו טוב ולא התבטלנו, יש משחקים ששיחקנו אפילו עם 4 חלוצים. בכל משחק אנחנו לוחצים גבוה, משתדלים להניע כדור. ידעתי לאורך זמן, שהדרך היא טובה. היה ברור לי שהיא תביא תוצאות ואני שמח שאנחנו קוצרים פירות, אבל עוד מוקדם לחגוג. זו עונה שלישית בליגה הזו, אני יודע כמה היא קשה וכמה היא מתעתעת”.

קיבלת קבוצה שעל הנייר הייתה בעמדת נחיתות קשה מול יתר הקבוצות. מה גרם לך ללכת העל האתגר?

“היו לי שתי עונות טובות במועדון. אני מרגיש הערכה מנהלי המחלקה, דורון שנפר וגולן מועלם, הם תמיד היו שם בשביל הקבוצות שאימנתי. אני אדם אתגרי, אני לא מפחד מעמדת אנדרדוג. ידעתי שתהיה לי עבודה רבה, כי בעונה כזו יותר קשה להביא שחקנים. היה חשוב לי גם לא לנפות שחקנים בתקופה כזו,  כי בעיני המסגרת שהכדורגלן נותן חשובה מאוד ולא רציתי ששחקנים שהלכו דרך ארוכה עם הקבוצה ימצאו עצמם בחוץ. צירפתי בסביבות 12 שחקנים והיו שלבים  שהייתי עם 26-27.  יש דברים מעבר לכדורגל. אני האמנתי שזה יעזור לקארמה. אנחנו באים בטוב, לעזור לילדים להיות בני אדם יותר טובים. ידעתי שיהיה קשה, לא פשוט לעשות התאמות לליגת העל. בתחילה היינו צריכים לעבוד על אינטנסיביות, קצב, אגרסיביות. זה לקח המון זמן. למזלי, יש לי עוזר מדהים בדמותו של דודי מזל, שהוא איש האנרגיה של הקבוצה, יש לי שחקנים אינטלגנטיים ומנהל קבוצה מסור בדמותו של יהודה לוי, שהוא שחקן נשמה אמיתי, אז אפשר היה לתת זמן לתהליכים”.

ניצחון עם הרבה אופי. שחקני קרית שמונה במשחק באמצע השבוע מול בני יהודה ת”א



בתחילת העונה היו לכם הרבה עליות וירידות. הייתה קרית שמונה של משחקי בית וקרית שמונה של משחקי חוץ. בתקופה האחרונה גם במשחקי החוץ ידעתם לנצח. איך אתה מסביר את זה?


“זה גם חלק מתהליך ההתאקלמות שלנו בליגה. למשחק בבאר שבע הגענו אחרי למעלה מחמש שעות בדרכים, בגלל משבר הקורונה לא יכולנו ללון בדרום לפני המשחק. אין ספק שזה השפיע על המשחק. בראשון לציון הטבנו לשחק ואחרי 60 דקות התוצאה הייתה 1:1. באה התפרקות לא מובנת וספגנו תוך 10 דקות ארבעה שערים. לקחתי מהמשחק הזה את מה שהיה טוב, עבדנו כדי לשפר את מה שהיה רע והמשכנו. עם הזמן נכנסו לקצב טוב, הקבוצה הפכה מתואמת ומאורגנת, השחקנים יודעים מה אני דורש ורוצה. במשחק הגביע בראשון לציון היינו יותר טובים וידענו להימנע מספיגות. באשדוד הפתענו עם 4 חלוצים בהרכב וכבר בדקה ה-25 הובלנו 0:2. זה לא קורה מעצמו. כולנו משקיעים מאמץ גדול. השחקנים עובדים קשה באימונים ובמשחקים. אני משתדל לדלות כל מידע אפשרי על היריבות – רואה וידאו, מלקט מידע ממאמנים. לשמחתי זה עובד כרגע ואנחנו מביאים נקודות. מה שיותר חשוב זה שהניצחונות מושגים עם דרך – לא בגניבה ולא בעקיצות. אני שמח בשביל החבר’ה, הם ראויים לכך”.

יש לך עוד אנשי סוד?

“אבא שלי מגיל 8 מלווה אותי כשחקן וכמאמן במשחקי בית וחוץ. אבא מבין כדורגל ברמה גבוהה, אני מתייעץ איתו ולוקח ממנו תובנות. יש לו חלק בהתפתחות שלי כמאמן. אבא היה איתי בהרבה רגעים שמחים כשחקן עליתי 9 פעמים ליגות כשחקן בליגות הצפוניות, כמאמן זכיתי באליפות עם קבוצת נערים ב’ של הפועל עכו ונשארתי עם קבוצת נערים א’ של קרית שמונה לפני שנתיים בזכות יחס שערים במשחקי המבחן. מודה לו מאוד על התמיכה ומקווה לשמח אותו כמה שיותר”.

מה אתה צופה לקבוצה בשבוע הקרוב?

אנחנו לקראת שבוע גורלי – עם שני משחקי ליגה חשובים ועוד משחק חוץ מאתגר בגביע. אם השחקנים יגיעו דרוכים וממוקדי מטרה, יקרו דברים טובים. אמרתי לשחקנים, שיזמזמו לעצמם בראש את המשפט מהשיר של אהוד בנאי “היום נעשה בלתי נשכח”, כי אם ננצח את שני משחקי הליגה נעשה צעד משמעותי ביותר להבטחת ההישארות בליגה כבר בשלב מוקדם של העונה. לגבי משחק הגביע, שיחקנו מול מכבי פ”ת בחוץ, היא קבוצה מצוינת וקשה לשחק מולה בבית שלה – ועדיין נתנו פייט, היינו לא פחות טובים והמשחק הסתיים בתוצאת שוויון 0:0. עם קצת יותר מזל, היינו חוזרים עם ניצחון. אני מקווה שגם הפעם ניתן פייט טוב ונפתיע את עצמנו. זה בהחלט יהיה מרגש להגיע למעמד מכובד ויוקרתי בדמות חצי גמר גביע המדינה”.

לשמור על דריכות זה חשוב. שחקני הקבוצה והמאמן ליאור דה כלבו