חצור הגלילית בעקבות קרית שמונה

מליאת המועצה המקומית חצור הגלילית אישרה פה אחד את הצעת ראש המועצה, שמעון סוויסה ליזום מהלך להרחבת השטח המוניציפאלי של הישוב. מהלך דומה ביצעה גם עיריית קרית שמונה, שהגישה בקשה לשינוי גבולות מוניציפאלים לוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים.

מפת השטחים המוניציפאליים של חצור הגלילית וראש פינה

7 שנים לאחר החלטת הממשלה 1741 לפיה חצור תהפוך לעיר מרכזית בלב הגליל, החליטה מליאת המועצה בחצור הגלילית לקבל את הצעת ראש המועצה שמעון סויסה ולאשר פה אחד את ההצעה לצאת למהלך של שינוי הגבולות המוניציפאליים של הישוב, מהלך המכונה בהודעת המועצה ‘צדק חלוקתי’.

עיקרי הדרישה של חצור הגלילית הינם שנכסי המדינה הנמצאים באזור הצפון יחולקו בצורה שוויונית המשקפת את המציאות ותנופת הפיתוח המקומית לצד הגירה של תושבים נוספים לאזור הצפון בכלל ולחצור הגלילית בפרט.

המשמעות הינה שחצור דורשת העברת שטחים לתחום שיפוטה, כך שיאפשרו את קיום החלטת הממשלה והתוכניות העתידיות לפיתוח והתרחבות של חצור הגלילית, לצד תיקון עוולות היסטוריות של חלוקת הכנסות בצורה לא שוויונית מנכסי המדינה באזור הצפון: בסיס פילון, שדה תעופה מחניים, צח”ר וכדומה. 

שכונה חדשה בחצור הגלילית

בחצור הגלילית החליטו שלא לדרוש החזרים כספיים רטרואקטיבית למרות עוול מובהק בחלוקה, “אנחנו לא מחפשים לפגוע בשכנים שלנו, רק לעשות צדק ולדאוג לתושבי חצור הגלילית”, צוין בהודעת המועצה.

בין עשרות הנתונים המצביעים לטענת חצור על חוסר צדק ועיוות היסטורי בולטים שני נתונים מרכזיים: בעוד בחצור הגלילית חיים קרוב ל 11,000 תושבים, בראש פינה מתגוררים כשליש ממספר זה, אך מבחינת שטח השיפוט של המועצה שטחה של ראש פינה  (18,000 דונם) גדול ב 330% משטחה של חצור הגלילית. 

ראש המועצה שמעון סויסה ציין: “הגיע העת לעשות צדק ולתקן עוול של עשרות שנים, עתיד ילדנו והתפתחות הגליל מחייבים צדק חלוקתי “.

ראש המועצה המקומית חצור הגלילית, שמעון סוויסה

מי שבסופו של דבר תכריע בדבר הדרישה לצדק חלוקתי היא הוועדה הגיאוגרפית לגליל עליון והעמקים, שהוקמה בשנת  2017 במטרה לבחון את שינוי גבולות השיפוט וחלוקת ההכנסות בקרב 48 הרשויות המקומיות בגזרה הצפונית. 

הוועדה הזו אמורה לדון גם בבקשה של עיריית קרית שמונה, שמעוניינת להרחיב את הגבולות המוניציפאליים. בקרית שמונה רוצים בשלב ראשון לספח את כל אזור התעשייה הדרומי. נכון לעכשיו, העדר ממשלה נבחרת מעכב את התהליכים. עיקר העימות הצפוי לעיריית קרית שמונה הוא מול מועצה אזורית הגליל העליון, ואילו במקרה של חצור העימות הוא מול מועצה מקומית ראש פינה.

ראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חתיאל, הגיב לעניין ואמר: “אם חצור רוצה לחלק את ההכנסות שהיא מקבלת מהמדינה יחד איתנו, נשמח להיות שותפים לצדק ולקבל תקציבים שראש פינה לא קיבלה מעולם.

ראש מועצה מקומית ראש פינה, מוטי חתיאל, צילום: מועצה מקומית ראש פינה

“למשל שתושבי ראש פינה יקבלו הנחה במס הכנסה בשיעור של 12% במקום 7% בלבד כיום, שנקבל תקציבי פיתוח במיליוני ₪ כמו אחרים, תקציב ליום לימודים ארוך, סבסוד הסעות תלמידים ועוד. ההצלחה של ראש פינה היא מימוש של חזון, של ניהול אחראי, פיתוח  ועמידה על עקרונות”.

צילומים: מ.מ. חצור הגלילית