שיקום מזח הדייגים ביסוד המעלה לקראת סיום

הולכות ונשלמות עבודות התשתית והנוף במזח הדייגים המשוחזר ביסוד המעלה- על גדות מה שהיה פעם אגם החולה. יו”ר ומנכ”ל רשות ניקוז ונחלים כינרת השותפים בפרויקט- ערכו סיור במקום

הולכות ונשלמות עבודות התשתית והנוף, במזח הדייגים ההיסטורי, המשוחזר, ששימש את הדייגים מקיבוץ חולתה ויסוד המעלה בשנות ה- 50. המזח הינו אחד השרידים היחידים מאגם החולה שיובש באמצע שנות ה-  50 של המאה הקודמת, השוזר בתוכו סיפורי התיישבות, ציונות, חקלאות, דייג, ביטחון, קליטת עלייה, הברחת משפחות יהודיות מסוריה ועוד.

פרויקט השחזור מתבצע בשיתוף המועצה לשימור אתרים, המשרד למורשת במשרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, רשות ניקוז ונחלים כינרת והמועצה המקומית יסוד המעלה. בשלב א’ הושקעו מיליון שקלים ובשלב השני יגויסו עוד מיליון שקלים להשלמת הפרויקט.

מוטי דותן יו”ר רשות ניקוז ונחלים כינרת וצביקה סלוצקי מנכ”ל רשות ניקוז ונחלים כינרת ערכו ביקור באתר המשוקם של מזח הדייגים ההיסטורי, עם ראש המועצה המקומית יסוד המעלה אילן אור, מנכ”ל המועצה בני טויטו, מהנדסי רשות הכינרת רן מולכו ואושרי ילוז והפקח גיא קולר.

מימין לשמאל- צביקה סלוצקי, אילן אור, מוטי דותן, רן מולכו, אושרי ילוז, בני טויטו- בפרויקט שחזור מזח הדייגים

אילן אור ראש מועצת יסוד המעלה אמר בסיור: “אני מודה לכל השותפים לפרויקט החשוב, להנצחת והענקת כבוד לאנשים ולהיסטוריה. המזח הינו השריד המשמעותי היחיד שנותר לפעילות הדיג הענפה, שהתקיימה באגם החולה שיובש ולסיפורו של קיבוץ חולתה ככפר דייגים.

“השרידים שנותרו היו חלק מהחומה ועמודי הברזל אליהן נקשרו הסירות. החלטנו לשמר את המזח, כחלק מהקמת פארק גדול ויפה, בחלקה המזרחי של המושבה. המזח משוחזר עם בניית אבני הבזלת המקומית ותשוחזר בו גם מסילה עם קרונית, שאליה היו הדייגים פורקים את שלל הדגים שדגו בחולה.

דייגים פורסים רשת בגדות אגם החולה

“הקרונית ההיסטורית שומרה ובעתיד תוצב על המסילה. כמו כן, שוקמו גדות המזח והצמחייה, ותוקם מערכת שמע קולית ואמצעי הסברה אחרים ללימוד ההיסטוריה של המקום וענף הדייג ביסוד המעלה וחולתה. אנו מקווים כי מטיילים ותושבי האזור יגיעו לכאן ללמוד ולכבד את ההיסטוריה המרתקת, אותה שוזר עבורנו בצילומים וזיכרונות מהראשונים שהיו כאן, אמנון לוין, אני מודה לו על שיתוף הפעולה החשוב בין חולתה ויסוד המעלה”,

עוד ציין אור, כי רבים מתושבי המקום עדיין זוכרים כילדים, או מזיכרונות הוריהם, ומצילומים ישנים, את החיים על גדות האגם, בדייג, שייט, ארוחות וחגים שנערכו על גדות האגם הרומנטי. אור ציין כי, אופי המקום נלקח מהמתיישבים עם ייבושו של האגם, ולרבים מהדייגים לא נותרה פרנסה והם נאלצו למצוא מקור פרנסה, בתחומים אחרים, אך תמיד ליוו את תושבי יסוד המעלה וחולתה העצב על האגם שאיננו.

מוטי דותן יו”ר רשות ניקוז ונחלים כינרת אמר: “כדברי יגאל אלון ‘עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל’. אנו מחויבים לזכור ולשמר את ההיסטוריה, וברשות ניקוז ונחלים כינרת, שמחים להיות חלק מהפרויקט החשוב הזה, בתולדות הקמת יישובי עמק החולה על גדות האגם של פעם, אני מברך את כלל השותפים לפרויקט חשוב זה”

שיט באגם החולה

דותן וציין את הצלם פטר מירום, חתן פרס ישראל, תושב חולתה, בסדרת צילומיו בשחור לבן “האגם הגווע” שהיו לסמל, ונתלו על קירות כל בית בשנות החמישים והשישים, ובתערוכות רבות, והעלו תכופות את השאלה האם באמת היה צורך בייבוש האגם.

“בתקופה ההיא, ברוח הציונות, נרתמו כולם לפרויקט הייבוש ללא מחאה, וכיום האקולוגים סבורים כי הייתה זו טעות חמורה לייבש אגם מים מתוקים בארץ מדברית, אך השיקולים של אז אינם השיקולים של היום” אמר דותן.

צילומים: תקשורות יעל שביט וארכיון יסוד המעלה