ראש פינה בכוננות ספיגה

ראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל, דיווח לתושבים על היערכות המועצה לקראת דיון בוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים, בבקשה של מ.מ חצור הגלילית להרחיב את גבולותיה המוניציפליים על חשבונן של רשויות אחרות, באזור וביניהן ראש פינה.

מבט מראש פינה לכיוון חצור הגלילית, הבתים של שני היישובים במרחק יריקה זה מזה

מערכת היחסים בין חצור הגלילית לראש פינה תמיד לוותה במתיחות בין המושבה המשגשגת לבין העיירה שמצפון לה שמתמודדת עם לא מעט קשיים. כדי לשפר את מצבה הכלכלי המועצה המקומית חצור הגלילית הגישה בקשה להרחבת גבולותיה המוניציפאליים לשטחים שמסביבה, שבחלקם שייכים כיום לראש פינה.

מפת הגבולות המוניציפאליים סביב חצור הגלילית

הנושא נמצא בטיפול משרד הפנים מזה מספר שנים, ולפי רמת הלחץ בראש פינה, העניינים אמורים בפניה הכרעה כשתתכנס הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים. זאת הסיבה שראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל, פרסם מכתב לתושבים בו הביע התנגדות נחרצת לאפשרות שראש פינה תוותר על שטחים לטובת חצור הגלילית.

 “ראש פינה לא תהיה הכספומט האזורי”, כתב חטיאל. “לא ניתן למדינה, או לכל רשות אחרת למחוק את זהות המושבה בת 140 השנים, ולפגוע באופן ישיר בזכות התושבים למערך שירותים מוניציפאליים הולם, לו זכאי כל אזרח בישראל. אנחנו בעד צדק. באמת הגיע הזמן שהמדינה תחלק נכון את התקציבים שהיא מעבירה לרשויות”.

ראש המועצה המקומית ראש פינה, מוטי חטיאל

מנגד נמצא ראש המועצה של חצור, שמעון סוויסה, שניסה בעבר להוביל מהלך של איחוד רשויות עם ראש פינה, וכשזה לא הלך עבר לערוץ של הגדלת השטח המוניציפלי של חצור.

סוויסה הסביר את הקושי של חצור מול ראש פינה בישיבה של ועדת הפנים של הכנסת בשנת 2014, כשאמר: “כשיש ישוב קרוב אליי, רבע ממני, מושבה קטנטנה. במקרה קוראים לה ראש פינה. הכנסות משדה התעופה, מאזור צח”ר, תעשייה, משטרה, משרד הביטחון, שלושה בסיסי צה”ל. ואני שואל, האם מועצה מקומית ראש פינה בנתה תשתית כדי שיהיה שם בסיס של צה”ל? ואני אומר לכם, רבותיי, צריך אחת ולתמיד לתקן את הדבר הזה”.

מוטי חטיאל רואה את הדברים באופן שונה, ובמכתב לתושבים הוא אומר: “אם חצור רוצה לחלק את ההכנסות שהיא מקבלת מהמדינה יחד איתנו, נשמח להיות שותפים לצדק ולקבל תקציבים שראש פינה לא קיבלה מעולם, למשל שתושבי ראש פינה יקבלו הנחה במס הכנסה בשיעור של 12% במקום 7% בלבד כיום, שנקבל תקציבי פיתוח במיליוני ₪ כמו אחרים, תקציב ליום לימודים ארוך, סבסוד הסעות תלמידים ועוד. ההצלחה של ראש פינה היא מימוש של חזון, של ניהול אחראי, פיתוח  ועמידה על עקרונות”.