הקרב על החניה בקרבת הנחלים

סוגיית תשלום החניה בקרבת הנחלים יצרה עימות בין עיריית קרית שמונה ומוא”ז גליל עליון. תגובות הצדדים בכתבה הבאה.

עימות חדש מתפתח בין עיריית קרית שמונה והמועצה אזורית גליל עליון, בעקבות כוונת המועצה האזורית לגבות תשלום ממטיילים אשר יגיעו לפקוד נחלים בתחום שיפוט המועצה.

בתחילת השבוע פורסם פוסט בעמוד הפייסבוק של המועצה האזורית גליל עליון ובו נכתב: “ממש בקרוב יגיעו לפה מלא נופשים, שחייבים חוץ ואין להם חו”ל. זה מעולה לכלכלה שלנו, אבל אנחנו מכירים גם את תופעות הלוואי, בעיקר בנחלים. עולה מיליונים לטפל בזה והמדינה תומכת בנו ב(תחזיקו חזק…) 0 שקלים. הכי לא הוגן שאנחנו, התושבים, נשלם את המחיר, אז מה עושים? כבר בחוה”מ הקרוב נתחיל לגבות דמי חניה בחניון מפגש הנחלים, ואח”כ בחניון גשר להבות ובמקומות נוספים (תושבי המועצה פטורים). בהמשך ניישם את חוק העזר האוסר שימוש בכלים חד פעמיים בנחלים, נאכוף יותר ונייצר לעצמנו מקורות לטיפול מקיף בנושא (חניונים מסודרים, שירותים, דרכים, טיפול יעיל באשפה ועוד). זה ייקח זמן וידרוש סבלנות, אבל אנחנו מאמינים שזאת הדרך. שתהיה לנו אחלה עונת נחלים”.

ניסיון לכיסוי הוצאות תפעול. מועצה אזורית גליל עליון (צילום: סיגל גולדמברג)



בעיריית קרית שמונה לא רואים בעין יפה את כוונת המועצה. הערב פורסם בעמוד הפייסבוק של העירייה פוסט חריף מטעם ראש העירייה, אביחי שטרן, שסחף אחריו תגובות זועמת מצד תושבי העיר ובפוסט זה נוצרו ויכוחים בין תושבים של שתי הרשויות. בפוסט נכתבו הדברים הבאים: המועצה האזורית הגליל העליון הודיעה השבוע כי בכוונתה לגבות תשלום עבור חניה בסמוך לנחל הירדן, למעט תושבי המועצה, כבר בחול המועד פסח הקרוב. בעקבות זאת, הודיע ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן כי העירייה תאבק ותפעל כנגד כל ניסיון להגביל את הגישה לנחלים, בין באמצעות גביית חנייה, ובכל דרך אחרת. כבר הבוקר נשלח מן העירייה מכתב התראה, לפני הליכים משפטיים. ראש העיר אביחי שטרן – “הנחלים בגליל הינם נחלת הכלל ולא נחלת המועצה האזורית בלבד. לא נסכים שהמועצה האזורית תגביל את הגישה לנחלים ולא נסכים להגביל את תושבי קריית שמונה כפי שהדבר נעשה בקיבוץ ניר דוד. אחרי תקופות הסגר שהמדינה ידעה בשנה האחרונה, ולקראת חג הפסח, אפשר היה לצפות למעט סבלנות מצידה של המועצה האיזורית. אני חושש שהגבלות נוסח קיבוץ ניר דוד על הגישה לנחלים, עלולות ליצור מתחים מיותרים, שהעיבו על האיזור בעבר, וחבל שנחזור לתקופות ההן. אני קורא לתושבים לצאת אל הטבע. הנחלים שייכים לכולנו”.

נחרץ בדעתו. אביחי שטרן, ראש עיריית קרית שמונה (צילום: דוברות עיריית קרית שמונה)



לפני זמן קצר הוציאה דוברות המועצה האזורית גליל עליון תגובה לעמדת עיריית קרית שמונה: “המועצה רואה חשיבות רבה בהנגשת הנחלים שבשטחה לכלל עם ישראל ומשקיעה משאבים רבים בניקיון, פיקוח, תחזוקה ותשתיות, כולל הסדרת הגישה ברכב וברגל, הנגשה לנכים, הסדרת חניות, הצבת תאי שירותים ופחי אשפה, גינון ועוד. את כל זה עושה המועצה מתקציבה השוטף, ללא כל תמיכה מהמדינה ומהרשויות באזור. בכדי לשמור על הנחלים ושאר השטחים הפתוחים, להסדיר ולהנעים את השהות בהם, חוקקה המועצה חוקי עזר בנוגע לרעש, הדלקת אש, הסדרה של חניוני יום ולילה, איסור על שימוש בכלים חד פעמיים ועוד. בזכות פעילות המועצה לאורך שנים, 240 ק”מ של גדות נחלים בשטחה פתוחים, נגישים ומאפשרים לכלל עם ישראל לבוא וליהנות בחיק הטבע. בדומה לחופי הכנרת, הים ופארקים בכל רחבי הארץ, מטרת החנייה בתשלום במספר מצומצם של חניונים שהוקמו (לאורך קילומטר אחד מתוך 240 ק”מ גדות נחל בשטחי המועצה), היא להסדיר את הבילוי בגדת הנחל ולהבטיח שהות בטוחה, נקייה ונעימה לרווחת המטיילים. אנחנו מזמינים את כל עם ישראל לבוא וליהנות מהטוב, היפה והטעים בגליל העליון”.

נחל שניר (צילום: אורי שמיר)