חווה סולארית בלב עמק החולה

חברת משק אנרגיה, המועצה האזורית הגליל העליון והחברה לפיתוח הגליל חנכו את השדה הסולארי הגדול ביותר בצפון הארץ. החווה נבנתה על שטח ששימש בעבר בריכת דגים. מיקום החווה מציף את השאלה האם נכון להקים חוות סולאריות בנוף הפתוח, או להתיר את בנייתם רק בסביבה עירונית.

החווה הסולארית החדשה בעמק החולה – צילום- אפי נגלי

השימוש באנרגיה סולארית תופס תאוצה בכל רחבי העולם, והתנופה בתחום הזה הגיעה גם לגליל העליון. החברה לפיתוח הגליל הובילה כבר כמה פרויקטים בתחום הזה, וניתן לראות כיום כמות גדולה של פאנלים סולאריים בגגות של המפעלים האזוריים באזור התעשייה הדרומי בקרית שמונה.

פאנלים סולאריים על הגג של מפעל עוף הגליל באזור התעשיה הדרומי קרית שמונה. צילום: החברה לפיתוח הגליל

עכשיו החברה לפיתוח הגליל מרחיבה את פעילותה בתחום גם לאזורים חקלאיים. באירוע חגיגי חנכו משק אנרגיה, המועצה האזורית הגליל העליון והחברה לפיתוח הגליל את השדה הסולארי הגדול ביותר בצפון הארץ בשטחים החקלאיים של קיבוץ כפר בלום.

השדה, אשר נבנה בהשקעה של כ-36 מיליון ₪,  על גבי בריכת דגים שאינה פעילה עשרות שנים, יספק כ-10 מגה וואט של אנרגיה סולארית נקיה, שתימכר לרשת החשמל הארצית בתעריף 19.78 אג’.

בהודעה שפרסמה החברה לפיתוח הגליל נאמר כי לצד  הגדלת ייצור החשמל הנקי בכלל,  בנייתם של מתקנים סולאריים בצפון הארץ תאפשר לתושבי האזור הסבה של שטחים שלא בשימוש והפיכתם לנכסים מניבים. בנוסף, יתרום לתעסוקה מובטחת לתושבי האזור לתקופה ארוכת טווח.

ראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ, אמר: “החובה למצוא את האיזון בין הפיתוח לבין שימור הטבע והחקלאות, הינה משימה מורכבת. “הגליל הינו האזור היפה ביותר בארץ, ולא פשוט לשמור עליו ככזה.

“אנחנו חייבים בפיתוח כלכלי, תעשייתי והשקעה בחקלאות חכמה ותיירות, אך חובה לעשות כך בצורה חכמה. פרויקט החשמל הסולארי בכפר בלום הינו דוגמה טובה, לקידום כלכלי בקיבוץ עם התחשבות בנוף. אני מודה לכל השותפים בפרויקט חשוב זה”.

גיורא זלץ בטקס חנוכת החווה הסולארית עם אנשי החברה לפיתוח הגליל, צילום: החברה לפיתוח הגליל

זלץ מדגיש שהגליל הוא האזור היפה ביותר בארץ, ולדבריו צריך לשמור אותו ככזה. השאלה היא האם הצבת פאנלים סולאריים בשטח פתוח באחד המקומות היפים בארץ, עוזרת בהיבט של שמירת הטבע והנוף. זלץ טוען שיש בפרויקט הזה התחשבות בנוף. לא כולם בהכרח יסכימו לאמירה הזאת.

בכל הסיפור הזה של אנרגיות מתחדשות יש כיום חשיבה חדשה, והבנה שלא כל פרויקט שמפיק אנרגיה מתחדשת, הוא בהכרח נכון מבחינה נופית ומבחינת האטרקטיביות התיירותית של אזורים כפריים ונוף פתוח.

ברמת הגולן מתנהל כיום פולמוס חריף סביב הקמת טורבינות הרוח הענקיות בצפון ומזרח הגולן. מעבר לסכנה האפשרית לבריאות התושבים ולציפורים הנודדות, יש גם אי נחת גדולה מכך שהנוף היפה של הגולן זרוע בטורבינות בגובה 200 מטר, ומכך שנבנה קו מתח גבוה החוצה את הגולן, ומכער את הנוף.

קו מתח גבוה בגולן, מהטורבינות לכיוון עמק החולה

חוות סולאריות אולי פחות בולטות כמו טורבינות ענק, אך עדיין זה לא אותו הנוף כמו שדה חיטה או מטע תפוחים. בפסח הקרוב צפויים להגיע לגליל העליון הרבה מאוד מטיילים ונופשים ממרכז הארץ. הם באים לגליל העליון כדי לראות את הטבע, את הציפורים, ואת הנוף החקלאי הפתוח. זה לא ממש מתחבר עם מתקנים הבנויים  מזכוכית ומתכת בלב השטח החקלאי.

אותם אנשים שמתנגדים להקמת חוות סולאריות בשטחים הפתוחים מציבים גם אלטרנטיבה. יש בסביבה העירונית הרבה מאוד שטח לא מנוצל שיכול להתאים באופן מוצלח מאוד להקמת מתקנים סולאריים. לא מדובר רק בגגות של מבנים, אלא גם במגרשי החנייה.

כפי שניתן להתרשם מהסרטון, מגרש החניה הסולארי מציע שני פתרונות במקביל, האחד, הפקת אנרגיה סולארית, והשניה הצללה של שטח החניה. בימי הקיץ הלוהטים זה הרבה יותר נעים להיכנס לרכב שעמד בצל, מאשר לרכב שעמד בשמש. זה גם מקטין את הבליה של הרכב.

למגרש החניה הסולארי יכול להיות ייעוד נוסף בעתיד. תעשיית הרכב עתידה לעבור בשנים הקרובות מהפך. כלי הרכב המונעים בבנזין או בסולר יפנו את מקומם לרכבים חשמליים. מגרשי החניה הסולאריים יוכלו לשמש כמקום טעינה של מצברי כלי הרכב החשמליים. אדם יוכל להגיע בבוקר למקום עבודתו, להחנות את רכבו במגרש החניה הסולארי ולחבר אותו לעמדת טעינה. כשהוא יסיים את עבודתו אחר הצהריים, הרכב יהיה טעון במלואו.