הקשר הבלארוסי

בדיון במועצת העיר קרית שמונה השווה חבר המועצה, אלי זפרני, את הנהלת העירייה למשטרו של אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס. אשתו של ראש העיר, סבטה אור-שטרן, ילידת בלארוס, פרסמה פוסט בו הסבירה מיהו הרודן לוקשנקו ומדוע היא סבורה שההשוואה הזו מופרכת וחסרת בסיס.

בישיבה של מועצת העיר קרית שמונה שהתקיימה השבוע היתה שוב התנצחות חזיתית בין ראש העיר, אביחי שטרן לחבר המועצה אלי זפרני. במסגרת הדיון שעסק בסייעות של גני הילדים, טען זפרני שזה לא תקין שמנהלת אגף החינוך לא נמצאת בישיבה.

 למרות שסגן ראש העיר והממונה על אגף החינוך נכח בישיבה, את זפרני זה לא סיפק והוא התעקש שגם מנהלת אגף החינוך צריכה להיות נוכחת. “לא ראיתי אותה, לא היכרתם לנו אותה, איזה מן דבר זה”, אמר זפרני. “בבלארוס לוקשנקו הדיקטטור ככה מתנהג”.

חבר מועצת העיר, אלי זפרני

הדברים האלה שאמר זפרני הצליחו להרגיז את אשתו של ראש העיר, סבטה אור שטרן, זאת משום שהיא כילידת בלארוס מכירה היטב את הנעשה במדינה זו, ואת מעשיו הנפשעים של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. ההשוואה הזו של זפרני קוממה אותה.

סבטה אור שטרן

בפוסט שהיא פרסמה בפייסבוק כתבה אור שטרן: “כשאלי זפרני קורא לראש העיר ‘לוקשנקו’: הוא מתכוון לרודן שבולם את עמו להפגין ולהביע דעה באלימות קשה. הוא מתכוון לרודן שמרביץ לזקנים וזקנות. הוא מתכוון לרודן שמרביץ ומתעלל בנשים. הוא מתכוון לרודן שמעלים ומפריד ילדים ממשפחותיהם.

“הוא מתכוון לרודן שמפיל כל כלי תקשורת בארצו, כדי שהפשעים שלו לא יצאו לאור העולם. הוא מתכוון לרודן שמכניס עיתונאים לכלא. הוא מתכוון לרודן שבני עמו קוראים לו היטלר. הוא מתכוון לרודן שרוצח חפים מפשע. הוא מתכוון לרודן שפוגע במשפחה, אחים וחברים שלי (!) כן, שלי!

מחאת אזרחי בלארוס, מתוך פוסט שפרסמה סבטה אור שטרן

בבלארוס היתה קהילה יהודית גדולה מאוד בערים כמו: מינסק, ברסט ליטובסק, פינסק, בוברויסק, גרודנה, וגם מהעיר גומל בה נולדה אור שטרן

ליהודים שעלו לארץ מבלארוס במחצית הראשונה של המאה העשרים היה חלק במאבק להקמת המדינה. ביניהם היו אישים חשובים כמו: אליעזר בן יהודה, מנחם אוסישקין, אליהו גולומב, יצחק טבנקין, איסר הראל, שמעון פרס ומנחם בגין.  

רבים מיהודי בלארוס נספו בשואה, וכשהחל גל העליה הגדול מברית המועצות בסוף שנות השמונים של המאה העשרים, עלו מרבית יהודי בלארוס לארץ. היהודים שעלו מבלארוס כואבים את הנעשה במדינה הזו בשנים האחרונות.

אלכסנדר לוקשנקו, צילום: אתר נשיאות בלארוס

בשנת 2020 התפרסמה ידיעה ב”ישראל היום” בה דווח על כך שזעם רב התעורר בקרב רבים מהעולים מבלארוס על כך ששגריר ישראל מסר האמנה לנשיא לוקשנקו.  נטליה, סטודנטית בבר אילן, צוטטה במאמר כשכתבה: “אני ישראלית וזועמת. מבין חבריי וקרוביי, אין אפילו אחד שתומך בפיהרר הבלארוסי. חשוב לי להבהיר שאין לפעולה הנתעבת הזו שום קשר אלינו, האזרחים”.