כל הסייעות ערבות זו לזו

בישיבת מועצת העיר קרית שמונה התנהל דיון על נוהל “ערבות הדדית” בגני הילדים בעיר. חברי האופוזיציה טענו שסייעות בגנים לא קיבלו שכר עבור שעות בהן נדרשו להחליף סייעות אחרות שלא יכלו לעבוד בגלל שהיו בבידוד. מנהלת ההון האנושי בעירייה, אופיר ציטרון, הבהירה שלא היו דברים מעולם, וכל סייעת מוזמנת לקבל הסבר עם משהו לא מובן לה

מגפת הקורונה יצרה מצב בו מערכת החינוך עובדת בתנאים של חוסר ודאות. לעיתים קרובות יש הנחתות חדשות לגבי האופן שבו אמורים גני הילדים ובתי הספר לפעול, והן ניתנות ברגע האחרון, ובנוסף לכך אנשי צוות במוסדות החינוך נאלצים להיכנס לבידוד, ואז צריך למצוא בנוהל זריז מי שיחליף אותם.

בעיריית קרית שמונה יישמו נוהל שנקרא “ערבות הדדית” שבו סייעות בגנים נדרשו להחליף סייעות אחרות שנאלצו להיכנס לבידוד. המצב הזה יצר לעיתים אי הבנות לגבי השכר שאותן סייעות אמורות היו לקבל בעבור עבודתן. היו סייעות שסברו שלא שולם להן שכר בהתאם למה שהן עבדו, והנושא הזה הובא לדיון ביוזמת חברת האופוזיציה במועצת העיר, אביבה זריהן וייצמן.

אביבה זריהן וייצמן בדיון במועצת העיר

זריהן וייצמן יצאה בהאשמות קשות כלפי הנהלת העירייה, ואמרה: “עיריית קרית שמונה דואגת לפגוע במכוון בסייעות של החינוך, באיזשהו נוהל שקוראים לו ערבות הדדית. אני לא ראיתי הבראה (הכוונה לתוכנית ההבראה של העירייה) שעוסקת בלגנוב כסף מאנשים, בניצול של נשים. המסר, אני עזרתי, אז תעזרי לי, אם לא תעזרי אני לא אעזור לך, והחשיבה בכלל שאפשר להעסיק סייעת ולא לשלם לה עבור העבודה שלה, היא חשיבה בעייתית ביותר.

לדברים של זריהן וייצמן היתה התייחסות גם מצידו של סגן ראש העיר, והממונה על אגף החינוך, אופיר יחזקאלי, וגם מצידה של חברת המועצה חן אדלר לגיסמו שהבהירו חד משמעית שהדברים שאמרה זריהן וייצמן אינם תואמים את המציאות.

בנוסף לכך, בישיבה נכחה גם מנהלת ההון האנושי בעירייה, אופירה ציטרון, שמטפלת ישירות בנושא. ציטרון אמרה שעקב המגבלות של העבודה במציאות של מגפת הקורונה, נוצר מצב שבו סייעות נדרשו להחליף סייעות שנעדרו. “נאלצנו לבקש את התגייסותן של הסייעות בתמורה ובתשלום מלא”, אמרה ציטרון.

מנהלת הון אנושי בעיריית קרית שמונה, אופירה ציטרון

“המושג ערבות הדדית בעיני לא מבייש אף אחד, נהפוך הוא. זו שיטה שאני מצאתי כדי לרתום את הסייעות ולהסכים להסתכל על המערכת בראייה רחבה, מתוך הבנה שגן לא יכול להתנהל בלי סייעת. ערבות הדדית זה אומר שאם סייעת נעדרת במשך חודשיים, ובחודשיים האלה החליפו אותה סייעות לא מעטות.

“אני פניתי אליה ואמרתי, החליפו אותך תקופה ארוכה, אני מבקשת שתתגייסי לטובת המערכת. זה לא היה בכפייה ואף סייעת לא הרגישה מאוימת. אני אישית בדקתי את תלושי המשכורת של כל הסייעות ואני אומרת כאן בפה מלא, כולן קיבלו שכר על עבודתן”.

מכל הוויכוח שבו נטלו חלק גם חבר המועצה אלי זפרני מצד אחד, וחברת המועצה חן אדלר לגיסמו מצד שני, התברר בסופו של דבר כי אכן היה מקרה אחד של סייעת שהיתה אי הבנה כלשהי שנגעה להגדרת התפקיד של הסייעת.

חבר המועצה אלי זפרני בדיון במועצת העיר
חברת מועצת העיר, חן לגיסמו אדלר

לגבי אותה סייעת המשרה שלה מוגדרת כמשרה מלאה, ולכן אם היא נדרשת לעבוד מאחת עד ארבע אחר הצהריים, היא מקבלת תשלום רגיל על אותן שעות ולא תשלום מיוחד. אופירה ציטרון הבהירה חד משמעית שהיא פועלת על פי חוק, ושבמקרה הזה היא פנתה לייעוץ המשפטי של השלטון המקומי והובהר על ידם באופן חד וברור שאין לשלם פיצוי מיוחד עבור העבודה הזו.

“הפצנו את המתווה הזה לסייעות”, אמרה ציטרון. “זה לא היה משהו סודי, הן ידעו מה המתווה בקייטנה ומה הן נדרשות לעבוד. אם מישהו הבטיח להן הבטחה, אני אומרת ומדגישה, זו הבטחה ללא סמכות”.

צילומים מישיבת מועצת העיר: עיריית קרית שמונה