המזל הגדול של נוסעי המסוק הזעיר

מסוק זעיר נחת נחיתת אונס בשטח פתוח דרומית לשדה התעופה ליד קיבוץ מחניים מיד לאחר ההמראה. למרבה המזל רק פצועים קל היו בהתרסקות הזאת.

בשבת האחרונה המריא מסוק קל משדה התעופה ראש פינה, סמוך לקיבוץ מחניים, זמן קצר אחרי ההמראה המסוק צלל אל הקרקע והתרסק.

חובשים ופראמדיקים של מד”א הגיעו למקום והעניקו טיפול רפואי ופינו לבי”ח זיו 3 פצועים במצב קל, בהם גבר כבן 60 ו- 2 נערות כבנות 12 ו- 13 עם חבלות קלות. פצוע נוסף כבן 60 במצב קל טופל במקום האירוע ולא נזקק לפינוי לבית חולים.  שוטרי משטרת ישראל יחד עם חוקרי תאונות אויריות חוקרים את נסיבות התאונה.

עדיין אין מידע מה גרם להתרסקות, אך הטייס והנוסעים יכולים להודות למזלם הטוב שההתרסקות אירעה מיד לאחר ההמראה, ולא מאוחר יותר. הגובה ממנו צנח המסוק אל הקרקע היה נמוך יחסית, וזה אולי מה שיכול להסביר את הפציעות הקלות.

אם הצלילה אל הקרקע היתה מתרחשת כמה שניות מאוחר יותר, ייתכן והתוצאות היו הרבה יותר עגומות משום שלמסוק, בניגוד למטוס, אין יכולת דאייה. אם הרוטור מפסיק לפעול המסוק צונח כמו אבן אל הקרקע.

זה מסביר את המחיר הכבד שהיה באסון המסוקים בשנת 1997 . באותה תאונה קשה הרוטור של מסוק אחד  פגע בחלקו האחורי של המסוק השני. מעוצמת הפגיעה נתלש הרוטור ממקומו, ועמו כל מערכת התמסורת אליה היה מחובר.

ללא הרוטור, שהוא אמצעי העילוי היחיד במסוק, המסוק צנח מיידית אל הקרקע. במסוק השני נתלש הרוטור האחורי שאחראי על ייצוב המטוס באוויר, כתוצאה מכך הוא הסתחרר ונפל אל הקרקע.