הטרפנים של הקנאביס

פרופ’ סולימאן חטיב ממכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל, מפתח שיטות למיפוי חומרים פעילים בצמח הקנאביס ולשימור הטרפנים שהשפעתם ניכרת בהפחתת כאב ודלקת ובעיכוב מחלות נוירולוגיות  

צמח הקנאביס ידוע בתכונותיו הייחודיות בהפגת כאבים ודלקות במחלות חשוכות מרפא. ולכן יש עניין גדול להבין את המנגנונים הכימיים הייחודיים של הצמח הזה, כדי להפיק ממנו תרופות שונות שיכולות להקל אנשים שסובלים מכאבים כרוניים.

פרופ’ סולימאן חטיב, ראש קבוצת המחקר לחומרי טבע וכימיה אנליטית, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל ומרצה בכיר במכללת תל-חי, מתמקד במחקרו על צמח הקנאביס, בחומרים המכונים “טרפנים”, שלהם סגולות רפואיות רבות והשפעתם ניכרת על כאב ודלקת.

פרופ’ סולימאן חטיב, צילום: עלי חטיב

פרופ’ ח’טיב עוסק שנים רבות במחקר של מחלות הקשורות לזקנה, עוד בטרם החל את מחקריו על הקנאביס ופרסם עשרות מאמרים בנושא בכתבי עת בינלאומיים, כך חלש על טווח רחב מאוד של זיהוי חומרי טבע פעילים וביניהם צמח הקנאביס ובמיצוייו לצרכים רפואיים.

הטרפנים (Terpenes), שבהם מתמקד פרופ’ חטיב במחקרו, הם מולקולות אורגניות, שהצמחים מייצרים בעצמם לצורכי הגנה (לא רק בקנאביס, גם בצמחים אחרים). לכל זן קנאביס יש ריח-ניחוח וטעם ייחודיים משלו, כתוצאה משילוב מסוים של הטרפנים. 

במעבדתו, פיתח פרופ’ חטיב, שיטה לכימות וזיהוי 35 טרפנים. אחד הטרפנים הנמצאים בקנאביס והתגלה כטרפן עיקרי בהרבה זני הקנביס שנחקרו על ידי פרופ’ חטיב, נקרא ,Beta Caryophyllene   והוא יכול לשמש כחומר אנטי-דלקתי העשוי להקל על כאב. בנוסף, נמצא שלסוג אחר של טרפן, הנקראAlpha Pinene , קיימות תכונות אנטי-מיקרוביאליות המעכב פעילות של אנזים הקשור למחלת האלצהיימר.  

הדרך לניצול יעיל של הטרפנים אינה פשוטה משום שהם חומרים נדיפים, המתפוגגים באוויר ולכן לא קל לאתר ולזהות אותם, כמו גם למצות אותם ולשמור עליהם. פרופ’ ח’טיב במעבדתו מפתח מגוון שיטות למיצוי ולשימור הטרפנים בשמן הקנאביס.