איך מתמודדים עם שלג וצונאמי של מטיילים?

בישיבת מליאה של מועצה אזורית גולן דובר על הקשיים שהתגלו בהתמודדות עם סופת השלג, כמו פינוי הצירים בזמן והסכנות הבטיחותיות שנוצרו עקב כמות המטיילים העצומה שהגיעה כדי לראות את השלג.

פינוי צירים בגולן, צילום: מיקי מנחם

אחרי חמש שנים בלי שלג משמעותי ברמת הגולן הגיעה סופה חורפית אמיתית וכל האזור הגבוה של צפון ומזרח הגולן התכסה בשכבה עבה של שלג. הסופה הזו העמידה בפני המועצה האזורית גולן אתגרים לא פשוטים.

השבוע התקיימה ישיבת מליאה של המועצה האזורית גולן, ובה דובר על אירוע השלג, הקשיים שהוא יצר, והלקחים שצריך להפיק ממנו.

ראש המועצה, חיים רוקח, הסביר עד כמה האירוע של השלג בשבוע שעבר היה חריג, ואמר: “היה צונאמי של מטיילים ששטף אותנו בשלג. זה היה מטורף לחלוטין. הסתובבתי יום ולילה בחוץ, לא ראיתי דבר כזה הרבה מאוד שנים”.

ישיבת מליאה במועצה אזורית גולן

אחד מחברי המועצה העיר על כך שהמפלסות לא פינו את שולי הכביש, וזה יצר בעיה בטיחותית. ראש המועצה השיב שהיתה בעיה במקומות שבהן יש מעקה בטיחות. המפלסת מתקשה לפנות את השלג משולי הכביש בגלל המעקה.

“אני מסכים עם מה שנאמר כאן”, ציין רוקח. “עם ישראל לא בדיוק ממושמע. ופרצו לנו מחסומים ונכנסו לנו לפני המפלסות, וכשמפלסת עובדת ורכב פרטי תקוע מולה, היא נעמדת, היא לא יכולה לפלס”.

הגורם האחראי על פילוס בדרכים הבינעירוניות זו חברת נתיבי ישראל. חברי המועצה העירו על כך שהמפלסות של נתיבי ישראל לא עבדו בשעות הלילה, ולכן בבוקר לקח זמן רב עד שהנתיבים פונו משלג.

תחבורה ציבורית של מועצה אזורית גולן, צילום: מיקי מנחם

היה גם חבר מועצה שטען שלא צריך להשאיר את העבודה לנתיבי ישראל, ואפשר לחבר כף פילוס לטנדרים של המועצה או של הישובים, ולעשות את העבודה באופן עצמאי. רוקח הסביר שכדי לאפשר זרימה טובה יותר של התנועה צריך להפוך את צירי התנועה בזמן השלג לחד סטריים, וכך ליצור תנועה מעגלית של כלי הרכב, כשצירים מסוימים יהיו לנסיעה הלוך, ואחרים לחזור.

חבר מועצה העיר גם על תפקודה של משטרת ישראל, שלדבריו לא הצליחה לחסום את הצירים כמו שצריך, וכתוצאה מכך היו הרבה מכוניות עם משפחות שבאו לראות את השלג, ונתקעו עם הילדים בתוך הרכב.

ניידת משטרה במהלך סופת השלג, צילום: משטרת ישראל

ראש המועצה השיב שהמשטרה היתה בשטח בנוכחות מוגברת, אולם הצונאמי של המטיילים הקשה מאוד על השוטרים. “לפנות ציר שעומדים עליו אנשים, ומכוניות תקועות בצידי הדרך, זה עניין מאוד לא פשוט”, הסביר רוקח. “הפקקים בדרך אל הגולן התחילו מצומת עמיעד. המטיילים נתקעו לעיתים שש שעות כדי להגיע לשלג. עם ישראל יצא מהסגר, אין חוץ לארץ, אז כולם הגיעו לגולן”.

עוד בעיה שעלתה בישיבה היתה סוגיית העצים שקרסו במהלך סופת השלג. כמות השלג שהצטברה הביאה לקריסתם של עצים רבים מאוד, וכעת המועצה האזורית גולן מנסה להשיג סיוע מהממשלה כדי  לפנות את הענפים הרבים, שעדיין מוטלים בשטח.

עצים עמוסים בשלג במרום גולן, צילום: אורנה לוטן

המועצה מתכוונת להעביר סכום צנוע של 4,000 שקל לכל ישוב, שבו קרסו עצים בגלל השלג, אך הסכום הנדרש כדי לפנות את הכל הוא פי ארבעה או יותר. נבדקת גם אפשרות שקק”ל תסייע במבצע הזה.