בלי הרכבל אין טעם לפתוח את אתר החרמון

משרד הבריאות החליט שהרכבל באתר החרמון הוא אטרקציה תיירותית ולפיכך אסור בשימוש. באתר החרמון טוענים שמדובר באמצעי תחבורה, ושננקטו כל הצעדים הנדרשים למניעת התקהלות

רכבל הקרוניות במוקד המחלוקת, צילום: רפאל נווה

הסגר הסתיים וכחלק מהפתיחה החלקית של מקומות ציבוריים הוחלט גם לחדש את האפשרות להיכנס לשמורות הטבע והגנים הלאומיים במגבלות התו הסגול. כפי שהיה גם לפני הסגר האחרון, אתר החרמון סווג על אותו סיווג של שמורות הטבע והגנים הלאומיים.

 האתר נפתח ל- 2000 מבקרים ביום בלבד בהזמנות מראש. “סיירת קורונה” הופעלה באתר, ופקחי אכיפה הקפידו על שמירת הנהלים: ריחוק חברתי ועטיית מסכות במשך השהות באתר.  

רכבל המבקרים (הקרוניות) הופעל לטובת המבקרים עד 8 בקרונית למשפחה גרעינית ועד 4 לכל הרכב אחר. לא הותרה כניסה למבנים באתר. כל עמדות המזנונים הופעלו באוויר הפתוח בעמדות חיצוניות.

למרות כל הצעדים הללו התקבלה השבוע, לתדהמת הנהלת האתר, הוראה שעל פיה אין להפעיל את הרכבל, כיוון שהוא מהווה אטרקציה תיירותית. במשרד הבריאות אומרים: “רכבל הינו אטרקציה תיירותית. פתיחת אתר החרמון אושרה בנוהל של ‘שמורת טבע’, אך טרם אושרה פעילות של אטרקציות בשל סכנת ההתקהלות”.

בהנהלת אתר החרמון זעמו על ההחלטה הזו, מנהל האתר, רפאל נווה, אמר: “על אף שעבדנו בצורה מופתית במהלך השבוע, על פי מתווה קפדני והגבלות רבות, ממחר יאלצו המטיילים לותר על ביקור בחרמון ואולי גם בצפון כולו. חבל שההחלטות שמתקבלות מנותקות מהמציאות בשטח”.

הסיפור הזה ממחיש מה שקורה שוב ושוב במהלך משבר הקורונה. מתקבלות החלטות רוחביות ללא בדיקה עניינית של המצב בשטח. באתר החרמון אומרים שהרכבל לא צריך להיות מוגדר כאטרקציה תיירותית, אלא ככלי תחבורה או מעלית לצורך העניין.

ללא הרכבל אין טעם לכל הביקור באתר, בייחוד במצב שבו לא נשאר הרבה שלג בחלק התחתון של האתר, ועיקר השלג מתרכז בחלקו העליון. הדבר החיובי היחיד מבחינת הנהלת האתר הוא שהחל מיום שלישי בערב צפויה סופה חורפית, שבמהלכה האתר יהיה מושבת ממילא.

בהנהלת האתר מקווים שעד יום ראשון הם יצליחו בדרך כזו או אחרת לשכנע את משרד הבריאות שההחלטה שהתקבלה היא בלתי מתקבלת על הדעת, ושיינתן אישור להפעלת הרכבל.   

צילומים: אתר החרמון