מבצע חילוץ ביצים

פקחי רשות הטבע והגנים ומתנדבי משטרת ישראל מיחידת חילוץ גולן יצאו אתמול למבצע מיוחד בו הצילו ביצי עיט ניצי מין, בסכנת הכחדה, זאת לאחר שאחד ההורים התחשמל אמש ליד נחל זוויתן.

אמש זוהה על פי המשדר שעיט ניצי התחשמל על עמוד מתח גבוה. פקח רשות הטבע והגנים שהגיע למקום אסף את הפרט. מכיוון שזהו פרט מקנן החל מרוץ נגד הזמן להצלת ביצי העיט, שזוגתו כנראה עדין מקננת בסמוך.

הפרט שהתחשמל, סומן כגוזל בקן בו בקע, בנחל גמלא בשנת 2018 כחלק מפרויקט פורשים כנף בו שותפים רשות הטבע והגנים,  החברה להגנת הטבע וחברת החשמל, מישדור שנועד לזהות גורמי פגיעה ולטפל למניעתם.

משדר זה הציל את הביצים במקרה זה, ובמקביל חברת חשמל תפעל מיידית לטיפול בעמודי החשמל באזור. יש לציין,  שחברת החשמל מיגנה בעבר את קו החשמל עליו ארעה ההתחשמלות לפני כ-20 שנה כדי למנוע התחשמלויות, אולם השיטות מאז השתנו וכעת ישופר המיגון.

קו מתח גבוה בגולן

מנהל מרחב גולן ברשות הטבע והגנים שרון לוי פנה אל צביקה פוגל מפקד יחידת חילוץ גולן וכבר הבוקר יצאו פקחי רשות הטבע והגנים יחד עם יחידת חילוץ גולן אל השטח. “

אנחנו מורגלים בחילוצים בנחלי הגולן, אבל היום נגזר עלינו לבצע חילוץ שונה ומיוחד בנחל הזויתן שברמת הגולן. הפעם המחולצים היו ביצי עיט בסכנת הכחדה”, אמר פוגל.

אוהד הצופה, אקולוג עופות דורסים ברשות הטבע והגנים: ״עיט ניצי הנו מין אשר מוגדר בישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה, וכיום נותרו רק כ-15 זוגות שמקננים בישראל. במקרה זה השארת הביצים בקן משמעותה גזר דין מוות. נעשה מאמץ מורכב עם מיומנות מקצועית לאיסוף זהיר של הביצים מהקן תוך גלישה אל הקן מהמצוק”.

פקח רשות הטבע והגנים אליקה מעטוף, שהוא גם מתנדב ביחידת החילוץ, גלש אל הקן אסף את הביצים למדגרה ניידת על מנת לשמור עליהן בזמן החילוץ ומשם הביצים הועברו אל שמורת טבע חי בר כרמל, אל גרעין הרביה של עיטים ניציים (ומינים אחרים) על מנת להשלים את ההדגרה ולגדל בבטחה את הגוזלים.

במסגרת פרויקט פורשים כנף הוקם בשמורת טבע סמוכה לנחל זויתן כלוב בו מתבצע איקלום ושחרור של עיטים ניציים מגרעין הרבייה והתקווה היא שאם הביצים פוריות ויבקעו בהצלחההגוזלים ישובו לטבע בדיוק לאותו האזור בו היו אמורים לפרוח אלמלא האסון”.

ביצת עיט נשרי

*אליקה מעטוף: ״גלשתי מהמצוק בזהירות רבה עשרות מטרים, להפתעתי מצאתי בקן שתי ביצים של עיט ניצי. עטפתי את הביצים בזהירות, והנחתי אותן בתרמיל מחומם ומרופד. עליתי בזהירות עם שתי הביצים חזרה לשפת המצוק. אני שמח שהחילוץ עבר בהצלחה״.

צילומים: רשות הטבע והגנים ויחידת חילוץ גולן