גיבור הקרב על הפילבוקס הלך לעולמו

יוסי לב ארי מקיבוץ דן, הלך לעולמו בגיל 84. במלחמת ששת הימים הוא פיקד על מתחם הפילבוקס, בקרב בו נהדפה התקפת כוח סורי על הקיבוץ. לב ארי היה חובב טבע ויזם הקמת בתי ספר שדה בגליל ובגולן

יוסי לב ארי ז”ל

בשבוע שעבר הלך לעולמו יוסי לב-ארי מקיבוץ דן. לב-ארי, בן 84 במותו, היה אחת הדמויות הבולטות בגליל העליון בתחומי הטבע והסביבה בעשרות השנים האחרונות, חינך דורות של טיילנים ואף קיבל את אות “יקיר הגליל” בשנת 2012.

יוסי נולד ביולי 1936 ברחובות להוריו, דבורה ויעקב לב ארי, בן שלישי מתוך ארבעה. במהלך שירותו בנח”ל סיים קורס מכ”ים ונשלח לפקד על מחלקת הנח”ל של קיבוץ דן. במלחמת ששת הימים פיקד יוסי על מתחם הפילבוקס המזרחי שהותקף על ידי שתי מחלקות קומנדו סוריות.

בכוח שעמד מולם היו 13 חברי קיבוץ, חלקם בוגרי מלחמת השחרור, ומספר עתודאים מהטכניון. בקור רוח ועצבי ברזל ניהל יוסי את הקרב, גם כאשר הרגלים נסוגו ושישה טנקים נעו לעבר הקיבוץ. אש הכדורים הנותבים אחזה בגלגלי הטנקים שנסוגו והסכנה חלפה. אחד הטנקים מוצב היום ליד בית אוסישקין.

נהייתו של יוסי לטבע ולנופיו קרבה אותו לחברה להגנת הטבע. היה יזם ושותף להקמת רשת בתי ספר שדה בגולן, והדריך עשרות טיולים לחרמון ולגולן. הוא גם ניהל את מערך ההדרכה למורי דרך לטיולים.

בשנת 1982 קיבל על עצמו את ניהול מוזיאון בית אוסישקין ועסק בכך יותר מעשרים שנה. בשנת 2012 נבחר יוסי ליקיר הגליל לאות הערכה על תרומתו לאזור. בנוסף לכל עיסוקיו אשר יקצר המצע מלתאר היה יוסי איש משפחה חם, אבא, סבא ורב סבא מסור, אוהב ואהוב. הותיר אחריו את רחל אשתו, לאחר 64 שנות נישואין, 4 ילדים, 14 נכדים ו – 10 נינים.

בית אוסישקין

פז שלי, נכדתו של יוסי: “סבא כמו הסבא שלי אין ולא היה לאף אחד. היה לי סבא עם כאלו סיפורי חיים שאתה רואה רק בסרטים, סבא שהוא צ’אק נוריס משולב באינדיאנה ג’ונס. היה לי סבא שהוא בעצמו ספר היסטוריה ארץ ישראלית, סבא שהוא-הוא עצמו הטבע הישראלי!

“זה אדם שצריך לחוות את הנוכחות שלו, להרגיש את העוצמה הפנימית והבטחון בכל מילה שיוצאת לו מהפה, לשמוע ממנו ורק ממנו את החוויות, את ההרפתקאות של חייו שהם פשוט היסטוריה שלעולם לא נוכל לתאר במדויק בכתב. אוהבים אותך סבא. נוח על משכבך בשלום”.

צילומים: מועצה אזורית הגליל העליון