התעלה המזרחית תהפוך לאתר נופש

שדרוג תעלת הירדן המזרחית, והתאמתה כאתר נופש למטיילים, ימומן בשלושה מיליון ש”ח ממשרד התיירות. הפיתוח נועד לשמור על איזון בין שמירה על הטבע, חקלאות, פיתוח כלכלי ותיירות,

מפרץ שכשוך בירדן

אחד המקומות האהובים על המטיילים הישראלים הוא גדות הירדן, במיוחד באזור שבין גשר להבות הבשן לגשר הפקק (“התעלה המזרחית”), וזאת בשל המרחב הגדול בשוליו, והגישה הקלה יחסית אל מי הנהר ברכב או ברגל.

בשל הביקוש הגבוה של הציבור מחד, וכושר הנשיאה המוגבל של המקום מאידך, הוחלט במועצה אזורית הגליל העליון לפתח את תעלת הירדן המזרחית כמרחב קולט קהל ברגישות סביבתית נמוכה יחסית.

הפיתוח והשיקום ייעשה ע”י שיקום מבני של התעלה ויצירת מופע נחל טבעי. הדבר יעשה באמצעות פיתול האפיק ושבירת הקווים הישרים המאפיינים תעלה, מיתון הגדות, יצירת גישה נוחה אל המים, יצירת מרחבים נוחים ומוצלים לשהיית הנופשים ע”י הסדרת חניונים, ונטיעת צמחיית גדות המייצרת צל. בנוסף, שתילה ונטיעה של צמחייה המאפיינת בתי גידול לחים, תאפשר חזרה של מיני בעלי חיים שנעלמו מהאזור.

חניון להבות סמוך לתעלה המזרחית של הירדן

הפרויקט התקבל בעין יפה במשרד התיירות והשבוע הודיעה שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, כי בכוונת המשרד לסייע בהקמת התוכנית בהיקף של שלושה מיליון שקלים.

במכתב שנשלח לראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, כתבה פרקש-הכהן: “אני שמחה לבשר לך כי פרויקט פיתוח חניוני יום לאורך תעלת הירדן המזרחית בעמק החולה, אותו הגשתם לאישור משרדי – אושר. המשרד רואה במיזם פוטנציאל ממשי לקידום התיירות בישראל, ולאור זאת המשרד יממן שלושה מיליון ₪ מתוך סך העלות של הפרויקט שיבוצע על ידכם.”

חניון דרדרה, סמוך לתעלה המזרחית, צילום: אביתר ליכטמן

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: “ברצוני לברך את שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, על נכונותה לתמוך בפרויקט חשוב זה. הישראלים אוהבים לטייל ולבלות בטבע ואנחנו שמחים על כך. לכן אנחנו מחפשים את האיזון בין שמירה על הטבע, חקלאות, פיתוח כלכלי ותיירות, כפי שניתן לראות בתוכנית לפיתוח התעלה המזרחית. יחד עם חוקי עזר אנחנו מקדמים נגישות, חניונים ושירותים לתיירות בשטחים הפתוחים.”

צילומים: מועצה אזורית הגליל העליון