2 מיליון אירו למחקר על חומוס

קבוצת מחקר בינלאומית לה שותף ד”ר לואי בשיר מהחוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי זכתה במענק מחקר של שני מיליון אירו. המחקר יתמקד בפיתוח מוצרים המבוססים על רכיבים תזונתיים מיטיבים מזרעי תורמוס וחומוס.

ד”ר לואי בשיר, צילום: מכללת תל חי

עוד הישג למכללת תל חי שמציב אותה בחזית המחקר המדעי. קבוצת מחקר בינלאומית לה שותף ד”ר לואי בשיר, מהחוג למדעי המזון במכללה, זכתה בימים אלה במענק מחקר של שני מיליון אירו במסגרת תכנית “פרימה” של האיחוד האירופאי.

תכנית פרימה PRIMA הינה תכנית לשותפות במחקר ופיתוח באזור אגן הים התיכון. התכנית משתייכת וממומנת ע”י האיחוד האירופי והיא מיועדת למגוון נושאים ובראשם תחומי חקלאות, מזון, תזונה, סביבה וקיימות. הקרן -הנחשבת לאחת מקרנות המחקר היוקרתיות באיחוד האירופי- פרסמה לפני כשנה מספר קולות קוראים, כאשר אחד מהם היה בנושא הגברת הערך הבריאותי של מוצרי מזון מסורתיים באגן הים התיכון.

ד”ר לואי בשיר, יחד עם ד”ר אורן שלף ממכון וולקני בבית דגן, החליטו להגיש הצעת מחקר משותפת כחלק משיתוף פעולה מחקרי שמקיימים השניים לאחרונה. הם הצטרפו לתאגיד בינלאומי של קבוצות מחקר (קונסורציום) שמאורגן ע”י קבוצת מחקר מספרד, ובהמשך הצטרפה לתאגיד גם חברה ישראלית המפתחת פורמולציות לחלבון מחומוס. לקונסורציום חברו עשרים שותפים ממוסדות אקדמיה, מחקר ותעשייה מובילים במספר מדינות: איטליה, גרמניה, צרפת, מרוקו, טורקיה, פורטוגל, ישראל וספרד.

הנושא הכללי של הצעת המחקר של הקונסורציום הוא פיתוח מוצרי מזון חדשניים, בעלי ערך תזונתי מוסף המבוססים על צמחים וגידולים מאגן הים התיכון. הפעילות של השותפים הישראליים במחקר תתמקד בפיתוח מוצרים מבוססי קטניות, תוך שימוש ברכיבים תזונתיים מיטיבים מזרעי תורמוס וחומוס.

ראוי לציון כי לקול הקורא הוגשו 114 הצעות, כאשר רק 4 מתוכן נבחרו למימון וביניהן ההצעה שד”ר לואי בשיר שותף לה. כל אחת מארבעת ההצעות שנבחרו תזכה למימון של כשני מיליון אירו שיתחלקו בין השותפים בהתאם להיקף הפעילות של כל אחד מהם.