ישיבה ראשונה לקראת שינוי הגבולות המוניציפאליים של קרית שמונה

אתמול התקיימה בזום ישיבה ראשונה של הוועדה הגיאוגרפית הדנה בבקשתה של עיריית קרית שמונה להרחבת הגבולות המוניציפאליים של העיר. העירייה מעוניינת להרחיב את המנדט ולכלול בו שטחים נוספים, אך לאחר נפילת הממשלה הדיון בבקשה יידחה עד למינוי ממשלה נבחרת

ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן, בדיון של הוועדה הגיאוגרפית

אחרי עיכובים רבים שנבעו מהיעדר ממשלה נבחרת, התקיים אתמול דיון ראשון בבקשתה של עיריית קרית שמונה להרחבת הגבולות המוניציפאליים של העיר.

בדיון שהתקיים במתכונת זום נכחו מטעמה של העירייה: ראש העירייה, אביחי שטרן, מ”מ וסגן ראש העיר ויו”ר הועדה המקומית לתו”ב אופיר יחזקאלי, מנכ”ל העירייה יורם ביטון, היועץ המשפטי אריאל בר יוסף, גזברית הרשות ליאת מזרחי, מהנדס העיר שני אלדן, מנהל אגף תעשייה עסקים ותיירות ירדן ארליך  ומתכננת העיר אינה בורשטיין זיתוני.

הצוות המקצועי מטעם העירייה הציג את חשיבות פיתוח העיר לטובת צמיחת האזור כולו, סקר את היסטורית ההחלטות התכנוניות שפגעו במשך שנים בעיר, והאירו את עיני הוועדה לחוסר ההיגיון התכנוני והתפעולי שיש במעבר הגבול המוניציפלי בלב הרקמה האורבנית, בליבו של אזור התעשייה הדרומי.

עיריית קריית שמונה פנתה לוועדה הגיאוגרפית להרחבת תחום שיפוטה ולכלול סוגיות נוספות, כגון: התרחבות העיר מזרחה וצפונה, סוגיית מכללת תל חי, סוגיית בית העלמין, סוגיית מיקום תחנת הרכבת ועוד.

ראש העיר אביחי שטרן ציין בפתיחת הדיון הראשון של הוועדה  כי: “מדובר במהלך חשוב לתיקון עיוות היסטורי ויצירת צדק חלוקתי בין שתי הרשויות.  עיריית קריית שמונה ומועצה אזורית הגליל העליון מחויבות לשיתוף פעולה לטובת עתיד האזור. חיזוקה של קריית שמונה הוא אינטרס לאומי, אזורי ומקומי. הגדלת הכנסותיה של העיר יאפשר לקריית שמונה לספק את השירותים הדרושים על מנת לצמוח כלכלית ודמוגרפית”.

הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים, או בשמה הקודם, ‘ועדת חקירה לגבולות’, אמורה לגבש המלצות בנוגע לשינוי גבולות מוניצפאליים, והיא פועלת על פי המנדט שניתן לה על ידי שר הפנים. העירייה כבר ביקשה להרחיב את המנדט, כך שיכלול שטחים נוספים.

פרוטוקול ועדת חקירת הגבולות משנת 2008

הבעיה היא שבינתיים שוב נפלה הממשלה, והמדינה מנוהלת על ידי ממשלת מעבר. לכן אי אפשר לפי שעה להרחיב את המנדט. במכתב שנשלח לראש העירייה, אביחי שטרן, מהאגף לתכנון מוניציפלי של משרד הפנים, נאמר: “לאור ההכרזה על בחירות כלליות ופיזור הכנסת, ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, הרי שעד לכינונה של ממשלה חדשה, וכניסתו לתפקיד של שר פנים מטעמה, לא יוכנסו סוגיות חדשות לכתבי המינוי של הוועדות הגיאוגרפיות”.

נכון לעכשיו, המנדט שניתן לוועדה הגיאוגרפית כולל רק את אזור התעשיה הדרומי ובריכות החימצון שמדרום לו. זה לא כולל שטחים מצפון לקרית שמונה כמו מכללת תל חי, וגן התעשייה תל חי

על פי הודעת העירייה יש כוונה להרחיב את הבקשה גם לאזורים הצפוניים. סביר להניח שהרחבת הבקשה תיתקל בהתנגדות קשה יותר של מועצה אזורית הגליל העליון, מאשר הבקשה המצומצמת שנכללת במנדט הנוכחי.

במועצה אזורית הגליל העליון כנראה לא מעוניינים ליצור משבר בטרם עת, וכך נאמר בתגובה מטעמם: “מאז ומעולם המועצה תמכה בשיתופי פעולה אזוריים בכל תחום ואף הובילה אותם. המועצה תמשיך לנהוג באופן אחראי, תוך ראיית האינטרסים האזוריים ולצד זה תעמוד על זכויותיה ולא תאפשר פגיעה בהן”.