הקורונה לקחה את בנצי

יעקב בן ציון, (בנצי) שהיה חבר מועצה ומועמד לראשות העיר בקרית שמונה, הלך לעולמו ממחלת הקורונה. בהודעת העירייה נאמר: “עיריית קריית שמונה מורידה את דגלה לחצי התורן ומשתתפת בצערה העמוק של המשפחה”.

יעקב בן ציון (בנצי) ז”ל

עצוב היום בקרית שמונה, לאחר שנודע כי יעקב בן ציון, שהיה מוכר לכולם כבנצי, נפטר כתוצאה ממחלת הקורונה. התושבים שהכירו את בנצי והוקירו את פועלו לא יכולים למרבה הצער לחלוק לו כבוד אחרון.

בהודעת העירייה נאמר: “בהנחיית משטרת ישראל בתיאום עם משפחת בן ציון, אנו מבקשים להודיע כי בעקבות ההנחיות האוסרות על התקהלות, יש להימנע ולא להגיע ללוויה שתיערך הלילה.

“אנו מודעים לרצון של תושבי העיר לחלוק כבוד אחרון לאיש שכולם אהבו יעקב בנצי בן ציון ומבקשים לנהוג לפי הכללים וההנחיות ולהימנע מהתקהלויות המוניות שעלולות לסכן את הציבור”.

בשלוש השנים האחרונות בנצי התרחק מאור הזרקורים, הוא פרש מהפעילות הפוליטית, אחרי עשר שנים שבהם היו לו מעלות ומורדות. פעמיים הוא התמודד על ראשות העיר, ולא הצליח להגשים את את השאיפה להנהיג את העיר שבה גדל.

בנצי במהלך הפגנה מול בניין העירייה

עוד לפני שנכנס לחיים הפוליטיים מילא בנצי תפקיד ציבורי חשוב בקרית שמונה. הוא היה אז עדיין במדים, ושירת אז כמפקד העיר, שהיה אחראי מטעם צה”ל על ההתארגנות של העיר במצבי חירום.

המבחן הגדול היה במלחמת לבנון השניה, כשבמשך חודש תמים קרית שמונה היתה מופגזת ללא הרף. שנים לאחר מכן, בנצי התראיין ואמר: “אנשים שהו במקלטים ימים על ימים.

מקלט ציבורי בקרית שמונה

“עבדתי אז מסביב לשעון. במשך היום התרוצצתי בין אתרי הנפילות, ובלילה הייתי צריך לאשר לתושבים שעה עד שעתיים זמן לצאת מהמקלטים לנשום קצת אוויר ולהצטייד במצרכים, זה היה הקטע הכי מתוח, כי ידעתי שאני הוא זה שמאשר להם לצאת, ואם יקרה משהו האחריות היא עלי”.

מיד לאחר שהשתחרר מהצבא החליט בנצי להתמודד על ראשות העיר בבחירות שהתקיימו בשנת 2008. הוא עלה לסיבוב השני, ובו הפסיד לניסים מלכה בהפרש לא גדול. הברית הפוליטית שכרת ניסים מלכה עם יפעת שאשא ביטון ובוריס סידלקובסקי, הביאה למלכה את הניצחון.

ניסים מלכה עם יפעת שאשא ביטון ובוריס סידלקובסקי

ההפסד בבחירות לא ריפה את ידיו של בנצי, והוא הפך להיות ראש האופוזיציה במועצת העיר. בנצי לקח את התפקיד במלוא הרצינות, והפך לראש החץ בביקורת כנגד תפקודה של העירייה והעומד בראשה, ניסים מלכה.

גם כלפי יפעת שאשא ביטון, שהיתה סגנית ראש העיר והממונה על החינוך בנצי היה מאוד ביקורתי. באחת הישיבות הוא אמר לה: “מה את מגנה על ראש העיר? את הפכת להיות הפנים של המועצה. בגלל זה אנשים בעיר קוראים לך ד”ר פיקצ’ר”.

בפוליטיקה הכל אפשרי, והיריבות הקשה בין בנצי לשאשא ביטון הפכה בהמשך הדרך לשותפות פוליטית וידידות אמיצה. לאחר ששאשא ביטון הודחה מתפקיד סגנית ראש העיר בתרגיל פוליטי שיזמו יגאל בוזגלו ובוריס סידלקובסקי, נפתחה הדרך לשיתוף הפעולה בין בנצי ליפעת.

יגאל בוזגלו ובוריס סידלקובקי בישיבת מועצת העיר

בנצי השקיע במהלך אותה קדנציה לא מעט זמן ומאמץ כדי לחזק את הקשר שלו עם התושבים. בראיון שנערך עמו לקראת הבחירות ב-2013 הוא סיפר:  “הצלחתי לשכנע את חבר הכנסת אלי אפללו לפתוח לשכה לקבלת קהל בקרית שמונה.

“אני איישתי את הלשכה הזו, והיו לי ימי קבלת קהל קבועים. טיפלתי בפניות של תושבים כמו סכסוכי שכנים, חובות ארנונה ועוד. אני מאמין העובדה שפעלתי באופן שיטתי ורצוף לאורך כל הקדנציה לא נעלמה מעיני הציבור, לכן אני מתחיל את הקמפיין מעמדה טובה”.

המהלך החשוב ביותר מבחינתו של בנצי לקראת הבחירות ב-2013 היה הברית הפוליטית שהוא כרת עם יפעת שאשא ביטון. היא הפכה להיות מספר 2 ברשימה שלו, והם הדגישו שהם צוות ושהברית ביניהם יצאה לפועל אחרי תקופה ארוכה בה הם קיימו שיחות רבות, והבינו שהם חולקים את אותן דעות בנוגע לניהול ענייני העיר.

מודעת בחירות של בנצי בשנת 2013

הקמפיין של בנצי ב-2013 היה מאוד תקיף וביקורתי כלפי ניסים מלכה. נדמה היה שבנצי, אחרי קדנציה שלמה שבה צבר ניסיון פוליטי, יוכל לכבוש את ראשות העיר. אך לזירה נכנס אז שחקן חדש, יורם מלול, והוא נמנע מביקורת ישירה על ניסים מלכה.

הקו הזה עבד לטובתו של מלול, והוא הצליח לעלות לסיבוב השני מול ניסים מלכה, על חשבונו של בנצי. למרות זאת בנצי ידע להתעלות, ובסיבוב השני הוא הודיע שהוא תומך במלול. מלול הפסיד אז בבחירות לניסים מלכה, ובנצי נותר שוב באופוזיציה.

אחרי הבחירות ב-2013 ניכר היה שבנצי איבד את התנופה ואת הרצון להיות פעיל באופן מלא בחיים הפוליטיים. הוא המשיך לתפקד כחבר מועצה, אך הוריד פרופיל והיה פחות מעורב.

בנצי בישיבת מועצת העיר בין יורם מלול ויפעת שאשא ביטון

כשיפעת שאשא ביטון החליטה להצטרף למפלגתו החדשה של משה כחלון ולעבור לפוליטיקה הארצית, בנצי נתן לה את ברכת הדרך, ואף היה פעיל בקמפיין הבחירות של “כולנו”, מפלגתו של כחלון.

כששאשא ביטון הפכה לחברת כנסת והתפטרה ממועצת העיר, אביחי שטרן, שהיה במקום השלישי ברשימתו של בנצי, נכנס במקומה למועצת העיר. שטרן הפך להיות חבר אופוזיציה מאוד פעיל, ובנצי נשאר בצל, הוא נתן את הבמה לשטרן, למרות שפורמלית הוא המשיך לעמוד בראש הרשימה.

לקראת הבחירות ב-2018 בנצי הודיע על כוונתו להתמודד שוב על ראשות העיר. כמה חודשים לפני הבחירות היו מגעים בין בנצי ליורם מלול, שבהם דובר על איחוד אפשרי, ועל כך שייערך סקר ולפי תוצאותיו יוחלט מי יעמוד בראש הרשימה. המגעים האלה לא צלחו בגלל חילוקי דיעות על המתכונת של הסקר.

בנצי זמן קצר לפני פרישתו מהחיים הפוליטיים בשנת 2018

מאוחר יותר בנצי ביצע בדיקות משל עצמו כדי לבחון כמה תמיכה ציבורית עדיין נותרה לו. כשהוא הבין שסיכויו להיבחר קטנים הוא החליט שלא להתמודד, ובכך פתח את האפשרות של אביחי שטרן להתמודד על ראשות העיר.

כך הסתיימו להן 10 שנים של פעילות פוליטית. בנצי לא זכה להגשים את חלומו להיות ראש עיר, אך הוא היה איש ציבור שהשקיע הרבה זמן ומרץ למען התושבים. במהלך שנותיו כחבר במועצת העיר הוצעה לו יותר מפעם אחת האפשרות לחבור לקואליציה ולקבל תפקיד, אך הוא סירב.

בראיונות שנערכו עמו במהלך השנים בנצי הדגיש שאין לו עניין בתפקיד אם אין לא אפשרות להגשים את האני מאמין שלו בנוגע לניהול ענייני העיר. במובן הזה הוא הוכיח דבקות בדרך ובערכים, וכיום, לאחר שהלך לעולמו בטרם עת, תושבי קרית שמונה יכולים לזקוף זאת לזכותו.