עיר ובליבה נחל

שלב ראשון בפרויקט “קרית שמונה עיר הנחלים” יוצא לדרך, כשהמטרה למצות את מלוא הפוטנציאל של נחל הזהב כמוקד נופש ותיירות.

במשך חודשים רבים שקדו צוותים של עיריית קריית שמונה, רשות ניקוז ונחלים כנרת ומשרד התכנון ליגמ – פרויקטים סביבתיים, על הכנת תוכנית לפיתוח הנחלים בקריית שמונה. התוכנית, שזכתה לשם, קריית שמונה עיר נחלים, השתתפה בתחרות של קרן יד הנדיב ובמסגרתה עלתה לשלב הגמר.

למרות אי הזכייה, עצם העפלה לגמר היא הישג בפני עצמו. כעת החליט ראש העיר אביחי שטרן, יחד עם רשות ניקוז כנרת ומשרדי הממשלה להוציא את השלב הראשון של התוכנית לדרך.   

נחל עין זהב הוא פנינת טבע בליבה של קריית שמונה ומקור גאווה עבור הקהילה המקומית החיה בתוכה. נחל עין זהב הוא  נחל איתן, החוצה את העיר מצפון לדרום לאורך 2.8 ק”מ ובדרכו זורם בין שכונות העיר, מתפתל דרך גנים ופארקים עירוניים, חולף סמוך למוסדות חינוך וציבור ובמקטע האחרון אף עובר בתוך אזור התעשייה הדרומי. במורדו, הוא נשפך לתעלת הירדן המערבית, הזורמת לאגמון החולה.

הפארק המתוכנן בחלק הגובל עם אזור התעשייה הדרומי

מרכזיותו של נחל עין זהב במרחב העירוני של קריית שמונה היא הזדמנות פז תכנונית שאסור להחמיץ, כך סבורים בעירייה. החזון הוא לממש את הפוטנציאל הטמון במרחב הנחל, הזורם בליבה של העיר וליצר באמצעותו תשתית ציבורית ירוקה, רציפה ונגישה לכלל הציבור, ולמנף אותו לתהליכי צמיחה והתחדשות עירונית בקריית שמונה.

התוכנית האסטרטגית לקריית שמונה ולאזור, שכתיבתה הושלמה ב-2019 ואותה הובילה פרופ’ טלי חתוקה, ראש המעבדה לעיצוב ותכנון עירוני באונ’ תל אביב, התמקדה בעוגנים הקיימים והעתידיים בעיר, והצביעה על עין זהב כמקרה יוצא דופן בנוף העירוני בישראל.

בשנת 2020, נהגתה תוכנית “קריית שמונה – עיר נחלים”, שקודמה בידי עיריית קריית שמונה ורשות ניקוז ונחלים כנרת ונערכה ע”י משרד תכנון ליגמ פרויקטים סביבתיים. הפרויקט, שנעשה במסגרת תחרות של קרן “יד הנדיב” למענק כספי לטובת שיקום אקו-הידרולוגי של נחלים בארץ, הגדיר את קריית שמונה כעיר מחוז והלב הפועם של המרחב הכפרי העוטף אותה.

הנחלים הם עמוד התווך בארגון המרחב העירוני, תומכים בפעילות הכלכלית בעיר ליצירת מסחר מקומי, לפיתוח תיירות משגשגת ולקידום חדשנות בתעשייה ובו זמנית מייצרים הזדמנות לשיפור איכות החיים העירונית.

ברוח תוכניות אלו מתבצעות בימים אלו, עבודות בשלושה מוקדים לאורך הנחל, סנוניות ראשונות במאמץ של התכנון השלם להנכחת הנחל במרחב העירוני ולהטבת איכות החיים של תושבי קריית שמונה. העבודות מתבצעות במסגרת פרויקט הסדרה ניקוזית של מי נגר בעיר במימון משרד החקלאות.

עבודות פרויקט עיר נחלים מבוצעות כאמור בשלושה מוקדים בו זמנית בקריית שמונה: הקמת גשרים מעל הנחל ברחובות אחד העם וביאליק. מוקד שני סמוך למרכז משאבים. והשלישי באזור התעשייה הדרומי.

מפגש נחל הזהב ורחוב ביאליק

צילומים: עיריית קרית שמונה