במקום מגרסה יקום פארק

באזור בו פעלה במשך שנים רבות מחצבה ומגרסה סמוך לקיבוץ מלכיה, יוקם פארק במימון הקרן לשיקום מחצבות

מבנה המגרסה במלכיה

הקרן לשיקום מחצבות תחל בשיקום מחצבת פארק המגרסה בקיבוץ מלכיה, בשיתוף מועצה אזורית הגליל העליון והמועצה לשימור אתרים. המועצה לשימור אתרים סיימה לאחרונה לשמר את מבנה המגרסה ועתה הקרן לשיקום מחצבות תחל בשיקום והקמת פארק ציבורי-תיירותי, אשר יכלול גם אזורי מנוחה ותצפית על גבולותיה הצפוניים של ישראל, לצד הדרכה והדגמת עבודתה של המגרסה על ידי מדריכים מקיבוץ מלכיה.

המגרסה בקיבוץ מלכיה שבגליל העליון הוקמה בשנת 1950, כשנה לאחר עליית המתיישבים הראשונים למקום. האבנים נלקחו משטח המחצבה, נגרסו ושימשו לסלילת כבישים, לתעשיית בלוקים וכחומרי בניין. רוב רובו של כביש הצפון נסלל מאבני המקום שנגרסו לחצץ במגרסה ושמשו גם להקמת מבני המשק הראשונים, לולים ועוד בקיבוץ מלכיה.

המגרסה היוותה מקור פרנסה העיקרי והראשוני של קיבוץ מלכיה למעלה מעשור. מבנה המגרסה נותר כמעט בשלמותו וניצב כך במשך שנים רבות עד היום, כמעט 70 שנה. כיום המגרסה מוקפת במטעי הקיווי של הקיבוץ, ומהווה זיכרון מוחשי להיאחזותם בקרקע של מיישבי גבול הצפון, כושר עמידתם ודבקותם במטרה.

הקרן לשיקום מחצבות, בסיוע המועצה לשימור אתרי מורשת, קיבוץ מלכיה והמועצה האזורית הגליל העליון, הכינו תכנית לשיקום ושימור ופיתוח האתר, והקמת הפארק הציבורי במקום תחל בשבועות הקרובים, במטרה לשקם את האזור הנטוש ו”להחיות” ולו במקצת את סיפורם של מתיישבי הגליל במטרה להעבירם לדורות הבאים.

במקום יוקם אתר תיירותי פתוח לקהל הרחב, אשר יכלול את שיקומה של המגרסה וכן פיתוח סביבתי, כגון פינות ישיבה למנוחה ותצפית מרהיבה המשקיפה על האזור כולו ועל גבולותיה הצפוניים של מדינת ישראל. המבקרים באתר יוכלו לסייר בו באופן עצמאי באמצעות מסלול הסברה משולט, וכן תוצע האפשרות מידי פעם להדרכה במסגרתה אף תופעל המגרסה להדגמה, ע”י אנשי קיבוץ מלכיה.

תוכנית הפארק שיוקם באזור המגרסה

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: “אנו מודים לקרן לשיקום מחצבות על הקמת הפארק הציבורי שבמרכזו המגרסה ההיסטורית של קיבוץ מלכיה, אשר יאפשר לכלל הציבור להיחשף לערכי המורשת המקומית, יעודד את התיירות בצפון ויפיץ ברבים את חשיבותה של ההתיישבות החקלאית החלוצית על גבול הלבנון.”

יוסי וירצבורגר יו”ר הקרן לשיקום מחצבות: “אנו ממשיכים לפעול ולקדם פרויקטים נרחבים בכל רחבי הארץ שמחזירים את הטבע לקהילה. הקרן גאה שבפרויקט זה, תונגש פיסת היסטוריה של ראשית ההתיישבות ובניית הארץ וגאה להמשיך ולהשקיע לטובת תושבי הפריפריה”.