מכללת מחקר, צעד נוסף בדרך לאוניברסיטה בגליל

מכללת תל חי הציגה בפני האקדמיה הישראלית למדעים, המייעצת למועצה להשכלה גבוהה, תוכנית להפיכתה של מכללת תל חי למכללת מחקר, כך שהמחקרים הנעשים בה יתוקצבו על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

השבוע התקיים כנס מיוחד של האקדמיה הישראלית להשכלה גבוהה. זהו גוף שמייעץ למל”ג )מועצה להשכלה גבוהה). הכנס התקיים במתכונת וירטואלית, בגלל הקורונה, והוא עסק בעתידה של מכללת תל חי.

מכללת תל חי היא מכללה ייחודית בנוף המכללות בארץ משום שלמרות שהיא אינה מקבלת תקציבי מחקר מהמל”ג, היא הצליחה עם השנים לטפח פעילות מחקרית עניפה, בעיקר בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם מכון מיגל.

מעבדות מכון מיגל

בכנס שהתקיים השבוע הציעו נציגי מכללת תל חי לחברי האקדמיה מודל חדש שנקרא “מכללת מחקר”. הרעיון הוא לתת למכללת תל חי מעמד מיוחד, שונה ממכללה רגילה, אך עדיין לא אוניברסיטה, כלומר משהו באמצע. באופן הזה, כך מקווים במכללת תל חי, אפשר יהיה לקבל תקציבי מחקר מהמל”ג

“המכללה האקדמית תל-חי ניצבת היום בצמרת המכללות האקדמיות הציבוריות בארץ ומובילה בתחום המחקר” אומר נשיא המכללה פרופ’ יוסי מקורי “חוקרי המכללה הציגו בפני הוועדה המייעצת לאקדמיה הישראלית למדעים, קשת רחבה של תחומי מחקר, ביניהם מחקרים היסטוריים, ארכאולוגיים ופרה היסטוריים. מחקרים מתחום הפסיכולוגיה, המזון, התזונה, החקלאות ועוד.

נשיא מכללת תל חי, פרופ’ יוסף מקורי

“אני מקווה כי בעקבות הביקור תוגדר המכללה האקדמית תל-חי כמכללת מחקר, צעד שיאפשר תנאים משופרים לקיום מחקר מתקדם ע”י אנשי הסגל שלנו, שחלק משמעותי מהם חוקרים במיגל”.

המנהל המדעי של מכון המחקר מיגל, פרופ’ דן לבנון, הדגיש את שיתוף הפעולה האזורי בתחום המחקר אותו מובילות מיגל ומכללת תל חי, ואמר: “מיגל מהווה מוקד מחקר ופיתוח, ליצירת ערך בגליל ובגולן בארבעה היבטים משמעותיים: שיתוף עם התעשייה וחברות הזנק, חינוך ושיתוף בידע עם המכללה האקדמית תל-חי ומרכז המזון שיוקם בה, פעילות קהילתית בשיתוף החברה לפיתוח הגליל, תכנית המו”פ של האיחוד האירופי ומרכז השלטון המקומי, וכן פיתוח מרכזי מצוינות”.

השאיפה של  פרופ’ מקורי ופרופ’ לבנון להפוך את מכללת תל חי למכללת מחקר, עשויה להיתקל בהתנגדות של האוניברסיטאות הוותיקות, שתמיד טרפדו יוזמות מהסוג הזה, אולם הדברים שאמר ראש הוועדה המייעצת של האקדמיה למדעים, פרופ’ רשף טנא, מסמנים אולי תחילתו של שינוי תפיסתי.

בעקבות הביקור הוירטואלי, אמר פרופ’ טנא: “הוועדה האקדמית תשמח לקבל מפרופ’ דן לבנון ומפרופ’ יוסי מקורי מסמך המשקף את החזון של המכללה האקדמית תל חי ושל מכון המחקר מיגל ונשמח לשלבו בדו”ח הביניים (ינואר 2021), או בדו”ח מצב המדע 2022 עם המלצות ברורות”.  

צילומים: מכללת תל חי ומכון מיגל