תלמדו ממה שקרה לנוצרים בלבנון

יו”ר העמותה הארמית נוצרית בישראל, שאדי חלול, מודאג מהתגברות הקיטוב בחברה הישראלית ומציע ליהודים ללמוד מהאופן שבו סכסוך פנימי בקהילה הנוצרית מרונית בלבנון גרם לה לאבד את ההגמוניה במדינת הארזים

שאדי חלול

בזמן שמדינת ישראל ניצבת בפני מערכת בחירות רביעית שעלולה להגביר את הקיטוב בחברה הישראלית, כדאי לשים לב לדבריו של שאדי חלול, תושב גוש חלב בגליל העליון, שהקים את העמותה הארמית נוצרית בישראל.

חלול הוא נוצרי מרוני, והוא עוסק בשני תחומים עיקריים. האחד, טיפוח המורשת של העדה המרונית ושפתה הארמית. השני, קירוב לבבות בין יהודים ונוצרים ועידוד השתלבותם של בני העדה הנוצרית במדינת ישראל.

חלול, רב סרן במילואים, יזם את הקמתה של מכינה קדם צבאית “כינרת”, שבה צעירים יהודים ונוצרים מתחנכים יחדיו לקראת שירותם הצבאי.

בתקופה האחרונה חלול מאוד מודאג מהמגמה של התגברות הקיטוב בחברה הישראלית. “נכון שאני ארמי נוצרי לא יהודי”, הוא אומר,  “אבל אני ישראלי וציוני ואני דואג לגורל המדינה. מה שמדאיג אותי בראשונה זה מלחמות היהודים.

“אני מציע שאחינו היהודים ילמדו ממלחמות המרונים ביניהם בלבנון, אשר הובילו להחלשתם ואיבוד שלטונם הנוצרי במדינה שהם הקימו. כמו בישראל, המלחמות הפנימיות בין המרונים נגרמו בגלל אותה סכנה ערבית להכחדתם, וכן מהבדלים בהשקפות עולם, חלקם ליברליות ואחרות מסורתיות, כפי שזה קיים גם אצל היהודים.

“לכן, הדמיון ואי הפקת הלקחים בישראל מדאיג אותי. מדאיג אותי השיסוי בין היהודים, מדאיג אותי שישראל תחלש בזמן שאחרים ממתינים לנצל הזדמנות זו ולהחריב את כל חלקה טובה, אני קורא לאזרחי המדינה שאוהבים אותה. תתעוררו כבר!!!”