כמות העגורים פחתה באופן ניכר

פעילות אינטנסיבית של חקלאי עמק החולה לעידוד העגורים להמשיך בנדידה לאפריקה הביאה להפחתת עד כדי מחצית כמות העגורים הנשארים בעמק בחורף. הבעיה שנוצרה: הפעילות יוצרת רעש שמפריע לתושבים

צילום: ענבר רובין

ב-25 השנים האחרונות עלתה בהדרגה כמות העגורים החורפים בעמק החולה, עד שהגיעה לשיא של למעלה מ-50 אלף עגורים בעונה. במסגרת ההבנות שהושגו בין החקלאים לבין קק”ל וכלל הגופים המעורבים, סוכם כי יש לייצר פרוטוקול עבודה שונה.

המטרה שהוגדרה היא  צמצום כמות העגורים עד לרמת האיזון הנכון שיכול עמק החולה להכיל מבלי לפגוע בחקלאות, אך באופן שיאפשר לשרת את התיירות והטבע. וכך, נכון לספירה האחרונה שהתקיימה השבוע, מספר העגורים הלנים באגמון הוא 22,000. להם יש להוסיף עוד כ-10,000 פרטים אשר לנים בשמורה ובמקומות נוספים.

שימוש ברחפנים לגירוש עגורים, צילום: מועצה אזורית הגליל העליון

“להבדיל משנים שעברו, התחלנו השנה בהטרדת העגורים בכל רחבי העמק כבר בשלב הגעתם אלינו”, מסביר עופר ברנע, מנכ”ל החברה לחקלאות בגליל העליון. “בימים אלה, שלב הנדידה לאפריקה מסתיים, ולכן תיפתח תחנת האכלה כמדי שנה באגמון החולה. כלל הגורמים מקווים כי כמות העגורים לא תעלה שוב כתוצאה מפתיחת תחנת האכלה, מפני שכל עגור הנמצא אצלנו מגיע עם תג מחיר כלכלי ועדיין החקלאים הם הגוף העיקרי הנושא בעול”.

ההצלחה בעידוד הגירת העגורים לא עברה באופן חלק לגמרי, הואיל ועקב שינוי פרוטוקול העבודה, נחשפו השנה חלק מתושבי העמק למפגעי רעש, כולל בסופי שבוע. “נפיק את הלקחים מהפרעות אלה ונשתדל להקטינם בעתיד”, מבטיח ברנע. “פתיחת תחנת האכלה יכולה לסייע גם היא בהפחתת הרעשים, מפני שמירב העגורים ישהו בשטח ההאכלה.”