עימות בין המשטרה לתושבים דרוזים המתנגדים להקמת טורבינות הרוח

התחלת עבודות הכנה להקמת טורבינות רוח בצפון הגולן נתקלה במחאה של תושבי הכפרים הדרוזים המתנגדים להקמת הטורבינות. המשטרה פזרה את המפגינים בגז מדמיע.

הקמת טורבינות רוח בגולן היא נושא טעון מאוד עקב החשש של התושבים שהפעלת טורבינות הענק תפגע באיכות חייהם ובריאותם. המחאה נגד הקמת הטורבינות משותפת הן לתושבים היהודים והן לתושבים הדרוזים.

עד היום המחאה היתה יחסית שקטה, כי בישובים היהודיים בצפון הגולן מראש לא רצו להפוך את המאבק למחאה אלימה. אולם אצל התושבים הדרוזים בגולן יש נחישות למנוע בגופם את הקמת הטורבינות.

השבוע החלו עבודות מדידה באתרים המיועדים להקמת טורבינות בסמוך לישובים הדרוזים בצפון הגולן. המדידות התבצעו על ידי חברת אנרג’יקס שקיבלה את הזיכיון להקמת חוות טורבינות באזור הזה.

הפגנה נגד טורבינות הרוח במג’דל שמס בשנה שעברה

במשטרה צפו שעלולה להיות מהומה סביב תחילת העבודות ושלחו כוחות לאבטח את המדידות. בהודעת המשטרה נאמר: “בעקבות מידע שהתקבל במשטרה כי תושבים המתנגדים להקמת הטורבינות באזור ינסו לפגוע בעובדים ובפעילות החברה הגיעו למקום כוחות משטרה ופעלו במטרה לשמור על החוק ועל הסדר הציבורי.

“פעילות החברה ביום ראשון ושני עברה בשלום ללא הפרות סדר, אך היום לקראת סיום העבודות הגיעו למקום כ- 300 תושבים והפרו את הסדר תוך כדי שהם מיידים אבנים ומנסים להגיע ולפגוע בעובדי החברה ובציוד החברה במקום.

“כוחות המשטרה שהיו במקום נאלצו להשתמש באמצעים לפיזור ההמון, 4 שוטרים נפצעו, 8 מתפרעים נעצרו, 10 מתפרעים פונו לקבלת טיפול רפואי ומעצרם יבחן בהמשך. עובדי החברה לא נפגעו, והעבודות בשטח הסתיימו כמתוכנן”.

התושבים הדרוזים טוענים שחברת אנרג’יקס הוליכה אותם שולל. לפני 7 שנים פנו נציגי החברה לבעלי מטעים בישובים הדרוזים והציעו להם עסקה על פיה החברה תקים טורבינות בשטחי המטעים, ותשלם לבעלי המטעים סכומי כסף נאים עבור השימוש בקרקע.

החברה, כך טוענים התושבים, לא אמרה דבר על הסכנות הבריאותיות הצפויות מהפעלת הטורבינות, וגם לא על הפגיעה הצפויה באיכות החיים של התושבים. הסכנות עליהם מדברים התושבים הדרוזים הוכחו במחקרים שנעשו בנושא באירופה ובצפון אמריקה.

המרחק בין הטורבינות לבתי התושבים הוא כ-2 וחצי ק”מ. המרחק הזה אמור להיות מספיק כדי שהאפקט של הטורבינות יהיה מינימלי, אולם כל זה לא מרגיע את הדרוזים, ונציגם, נביל חלבי מסביר מדוע. “המטעים סביב הישובים הם הבית השני של התושבים. אנחנו נמצאים שם חצי מהזמן. לכן הסכנה של הטורבינות היא מוחשית ביותר.

חוות טורבינות רוח בעמק הבכא ברמת הגולן

חברת אנרג’יקס דוחה את טענות התושבים, בתגובה שהיא מסרה לתקשורת נאמר : “באשר להתנגדות שמביעים חלק מן התושבים, החברה מצרה על הטענות הלא מבוססות והעובדות המטעות, שלמרבה הצער נועדו לזרוע שלא לצורך פחד בלתי מבוסס בקרב תושבי האזור והציבור בכללותו.

“בכל העולם טורבינות רוח נחשבות לאנרגיה המתחדשת אשר לה טביעת הרגל המינימאלית ביותר בסביבה מכל אנרגיה מתחדשת אחרת, ופועלת בכל המדינות המפותחות בעולם במודל דומה. גם בארץ כבר החל פרויקט דומה על שטח חקלאי סמוך בעמק הבכא באזור מרום גולן וישנן חוות רוח נוספות המקודמות באזור”.

נביל חלבי סבור שעמדת אנרג’יקס משקפת אינטרס עסקי, ולכן נכון יותר לסמוך על מחקרים מדעיים בלתי תלויים, שקבעו כי הטורבינות מזיקות לבריאות ולאיכות החיים. “אנחנו מנהלים כעת מאבק משפטי לביטול החוזים הדרקונים שהתושבים חתמו עליהם בתום לב, בלי לדעת איזו סכנה צפויה להם. בינתיים חברת אנרג’יקס קובעת עובדות בשטח, ואנחנו לא מוכנים לעמוד מנגד”.

הנוכחות של המשטרה מנעה לפי שעה פגיעה בעבודות, אולם חברת אנרג’יקס צריכה לקחת בחשבון שיתכן והתושבים עלולים להפריע לעבודות ואולי אף לחבל בציוד של החברה המקימה בחסות החשיכה. המאבק מבחינתם של הדרוזים רק מתחיל.