הגיע הזמן למחזר פסולת אלקטרונית

מתקני מיחזור לפסולת אלקטרונית הוצבו בשכונת בימת תל חי ובשכונת הורדים בקריית שמונה. הפסולת האלקטרונית היא בעלת פוטנציאל זיהום גבוה במיוחד עקב הימצאות מתכות כבדות בתוכה.

מתקן מיחזור פסולת אלקטרונית, צילום – עיריית קרית שמונה

במהלך השנה האחרונה פרסמה עיריית קרית שמונה מכרז לפינוי פסולת אלקטרונית. במכרז זכתה חברת “מאי – תאגיד מיחזור אלקטרוניקה לישראל”. על פי ההסדר עם החברה, כל הפסולת האלקטרונית, החל ממקררים ומכונות כביסה וכלה בסוללות ונורות ייאספו על ידי החברה.

לפני כחודשים ביקש ראש העיר ממנהל מחלקת איכות הסביבה בעירייה שלומי שושן להציב מתקני מיחזור פסולת אלקטרונית במקומות שונים בעיר. הבקשה הייתה לאור נתוני המחזור בעיר והרצון של הנהגת הרשות להוביל שינוי משמעותי בנושא המחזור.

בחברת מאי נענו בחיוב לבקשת העירייה וסיפקו על חשבונם שני מתקנים כאלה. המתקנים יוצבו בשכונת בימת תל חי ובשכונת הוורדים. זו הצבה ניסיונית, במידה ותושבי העיר ישתפו פעולה וימחזרו, יוצבו מתקנים נוספים במקומות אחרים בעיר.

בנוסף באגף שפ”ע הוקצה מתחם מיוחד להנחת פסולת מכשירי חשמל. מתקני המיחזור החדשים כוללים תא לאיסוף נורות, תא לאיסוף סוללות וחלל גדול להנחת מכשירי חשמל ישנים.

המתקנים הם תוספת כח לרכב איסוף פסולת אלקטרונית ממדרכות שמסתובב בעיר כל יום חמישי מהשעה 10:00 בבוקר ועד 14:00 בצהריים ומפנה כל מכשירי החשמל שמניחים התושבים על מדרכות מחוץ לפתח בתיהם.

חשוב לציין כי על פי חוק המיחזור גם עסקים פרטיים מחויבים באיסוף פסולת אלקטרונית. אפשר להביא סוללות ישנות לעסק שמוכר סוללות חדשות, וכשקונים למשל מכונת כביסה חדשה המוביל מחויב לקחת את המכונה הישנה.

למיחזור הפסולת האלקטרונית יש חשיבות גדולה מאוד. אפילו סוללות (בטריות) בגודל של פחות מאצבע הן בעלות פוטנציאל זיהום גדול מאוד. הסוללות מכילות מתכות כבדות, כסף, עופרת, כספית, אבץ, קדמיום, נחושת, ניקל, ליתיום וכדומה. אלו הם חומרים רעילים הגורמים לזיהום אקולוגי חמור. הם מחלחלים אל תוך האדמה ומזהמים אותה ואת מי התהום המצויים בה.

תא ייעודי למיחזור סוללות

בהודעת העירייה נאמר: “כעת לאחר שאתם מודעים לחשיבות הנושא ולהשקעה הרבה שלנו בנושא המיחזור, אנו מבקשים מהתושבים לשתף פעולה. יש לכם מכשירים מקולקלים? אל תשליכו לפח!” הניחו אותם במתקנים או במקומות היעודיים, או הוציאו לקראת שעות הפינוי בכל יום ה’ ועדכנו את מוקד 106 בעירייה.  רק כך נשמור על הסביבה ונחסוך בעלויות פינוי והטמנת הפסולת האלקטרונית”.