במכללת תל חי מתנגדים ליוזמת השר אלקין

במהלך טקס בו נחתם הסכם המיזוג בין המכללה האקדמית תל-חי למכללה להוראה לאוהלו חשף השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין את החלטתו לאחד את אוניברסיטת הגליל שאמורה לקום עם אוניברסיטת חיפה. במכללת תל חי הביעו תרעומת על כך,

השר אלקין במכללת תל חי, צילום: מכללת תל חי

אנשי מכללת תל חי לא ציפו לכך שבמעמד החגיגי של איחוד מכללות תל חי ואוהלו יפיל השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, פצצה על ראשם, ויבשר כלל עם ועדה על כוונתו ליצור מיזוג בין אוניברסיטת חיפה לאוניברסיטת הגליל, שכבר הרבה שנים מדברים על הצורך בהקמתה.

הנה הדברים שאמר השר אלקין במהלך הטקס שהתקיים ביום חמישי  (3/12) במכללת תל-חי: “הגליל הוא  האזור היחיד בו אין חיים אוניברסיטאיים. המסקנה שהגעתי אליה שאם רוצים להפוך את זה למעשה צריך להזמין פנימה לתוך הגליל את אחת האוניברסיטאות הישראליות.

“אני יכול לומר שאנחנו מקיימים שיח אינטנסיבי עם אוניברסיטת חיפה שמאוד רוצה את המהלך הזה, אונ’ חיפה רואה פה אתגר גדול לשנות את אופייה מאוניברסיטת חיפה לאוניברסיטת חיפה והגליל. זה ידרוש שותפות מהמוסדות הנוספים בגליל”.

השר אלקין עם נשיא מכללת תל חי, פרופ’ יוסף מקורי (מימין) ומנכ”ל המכללה אלי כהן

השר אלקין אולי חשב שהוא בא עם בשורה שתתקבל יפה במכללת תל חי, אך הוא טעה בגדול. יו”ר הועד המנהל של המכללה, אריק דיין, פרסם את התגובה הבאה:  “לא ברור עם מי השר התייעץ לפני שקיבל החלטה זו. ברור לכולם כי שינוי שמה של אוניברסיטת חיפה הוא סיסמה שנועדה לרצות מבלי לקיים את החלטת הממשלה. זה לא המהלך שיביא את הבשורה לגליל. להיפך, הוא יחזיר את הגליל 20 שנים אחורה, לזמנים בהם היו המכללות שלוחות של האוניברסיטאות.

“כדי לחולל שינוי אמיתי בגליל המזרחי, מרכז העצבים של האוניברסיטה  צריך להיות ממוקם בגליל המזרחי. מהלך כזה בלבד יביא לפיתוח המחקר, להקמת סטרטאפים, מרכזי חדשנות ותעשייה שלמה המתפתחת סביב אוניברסיטה.

“רק הקמתה של האוניברסיטה בגליל המזרחי, תמשוך לפריפריה הצפונית אוכלוסייה גדולה ואיכותית ובנוסף לכך, תאפשר לאלפי הסטודנטים, המגיעים מכל הארץ  ללמוד בתל-חי, להגשים את חלומם, להישאר בגליל ולהקים כאן את ביתם”.

יו”ר הוועד המנהל של מכללת תל חי אריק דיין, מימין, עם פרופ’ מקורי ויו”ר האסיפה הכללית של מכללת אוהלו, יאיר שמיר

מדוע החליט השר אלקין לקדם את רעיון המיזוג עם אוניברסיטת חיפה? את הסיבה לכך הוא חשף בריאיון שקיים בתוכניתה של ליאת רון ברדיו fm 104.5. “אני בוחן תהליך יותר מהיר וקל לשנות לחלוטין את פני אוניברסיטת חיפה, כי היא אינה יכולה להתפתח לתחומי המחשבים, רפואה וטכנולוגיות בגלל הטכניון ומקומו הבולט. הרעיון לשנות את האוניברסיטה בחיפה ולהפוך אותה לאוניברסיטת הצפון”.

יו”ר פורום “הגיע זמן גליל”, מייקה מסטאי, טוען שראשי הרשויות בגליל המזרחי ובגולן צריכים להתנגד בכל תוקף ליוזמה של אלקין. “אם לאוניברסיטת חיפה יש בעיות, הן לא צריכות להיפתר על חשבון אוניברסיטה בגליל”, אומר מסטאי.

יו”ר פורום “הגיע זמן גליל”, מייקה מסטאי

“הרבה יותר הגיוני לאחד בין אוניברסיטת חיפה לטכניון, למכללת אורנים ולמכללת עמק יזרעאל. אוניברסיטת חיפה נמצאת 130 ק”מ ממכללת תל חי, אין שום היגיון באיחוד הזה. ראשי הרשויות באשכול הרשויות גליל מזרחי גולן צריכים להיות מאוחדים בהתנגדותם לתוכנית של אלקין. אני לא בטוח שזה המצב כרגע”.

מסטאי מכוון למעשה למשפט שאמר השר אלקין בריאיון הרדיו. “לא ידוע לי שמתנגדים לנושא. היו לי שיחות עם ראש עיריית צפת שוקי אוחנה שתומך”, כך התבטא אלקין.

שוקי אוחנה הגיב לכך ואמר: “לא בדיוק. מה שחשוב לי שיהיה מתווה במכללות של מחקר, זאת אומרת תואר שני מחקרי ותואר שלישי. כמו כן הקמת מרכז מחקרי בשטח בגליל. דרך אגב יש שטח של 180 דונם שמוקצה לכך בצפת”.

השר אלקין עם ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה. צילום: עיריית צפת

הדברים של אוחנה חושפים את המחלוקת הפנים בתוך אשכול הרשויות. אוחנה רוצה שמרכזה של אוניברסיטת הגליל יהיה בצפת, ואילו עמדתו של ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן, היא שמכללת תל חי צריכה להיות הגורם המוביל באוניברסיטה העתידית, שאמורה להיות רב קמפוסית.

שטרן גם לא חיכה להודעה משותפת של אשכול הרשויות, והביע כבר את התנגדותו למתווה של השר אלקין. “האמירה ההזויה כי אוניברסיטת הגליל תיפתח בחיפה שמה ללעג את כל תושבי הגליל”, אמר שטרן. “כל בר דעת מבין כי הגיע העת להכריז על הקמת אוניברסיטה בגליל שהיא באמת בגליל- ובתל-חי! המציאות כבר מכתיבה את זה.

ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן

“יש לנו מכון מחקר מהמתקדמים והמובילים בארץ עם שם בינלאומי, מכללה עם צמיחה מתמדת של מאות אחוזים בעשורים האחרונים, קריית שמונה מעצבת את עצמה כבירת הפודטק של ישראל ולצד בית הספר לרפואה שפועל בצפת, היה זה רק טבעי שהאוניברסיטה תקום אצלנו בגליל.

“כבר לפני שלוש שנים ראש הממשלה הכריז על הקמת האוניברסיטה בגליל. מה השתנה? אני קורא לממשלת ישראל, לראש הממשלה נתניהו ולשר אלקין להכריז מיידית על הקמת אוניברסיטה בגליל שתיבנה בגליל!”.