טיילת חדשה עם עצי זית

לאורך הכביש המחבר בין שכונת הוורדים ואזור התעשיה הדרומי של קרית שמונה מתבצעות עבודות שדרוג שכוללות נטיעת עצי זית כדי להפוך את הנתיב לטיילת לטובת חובבי ההליכה הספורטיבית.

הכביש המקשר את שכונת הוורדים לאזור התעשיה הדרומי, שקיבל את השם “דרך מנחם בגין”, זוכה בימים אלה לשדרוג ממשי. עובדי העירייה מכינים בימים אלה תשתית לנטיעה של 100 עצי זית. לקראת הנטיעות שיתבצעו בזמן הקרוב.

זהו סוף טוב לסיפור ארוך ומייגע שקשור לכביש הזה. סלילתו הראשונית היתה גרועה, וכתוצאה מכך הכביש היה מלא מהמורות ומאוד לא בטיחותי. בשנת 2013, לקראת הבחירות התבצעה בכביש סלילה חפוזה שהיתה לא יותר מתיקון קוסמטי.

הכביש לפני השיפוץ

עד מהרה המצב חזר לקדמותו והיה ברור שללא עבודת תשתית ממשית הכביש ימשיך להיות מסוכן. במרץ 2018 החלה סלילה מחודשת של הכביש, הפעם השדרוג כלל עבודות תשתית יסודיות ונדרשו כ- 8 חודשים כדי להשלים את העבודה.

מה שלא נלקח בחשבון הוא מידת החיוניות של הכביש לתושבי שכונת הוורדים. הכביש נחסם כולו לתנועה במשך כל התקופה בה התבצעו בו העבודות. כתוצאה מכך נוצרו פקקי תנועה ביציאה הצפונית מהשכונה בכל בוקר, ותושבים שעבדו באזור התעשיה הדרומי היו צריכים לעשות עיקוף גדול שלעיתים היה נמשך כמעט שעה.

זמן קצר לפני הבחירות ב-2018 הכביש נחנך בטקס רב רושם במעמד שר התחבורה דאז, ישראל כץ. תושבי שכונת הוורדים יכלו לנשום לרווחה. בכביש אכן הושקעו סכומי כסף נכבדים, כ- 8.5 מיליון שקלים, אך למרות ההשקעה הגדולה, נעשו בו כמה שגיאות שאפשר היה להימנע מהן.

ראשית, עמודי התאורה שהוצבו לאורך הכביש מוקמו בצד הפנימי של המדרכה, סמוך לשפת הכביש במקום בצד החיצוני. אם רכב חלילה סוטה מהנתיב למדרכה הוא עלול להתנגש בעמוד תאורה. בעיה נוספת היא בניקוז, שפת תעלת הניקוז בצד המערבי של הכביש גבוה מפני הכביש, וזה מונע זרימה ניקוז יעיל של מי הגשמים לתוך התעלה.

עמודי תאורה בצד הפנימי של המדרכה, בצד שמאל הכנת הקרקע לנטיעת עצי הזית. צילום: עיריית קרית שמונה

הטעויות שנעשו במהלך שיפוץ הכביש מרגיזות, אולם עצם העובדה שיש כביש רחב ונוח זו ברכה גדולה. כעת העיריה מבצעת עוד שדרוג. לאורך הכביש ישנה מדרכה רחבה למדי שיכולה לשמש כטיילת. עצי הזית שיינטעו יוסיפו מראה יותר מזמין כראוי לטיילת שחובבי ההליכה הספורטיבית יוכלו ליהנות ממנה.