העובדים יצאו להפגין נגד סגירת המאפיה

המאפייה המרחבית בקרית שמונה עומדת להיסגר עקב צמצום ההזמנות של אספקת לחם לצה”ל. העובדים יצאו להפגין מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ

120 עובדי המאפיה המרחבית בקרית שמונה עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה, בעקבות החלטת בעלי המאפיה לסגור את שעריה. הרקע להחלטה על סגירת המאפיה קשור לכך שהמאפיה הזו היתה ספקית כמעט בלעדית של לחם לצה”ל.

לטענת בעלי המאפיה היתה עליה בתשומות שהפכה את אספקת הלחם לצה”ל לבלתי רווחית, ולכן בעלי המאפיה לא מימשו את האופציה שהיתה בידיהם לחדש את הזיכיון לאספקת הלחם לצה”ל. כתוצאה מכך החליט משרד הביטחון להוציא מכרז חדש. במכרז החדש זכתה המאפיה המרחבית רק לשליש מהכמות שאותה סיפקה לצה”ל בעבר, ואילו בשני השליש הנותרים זכתה מאפיית ברמן.

מנהל התפעול של המאפיה, גלעד אהרונסון אמר כי הפניות למשרד הביטחון ולשר הביטחון בני גנץ בנושא לא זכו למענה. במרחבית מבקשים שיינתן סיוע למאפיה כיוון שהיא נמצאת באזור עדיפות לאומית, כך שהיא תוכל לעמוד בתחרות מול מאפיות גדולות ששולטות כיום בשוק, כמו ברמן, אנג’ל ועוד. לדברי אהרונסון מדובר על כסף קטן של מיליוני שקלים בודדים וזה הרבה יותר זול למדינה, מתשלום דמי אבטלה וביטוח לאומי ל- 120 עובדים.

יונה פרטוק יו”ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, התייחס לנושא ואמר: סיפור המאפיה הוא עוד סיפור של פריפריה שמתמודדת עם בעיות תעסוקה ושגוררת אחריה מאות משפחות . זה נכון שהיה מכרז וחברה אחרת זכתה במכרז, ולכאורה אין כל בעיה. אולם צריך לקחת בחשבון שבמרכז הארץ קימות אלטרנטיבות לתעסוקה אחרת ואו דומה כך שהנזק לעובדים  מזערי.

“לצערי בשנים האחרונות נסגרו בקרית שמונה כ – 10 מקומות עבודה  גדולים וקטנים כגון גיבור, סלילים, סלטקס  בטקסטיל, שהעסיקו יותר מ700 עובדים, וכן מפעלים קטניםיותר שהעסיקו כמה עשרות של עובדים בענף המתכת ורשתות שיווק. עם כל ההתקדמות בפיתוח ההייטק והפודטק עדין רוב תושבי קרית שמונה מועסקים בלאו טק ועדין המונח ‘לחם עבודה’ שמיש ומייצג אלפי עובדים”.

בהפגנה שהתקיימה מול ביתו של שר הביטחון, בני גנץ, אמר ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן: בני גנץ, איפה אתה היום? 42 שנה אכלת את הלחם הזה, כששירתת במדים. 42 שנים העובדים המסורים האלה דאגו לך לפת הלחם. זה הזמן שלך לצאת אליהם לפה, ולדאוג להם. 42 שנים הם חירפו נפשם תחת הפגזות, בשלג, בגשם, לכל מוצר ולכל חייל במדינת ישראל, לא משנה איפה הוא היה, הגיעו אליו כדי שיקבל את פת הלחם שלו”.

ממשרד הביטחון מסרו בתגובה: “מינהל הרכש במשרד הביטחון השלים לאחרונה מכרז ארצי לאספקת מוצרי מאפה לחיילי צה”ל בשלושה אזורים (דרום, מרכז וצפון). טרם היציאה למכרז, המתחייב בחוק, התקיימו מספר שיחות הסברה כולל הבהרות לשאלות ספקים כמו גם מתן תשובות מטעם נציגי מנהל הרכש למנהל המאפייה וראש העירייה.

“כמו כן, במכרז ניתנה עדיפות של 15% למפעלים מאזורי עדיפות לאומית כדוגמת המפעל המדובר. לצערנו הרב, וחרף הניסיונות שנעשו לפי חוק, כדי לסייע למאפיה, ההצעה שנמסרה על ידה לאזור הצפון והמרכז, היתה גבוהה בלמעלה מ-15% מהצעות מתחרות. משרד הביטחון כגוף ממשלתי, מחוייב בקיום הליכי מכרז כדין”.