העגורים לא מתרגשים מהרחפנים

בעמק החולה מנסים לגרש את העגורים מהשדות החקלאיים באמצעות רחפנים, אך ההצלחה של האמצעי הזה היא מינימלית. העגורים למדו במהרה שהרחפנים אינם מסוכנים, והתרגלו לנוכחותם.

עגורים בעמק החולה, צילום: ענבר רובין

כולם יודעים שעשרות אלפי עגורים עוברים דרך ישראל בכל שנה, כחלק מנדידתם מאירופה לאפריקה. בשנים האחרונות עלה באופן דרמטי מספר העגורים שבחרו לבלות את החורף בעמק החולה, והשנה מדברים על כ- 60,000 עגורים שישהו בחורף הנוכחי בעמק

המחזה אומנם מרשים ביותר, אבל גם גורם לנזקים כבדים ביותר לחקלאות. לכן מנסים “לעודד” את העגורים להמשיך בנדידתם. שיתוף פעולה בתחום זה נוצר בין החברה לחקלאות של הגליל העליון, הקרן הקיימת לישראל וחברת Sky Sapience המתמחה בשימוש ברחפנים.

רחפן של חברת Sky Sapience בעמק החולה

את הפעולות לעידוד הנדידה צריך לבצע עד אמצע דצמבר. מעבר לתאריך הזה אינסטינקט הנדידה של העגורים חולף, והם נשארים בעמק החולה למשך כל החורף וגורמים לנזקים גדולים לחקלאות.

הניסיונות לשכנע את העגורים להמשיך לנדוד לאפריקה כוללים אמצעים שונים, ואחד האמצעים המעניינים שנוסו לאחרונה הוא השימש ברחפנים. “אנחנו כל הזמן מחפשים אמצעים טכנולוגיים להתמודדות עם העגורים, לייעל את העבודה, לחסוך במשאבים ולהפחית רעשים לתושבי האזור”, מספר עופר ברנע, מנכ”ל החברה לחקלאות של הגליל העליון.

“כך הגענו לשיתוף פעולה מעניין עם קק”ל וחברת  הרחפנים Sky Sapience, אשר יודעת לצלם ולצפור ובאופן תיאורטי לגרש את העגורים. אני אומר “באופן תיאורטי”, כי בפועל ההצלחה שלהם הייתה חלקית ביותר, בלשון המעטה. למרות זאת, נמשיך לפעול במלוא המרץ על מנת לאתר דרכים יצירתיות ויעילות לעידוד הנדידה, כך שגם נוכל ליהנות מצפייה בעופות המרשימים הללו וגם נמנע נזקים לשטחים החקלאיים”.