ארץ החיטה בעמק החולה

בבית הספר “עמק החולה” החלו במיזם מחקרי שנועד לשמר זני חיטה במטרה להגדיל את המגוון הגנטי של הצמח שמשמש מקור ללחם

השבוע יצא לדרך פרויקט “ארץ החיטה” בבי”ס ‘עמק החולה’, שאותו מוביל בנק הגנים הישראלי. מטרת הפרויקט היא שימור זני החיטה המסורתיים של ארץ ישראל. מזה אלפי שנים מהווה החיטה רכיב בסיסי בסל המזון של בני האדם, כאשר ראשית החקלאות נשענה על ביות של זני בר כדוגמת חיטת הבר (“אם החיטה”, שזוהתה מחדש בשנת 1906 על ידי אהרון אהרונסון ליד ראש פינה וזוהתה על ידו כמקור החיטה התרבותית).

המגוון הגנטי הרב שאפיין את החקלאות הקדומה נשחק עם השנים כתוצאה מסלקציה מכוונת לטובת זנים עתירי יבול ובעלי מאפיינים המותאמים לצורת העיבוד המודרני, ואילו הזנים המסורתיים של ארץ ישראל נדחקו ונעלמו.

בניסיון להשיב חלק מזנים אלו לנופי הארץ מאפשר בנק הגנים לבתי ספר לגדל אותם, השנה הצטרף בית הספר למיזם, יחד עם תלמידי כיתות ז’4 וח’4 שנמצאים בבית הספר. השבוע נחנכה בפעם הראשונה סככת הלימוד החדשה והתלמידים יצאו לשטח לזרוע חיטת דורום וחיטת לחם, הם קיבלו את זרעי החיטה וזרעו אותם בעדינות ובשמחה בערגות הפרויקט.

שחר סתוי, המורה המוביל את פרויקט גינת החקר האקולוגית בבית הספר: “מטרת הפרויקט היא לחשוף את התלמידים למגוון נושאים הקשורים לתרבות עתיקה, סביבה והתפר ביניהם ולגרום לתלמידים לפעול במרחב של עשייה מטיבה התורמת לקהילה ולסביבה. אנו מקווים שהחיטים שנזרעו השבוע ינבטו היטב ויופיעו כשיבולים לקציר שייערך לקראת חודש מאי”.