כדורסל גברים: בא עם ברק בעיניים

ברק פלג, מאמן הפועל גליל עליון, חוזר לקדנציה שלישית בקבוצה – הפעם כמאמן שמציב שאיפות גבוהות. 

*. כל התמונות צולמו ע”י גיל נוימן

קבוצת הגברים של הפועל גליל עליון תחל מחר עונה חדשה בליגה הלאומית, כשתתארח בשעה 19:00 אצל מכבי קרית מוצקין. אחרי ארבע עונות בהן הוביל את הקבוצה מהקווים אבישי גורדון, העונה תפס פיקוד על הקבוצה ברק פלג (48), שחוזר לקדנציה שלישית בגליל – הפעם כמאמן. פלג הספיק לשחק עונה אחת בתחילת המילניום בגליל בימיה בליגת העל, בתחילת העשור הקודם היה שותף בכיר לעליה של הקבוצה מליגה א’ לליגה הארצית. לגליל הוא חוזר אחרי עונה של פסק זמן, עם רעב גדול להצלחה ועם שאיפות גבוהות. יממה לפני הג’אמפ הראשון של הליגה, זה הזמן לארח את ברק פלג לראיון.

חוזר רעב לקווים. ברק פלג



ברק, מה מביא אותך לגליל שוב ומה מחזיר אותך לקווים?

“האמת שהייתי בשנת חופש מאימון ועשיתי  דברים אחרים שהרבה זמן רציתי לעשות – העברתי הרצאות לארגונים מובילים במשק, בעולם הביטחון והספורט, נטלתי חלק בתפקיד בוועד האולימפי בתחום ייעוץ מנטלי לספורטאי עילית ועסקתי בפרשנות בערוץ הספורט. האמת קצת הופתעתי מזה שחזרתי, זה לא היה בתכנון, היו מספר הצעות שלא ממש אתגרו אותי – אבל כשהגיעה עצה מהגליל זה עשה לי משהו. מבין כל ההצעות שהיו זו הייתה היחידה שבאמתנגעה בי, גם כי שיחקתי בקבוצה וגם כי מדובר במועדון המעוטר בליגה, בקבוצה שמתנהלת בסטנדרטים של ליגת העל ושייכת לאזור שאוהב כדורסל”.

אתה משמש גם כמנהל המקצועי של קבוצת הבוגרים של הפועל מגדל העמק/עמק יזרעאל מהליגה הארצית. איך אתה מצליח לשלב בין שני התפקידים?

“מבחינת זמנים זה מסתדר פיקס, לא בא אחד על חשבון השני. הקבוצות לא משחקות באותם ימים ולא מתאמנות באותן שעות, כך שאין חיכוך בין התפקידים”.

אתה מגיע לגליל במקומו של אחד מחבריך הקרובים ביותר בעולם הכדורסל, אבישי גורדון. האם זה גרם לאיזו פגיעה ביחסים ביניכם?

“נכנסתי לנעליים גדולות של חבר יקר במועדון גדול ויציב. אבישי עשה דברים גדולים ועתידו לפניו – ואני מרגיש זכות גדולה להמשיך את הקבוצה. זו סיטואציה לא נעימה – וגם אותי החליף חבר בעבר. כשפנו אלי מהגליל ואבישי היה בין המועמדים, הסרתי את מועמדותי ולא הייתי בעניין, כי החברות עם אבישי יותר חשובה. כשההנהלה החליטה לסיים את ההתקשרות עם אבישי, היה לי יותר פשוט. בוודאי שיש איזו תחושה לא נוחה, אבל זה המקצוע  והדברים האלה קורים. נשארנו ביחסים טובים, דיברנו לאחר שמוניתי וקבענו שניפגש. אבישי סופר מוכשר ואני בטוח שהזמן יעשה לו טוב והוא ימשיך את ההתקדמות הגדולה שלו כמאמן”.

באיזו נקודה עומדת הקבוצה ערב פתיחת העונה?

“כל הקבוצות עוברות הכנה מוזרה. התאמנו חודשיים בלי שני זרים. פטריק רמברט היה איתנו תקופה, אבל לא הספיק לעשות הרבה. נאלצנו לשחרר מטעמי תקציב. החלטנו להביא שני זרים חדשים, יותר מתאימים לנו מבחינה מקצועית ותקציבית, שנמצאים איתנו סך הכל שבועיים ונטלו חלק במשחק הגביע אחרי שני אימונים איתנו ונטלו חלק במשחקי אימון שקיימנו מול רמת השרון ועפולה.  אי לא לוקח את משחקי ההכנה והגביע כמדד. אנחנו נצטרך להתחבר תוך כדי תנועה. כל מה שעבר על כולנו בתקופה האחרונה לא תירוץ ואנחנו נצטרך להתקדם ולהתחבר ולגרד ניצחונות איכשהו. אני מצפה להרבה מהקבוצה שלי. כרגע כולם לחוצים ונורא רעבים, אבל צריך להרגיע. קצת חידה בשבילי איך נראה, אבל אנחנו מתנהלים מצוין ברמת הארגון והניהול ואני מאמין שהזמן יעשה טוב לקבוצה”.

מחכים לג’אמפ הראשון בליגה. שחקני הפועל גליל עליון לצד הצוות המקצועי והניהולי



מה תוכל לספר על הצוות שלצידך?

“בהרצאות לארגונים  אני נותן דגש על החשיבות של מספרי 2 בארגון. ברעננה לא היה לי עוזר, בחיפה היה לי עוזר שהוא חבר קרוב, תומר שטיינהאוור. עם הזמן והניסיון שצברתי ובמהלך שנת החופש שלקחתי זו הייתה הזדמנות להסתכל על מה עשיית עד עכשיו – על הטעויות ועל הדרכים לעשות טוב יותר. אחד הדברים שהיה ברור לי, שאני רוצה וצריך הוא צוות טוב. אני שמח שהתברכתי באנשי מקצוע אידיאלים לצידי בצוות. נעם כהן, עוזר המאמן, היה עדיפות ראשונה שלי. הספקתי לשחק תחתיו לפני 10 שנים. מעבר להיותו איש כדורסל מצוין, אני מחזיק ממנו אדם משמכו ומעלה, ערכי, צנוע וריאלי. מאוד רציתי דמות מהגליל, מישהו שהוא שונה ממני באופי, ביכולות טכניות וארגוניות, שאני יכול להתייעץ איתו ולהיעזר בו. חיכיתי הרבה זמן שנעם יסכים להצעה שלי לשמש כעוזר, מאחר והוא רצה הפסקה מאימון. הרגשתי שאני צריך לנדנד לו – ולבסוף הוא הסכים. מאמן הכושר שלנו, אור שוורץ, הוא איש מקצוע מצוין בפני עצמו עם רזומה מרשים בליגת העל ובנבחרות. שיחקנו יחד בצפת בשנת 94, כשהוא עלה מהנוער. אור היה בצוות האימון של עירוני נהריה, כששיחקתי בה והתרשמתי מאוד מהיכולות שלו. עכשיו אנחנו עובדים יחד. מבחינתי הנוכחות של אור, היא ברת הסמכא לכל מה שקורה בצד הפיזיולוגי ובענייני הכושרץ. זה חשוב מאוד שיהיה איש מקצוע ברמתו, בייחוד בקבוצה עם צעירים רבים כמו שלנו. יש לזה חשיבות מכרעת בטווח הארוך. הוא איש כדורסל וזה יתרון גדול עבורנו”.

בעונה הזו תשתף פעולה לראשונה עם בנך, יהל. סיטואציה חדשה לשניכם.

“החיים שלנו כל כך קצרים ומתעתעים, צריך לעשות בהם דברים מיוחדים. הסיפור של יהל בקבוצה התחיל לפני שמוניתי למאמן. הקבוצה התעניינה בו קודם. זה שהגעתי לגליל יכול היה להפריע במהלך. בתור אבא אני חושב שהגליל מקום אידיאלי להתפתח, לחיות, לגור ולחוות את הכדורסל. כשחתמתי בקבוצה היו לי הרבה מחשבות ודילמות. התייעצתי עם הרבה אנשי מקצוע, אבל בסוף העניין מקצועי. הכריע ידעתי שאני צריך רכז מחליף צעיר, שאני רוצה. היה לי יותר פשוט לבחור ביהל, כי זה היה רצון של ההנהלה. יהל חתם לשנתיים בקבוצה. ההפרדה בינינו בתוך הקבוצה מאוד ברורה. יהל גר בגליל, מתנהל עצמאית. הוא כמו כל אחד מהשחקנים. מבחינתי אני רואה אותו בתור שחקן בקבוצה ולא בתור הבן שלי. הוא לא זוכה לשום פרבילגיות בשל ייחוס משפחתי”.

משחק ליגה ראשון מול קרית מוצקין בחוץ.מה צפוי במשחק?

“אני לא יודע להעריך את יחסי הכוחות בסיטואציה הנוכחית. מהניסיון שלי, כבר כמה שנים אני חווה את זה שקבוצות לא פייבוריטיות מפתיעות קבוצות עם סגלים נוצצים וזו לא ליגה צפויה. גם מוצקין חידה בפני עצמה. מוצקין קבוצה עם סגל טוב, אבל לא עמוק במיוחד. יש לה עוגן של שחקנים מנוסים, צמד זרים וצעירים מוכשרים, היא רצה קצת יותר זמן מאיתנו. במצבנו אנחנו רוצים לחוות ניצחון ולא משנה איך ונגד מי אנחנו משחקים. הדברים יגיעו, אם נהיה רגועים בתחילת המשחק ולא נתנהל כאילו שמנצחים בסיום הרבע הראשון, אני מאמין שהדברים יתחברו והלחץ ישתחרר. יש לי שחקנים מנוסים שעברו דברים ועליהם אני בונה ומהם אני מצפה. לא צפוי משחק יפה ולא צפוי משחק ברמה גבוהה. אני מאוד מקווה שנדע לנצח ונשמח את האוהדים שלנו, שלבטח התגעגעו לכדורסל”.

מה המטרות של הקבוצה בעונה הזו?

“המטרה שלשמה התכנסנו ולשם כך הבאתי שחקנים זה להיות קבוצת צמרת שמתחרה למעלה ורוצה ללכת עד הסוף. החלום הגדול הוא להוביל את הקבוצה לעליה לליגת העל ולראות את אנשי ההנהלה נכנסים לטירוף שכרוך בדרישות להעמדת קבוצה בליגת העל. זו תהיה עונה מאוד מוזרה, אנחנו לא לבד, יש עוד קבוצות  שרוצות להיות למעלה כל הזמן.ה מטרה שניה הקבוצה הזו נבנתה בשילוב של שחקנים מנוסים שחקנים מאוד צעירים – שאמורים להיות העתיד של הכדורסל הישראלי. המטרה שלי היא שנהיה כמו גליל של פעם, חממה ובית גידול לשחקנים צעירים, שהלוואי ויגדלו עם הקבוצה. המטרה השלישית היא החיבור לקהילה. לצערי, כרגע אי אפשר לקיים פעילויות קהילה ברמת האזור. אני יודע שעשו את זה בעבר ואני מקווה שהמצב יאפשר לנו להתחבר לקהילה ויאפשר לאוהדי הקבוצה לחזור ולדחוף אותה מהיציעים”.

להסתער על המטרות. שחקני הפועל גליל עליון