הבשורה הירוקה ממיגל ותל חי

ד”ר ליאורה שאלתיאל- הרפז, מרצה במכללת תל חי וחוקרת במיגל נבחרה להוביל מחקר לצורך פיתוח חומרי הדברה ביולוגים. המחקר מתבצע כחלק משיתוף פעולה ישראלי איטלקי, שזכה למימון מטעם הרשות הלאומית לחדשנות ומטעם וממשלת איטליה

ד”ר ליאורה שאלתיאל-הרפז

חברת איזגרו (Isagro) האיטלקית, המפתחת תכשירי הדברה ביולוגיים, וחברת מוצרי הגנת הצומח לוכסמבורג תעשיות מישראל, העוסקת אף היא בתחום ההדברה, זכו למענק מטעם הרשות לחדשנות בישראל וממשלת איטליה, לטובת מחקר לפיתוח תכשיר הדברה ידידותי לסביבה כנגד מזיקים לגידולים חקלאיים.

שתי החברות התעשייתיות הללו בחרו, לצורך המחקר והפיתוח, בד”ר ליאורה שאלתיאל-הרפז להוביל את המחקר. שאלתיאל-הרפז היא מרצה למדעי הסביבה במכללת תל חי, ובמקביל עובדת גם כחוקרת במכון המחקר מיגל בקרית שמונה.

שאלתיאל-הרפז  חוקרת אגרואקולוגיה, תחום מדעי המשלב חקלאות עם תחום איכות הסביבה.   שאלתיאל-הרפז עוסקת בחרקים ומזיקים, ומפתחת מערכות אקולוגיות בנות קיימא באמצעות הדברה משולבת.

את מחקריה היא מבצעת במו”פ צפון ובמיגל, המחקרים נתמכים על ידי משרד המדע ונעשים בשיתוף פעולה עם ד”ר ז’אן לוקה טטנמנט, חוקר גנטיקה של חרקים במחלקה לביוטכנולוגיה ומדעי החיים באוניברסיטת איינסובריה בצפון איטליה.

את שיתוף הפעולה בין החוקרים מאיטליה והחוקרים מישראל יזם פרופ’ אורי מר-חיים מאגף אירופה ברשות המחקר במכון המחקר מיגל. לדבריו: “למכון המחקר מיגל ולקבוצת החוקרים מאיטליה קשרים מדעיים ומעבר לכך ואני שמח, כי הצעת המחקר עברה את הליכי השיפוט ברשות החדשנות בהצלחה רבה, וכעת יחל תהליך המחקר והפיתוח”.

מעבדות מכון מיגל, צילום: מכון מיגל

ד”ר ליאורה שאלתיאל-הרפז אומרת, כי המחקר יתרום לענף החקלאות בארץ ובעולם, להתמודדות עם הדברה ידידותית ובריאה לאדם ולצמח ויעילה בחיסול מזיקי מפתח, תוך צמצום הפגיעה העצומה בגידולים חקלאיים, הנגרמת משימוש בתכשירי הדברה רעילים. כמו כן, יתרום המחקר וייצור המוצרים לתוספת מקומות תעסוקה בתעשייה זו באיטליה ובישראל.

המחקר אותו תוביל שאלתיאל-הרפז מתמקד בין השאר במזיק שנקרא עש נובר העגבנייה, ובלטינית: טוטה אבסולוטה  (Tuta absoluta). אחת הסיבות לשם הזה היא שלעיתים הוא יכול לפגוע ב- 100 אחוז מהיבול. כדי להתגבר על העש נובר העגבניה המגדלים צריכים כיום לרסס עשרות פעמים בכל מחזור גידול.

עש נובר עגבניה, צילום: פטריק קלמנט

הריסוסים התכופים עלולים להשאיר שרידים של חומרי ההדברה בעגבניות המשווקות לצרכנים. מכאן חשיבותו הגדולה של המחקר, וזו אחת הסיבות לכך שהמחקר נתמך על ידי הרשות לחדשנות בישראל וממשלת איטליה.