הזמן הצהוב

הסתיו באוויר ועמו החלה הפריחה היפהפיה של החלמונית ביער ביריה. גם ברכס בשנית ברמת הגולן, ניתן לצפות בחלמוניות

ביער ביריה, בדרך נוף עין זיתים – עמוקה, החלה פריחת החלמונית, הפרח הצהוב והמרהיב ביופיו. עונת פריחת החלמוניות היא בחודשים אוקטובר נובמבר לפני בא הגשמים. רכזת קהילה ויער של קק”ל בגליל העליון מיטל קציר ציינה כי ככל שפקעות החלמוניות מקבלות מנות קור, כך הן מקדימות את הפריחה.

החלמונית היא כאמור צמח שאוהב קור, ומשום כך ניתן למצוא אותו גם ברכס בשנית ברמת הגולן, בגובה 1,000 מטרים מעל פני הים. החלמונית הגדולה, אחד מסימני הסתיו המובהקים, מופיעה בכל שנה באוקטובר. מדובר בפרח ריחני ומפריש צוף, הנפתח באור היום ונסגר במזג אוויר סגרירי ובלילה. היא שייכת למשפחת הנרקיסים והינה פרח מוגן.

החלמונית היא צמח בעל בצל. הפרח הצהוב והגדול של החלמונית בולט מאוד בשטח מכיוון שהוא מגיח מן האדמה בסוף הסתיו, כשמסביב הכול יבש וצהוב. בדרך כלל עונת הפריחה מרוכזת, ורוב הצמחים פורחים יחדיו ויוצרים חגיגה לעיניים.

החלמונית היא בת למשפחת הנרקיסיים. הפרח, הדומה בצורתו למשפך,  גדול מאוד ובעל שישה עלי עטיף. בראשית הפריחה צבעו צהוב גופריתי, ובהמשך משתנה הצבע לצהוב חלמון, ומכאן שם הצמח. פרחי החלמונית פורחים ללא תלות בגשם. חשוב לציין כי פרח החלמונית פורח במשך שבוע אחד.

צילומים: דוברות קק”ל