גם כלבת וגם ברוצלה קאניס

בעקבות חשיפת חוות גידול הכלבים במושב אליפלט, השירות הווטרינרי האזורי צריך לשבור את הראש מה עושים עם 100 כלבים שנגועים במחלת ה”ברוצלה קאניס”. זה קורה דווקא בזמן שבגליל העליון יש התפרצות קשה של מחלת הכלבת.

הכלבים בחווה באליפלט, צילום: דוברות מג”ב

חודש כזה מטורף עדיין לא היה לד”ר רועי דווידסון, מנהל השירות הווטרינרי האזורי גליל מזרחי גולן. כאב הראש העיקרי היה התפרצות גדולה של מחלת הכלבת. מאז תחילת השנה היו 32 מקרים של כלבת בגליל העליון, כשרובם היו בחודש האחרון. לשם השוואה, בשנת 2019 היו רק 10 מקרים של כלבת שאותרו.

כל אירוע כלבת חייב להיות מתוחקר, וכשיש מקרים כה רבים, זה יוצר עומס כבד על השירות הווטרינרי האזורי. בזמן שאנשי השירות וד”ר דווידסון בראשם התרוצצו ממקרה למקרה, נחת עליהם אתמול (יום שלישי) הסיפור של חוות גידול הכלבים שאותרה במושב אליפלט.

הסככה בה גודלו הכלבים במושב אליפלט, צילום: דוברות מג”ב

השירות הווטרינרי האזורי לא היה שותף לחשיפת החווה הזו. החקירה נעשתה על ידי מג”ב ויחידת האכיפה של משרד החקלאות. הם פשטו על החווה אתמול (יום שלישי) ומצאו שם 100 כלבים מגזע שיצו. הכלבים, כך התברר, נגועים במחלה הנקראת ברוצלה קאניס.

ברוצלה קאניס (Brucella canis) היא מחלה של בעלי חיים המתבטאת בחוסר תאבון, דיכאון וכאבי שרירים. המחלה עלולה לגרום להפלות אצל כלבות. באופן נדיר ביותר חיידק הברוצלה קאניס עלול להדביק בני אדם, ולגרום למחלת חום ואף לסיבוכים.

כעת, לאחר שהחווה עם הכלבים הנגועים נחשפה, יש צורך למצוא פיתרון ל-100 כלבים, שאמנם הם מגזע שיש לו ביקוש, אך בשלב זה אי אפשר להעביר אותם לאימוץ משום שהם חולים. ד”ר דווידסון והצוות שלו צריכים כעת לשבור את הראש מה עושים בינתיים עם הכלבים הללו.

כאמור הסיפור של חוות הכלבים באליפלט בא בזמן לא טוב לשירות הווטרינרי האזורי, שצריך להתמודד עם התפרצות משמעותית של כלבת. הנחת העבודה היא שכלבים ותנים חדרו לגליל משטח לבנון, והחלו להדביק והחלו להדביק עוד ועוד תנים וכלבים, והחלה התפשטות של המחלה, וגם מקרים בהם בני אדם הותקפו על ידי כלבים נגועים.

תן שחור גב

בימים כתיקונם התפרצות כזו היתה עומדת בראש סדר היום התקשורתי באזור, אך כשתשומת הלב הציבורית מופנית כמעט כולה למגיפת הקורונה, העיסוק בכלבת נדחק לשוליים. ההתפרצות מחייבת את השירות הווטרינרי להדק את האכיפה, במקביל למאמצי ההסברה.

בהודעה מטעם השירות נאמר: “קנסות מנהליים יוטלו על בעלי כלבים אשר מפרים את אחת התקנות הבאות: כלב ללא רישיון/לא מחוסן 1500 ₪, כלב משוטט 500 ₪, אי דיווח על שינוי מקום מגורים/מות בעל החיים 250 ₪, אחזקת כלב מסוכן שלא על פי חוק 5000 ₪”.