כך תייצרו מסגרת ספורטיבית משפחתית

שי בית הלוי – המנהל המקצועי של אגודת אתלטיקה גלילית, בטור עם צרור עצות לשמירה על מסגרת ספורטיבית משפחתית בימים הכל כך מבלבלים הללו.

7 חודשים מאז ששיגרת הקורונה נכנסה חזק לאורח החיים היומיומי שלנו. ילדים ובני נוער, שהתרגלו לרוטינה של לימודים וחוגים מוצאים את עצמם בלי מסגרת יציבה ובמעין חופש גדול מתמשך – כשנוסף על כך עצירת פעילות האימונים במסגרות השונות, גם היא גורמת להרבה ילדים ובני נוער לצאת מהמסלול ולזנוח את הספורט. אז איך תייצרו סביבה ספורטיבית משפחתית בריאה בתקופה הזו? להלן “עשרת הדיברות” שלי:

1. תכננו את יומכם כך שתוכלו לבלות עם ילדיכם מחוץ לבית ולבצע פעילות כלשהיא. זה יכול להיות משחק בחצר, בילוי בים או בבריכה, רכיבה משותפת על אופניים, הליכה, משחקי כדור או כל פעילות אחרת מחוץ לבית.

2. לא נכון ולא מומלץ להגביל או למנוע מהילדים צפייה בטלויזיה וגלישה באינטרנט בכוח אלא לדאוג להציע להם פעולות חלופיות ולתכנן כך שאכן ייצאו לפועל. דאגו לתכנן מראש את היום כך שלילדיכם יהיו כמה שפחות שעות שיעמום.

3. השתדלו למנוע מילדיכם שתייה ממותקת או מוגזת. דאגו במשך כל היום למים קרים זמינים ודאגו שישתו מספיק.

4. כשהולכים לנחל, לים, בנסיעות ארוכות וכו’ הכינו מראש קופסת פירות והימנעו מחטיפים. לילדים יהיה קשה לעמוד בפני פירות מקולפים, חתוכים וקרירים.

5. השתדלו להימנע מפעילות ספורטיבית בשעות שיא החום. מנגוני קירור הגוף של הילדים פחות יעילים מאשר של מבוגרים. השתדלו לנווט את הפעילות הספורטיבית מחוץ לבית בשעות הבוקר או הערב המוקדמות.

6. משחק בפלייסטיישן או בשאר קונסולות המשחקים הוא לא פעילות גופנית. זה בסדר אם הילדים משחקים בזה בשעות החום הקשות אך זהו לא תחליף לפעילות ספורטיבית מחוץ לבית.

7. הכינו לילדיכם מראש ארוחות מזינות ומגוונות. העדיפו אוכל טרי ולא קפוא או מעובד ושלבו ירקות מבושלים. כך שאם אתם בעבודה והילדים לבד בבית יהיו להם ארוחות מוכנות והם לא יצטרכו “לאלתר” לעצמם ג’אנק פוד.

8. בארוחות תמיד תדאגו שתהיה צלחת ירקות או סלט ירקות מכמה שיותר סוגים וכמה שיותר צבעים. להכריח את הילדים לאכול ירקות עלול להוביל לתוצאה הפוכה ממה שנרצה, אבל מומלץ לדאוג שצלחת ירקות עשירה או סלט ירקות יהיו זמינים על השולחן בכל ארוחה.

9. אל תשכחו שאחרי הכל זה החופש הגדול ואותם דברים “אסורים” הם חלק מהכיף של הילדים. אפשרו להם להינות מהחופש ואל תמנעו מהם לחלוטין.

10. הוו דוגמא לילדיכם, צאו איתם ביחד לפעילות גופנית, שתו מים קרים ולא שתייה ממותקת או מוגזת, הרבו באכילת פירות וירקות ולא בחטיפים (ומן הסתם רצוי שגם לא תעשנו). לעיתים דוגמא אישית שווה יותר מאלף מילים!

שי בית הלוי