במיגל מברכים את אלקין

במכון המחקר מיגל בקרית שמונה מברכים את השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, על כוונתו לפעול קידום הקמת אוניברסיטה בגליל, כשברקע עימות קשה בין השר אלקין לוועד ראשי האוניברסיטאות

מכון מיג”ל בקרית שמונה

מכון המחקר מיגל פרסם השבוע הודעה לעיתונות בה נאמר שהמכון מרחיב את פעילותו, וקורא לחוקרים ומדענים להצטרף לצוות ניהול קבוצות מחקר. הרחבת הפעילות נעשית בסדרה של תחומים כמו: כימיה אורגנית, כימיה של הקרקע, ביולוגיה חישובית ומלאכותית, גנומיקה של צמחים ועוד.

הרחבת הפעילות במכון מיגל נעשית למרות שהמכון לא מתוקצב כלל על ידי המל”ג (המועצה להשכלה גבוהה) אלא על ידי קרנות שונות התומכות במחקרים. במיג”ל ובמכללת תל חי מקדמים את הקמת האוניברסיטה בגליל בשיטת עוד דונם ועוד עז, אבל במקביל פועלים גם במישור הפוליטי.

כעת נראה שהסיכויים להקמת אוניברסיטה בגליל גדולים מאי פעם, משום שהשר הממונה על ההשכלה הגבוהה, זאב אלקין, תומך בתביעה להקמת האוניברסיטה, ומעוניין לקדם את המהלך. השר אלקין הצהיר על כוונתו זו כשביקר בצפת בחודש יולי האחרון.

השר זאב אלקין עם ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה. צילום: עיריית צפת

בהודעה מטעם מיגל נאמר: “פרופ’ דן לבנון, המנהל המדעי של מכון המחקר מיגל, בקרית שמונה, מברך את השר להשכלה גבוהה זאב אלקין על היזמה, לעידוד הקמת אוניברסיטה בגליל העליון”.

לדברי פרופ’ לבנון: “קיימת חשיבות גדולה לכך שהאוניברסיטה תקום דווקא בגליל העליון, לטובת חיזוק הפריפריה הרחוקה, בעזרת ההשכלה הגבוהה, כאשר מכון המחקר מיגל בקרית שמונה בשיתוף עם מכללת תל חי ישמשו כזרוע המחקרית לאוניברסיטה העתידית”.

פרופ’ דן לבנון (מימין) עם מנכ”ל מיגל, דוד זיגדון, צילום: מכון מיגל

זה בהחלט יתרון שהשר הממונה תומך בדרישה להקמת האוניברסיטה בגליל, אך אלקין, כך ניתן להתרשם, נכנס לעימות חזיתי עם ועד ראשי האוניברסיטאות, ולכן צפוי לו קרב קשה אם וכאשר ינסה לקדם את הקמת האוניברסיטה בגליל.

אלקין החליט למנות לוועדה לתכנון ולתקצוב (הוות”ת) של המועצה להשכלה גבוהה, נציג מאוניברסיטת אריאל. בוועד ראשי האוניברסיטאות ראו בכך הפרה של הסטאטוס קוו ופגיעה בעצמאות של המערכת האקדמית. יו”ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ’ רון רובין מאוניברסיטת חיפה, הודיע על התפטרותו בעקבות הצעד של אלקין.

בוועד ראשי האוניברסיטאות טוענים שהכנסת נציג מאוניברסיטת אריאל לוות”ת תגרום להפחתה במימון שמקבלות האוניברסיטאות מקרנות השייכות לאיחוד האירופי, בגלל שמדובר באוניברסיטה הנמצאת מעבר לקו הירוק.

איך כל זה קשור לאוניברסיטה בגליל? בראיון לעיתון גלובס נשאל השר אלקין האם מינוי נציג מאוניברסיטת אריאל בוות”ת נעשה ממניעים פוליטיים, והוא השיב: “אם הייתה אוניברסיטה בגליל הם גם היו מתנגדים לנציג שלה בוות”ת, ואני הייתי פועל לנציג מטעמה. לאריאל מגיעה הגנת ינוקא. בהיסטוריה של הקמת אוניברסיטאות הוותיקים תמיד התנגדו לחדשים”.

האוניברסיטאות הוותיקות רוצות להשאיר את תקציבי המחקר אצלן, ולא לחלוק אותם עם אוניברסיטאות חדשות, זה מה שניתן להבין מדבריו של אלקין. אחרי שפרופ’ רובין התפטר מתפקיד יו”ר ועד ראשי האוניברסיטאות, התמנה במקומו פרופ’ אשר כהן מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

פרופ’ כהן הסביר מדוע ראשי האוניברסיטאות התנגדו להקמת האוניברסיטה באריאל, ונימק זאת כך: “יש מספיק אוניברסיטאות ביחס לגודל האוכלוסייה, והן מפוזרות נכון גיאוגרפית. לא היה צורך בעוד אחת.”

מעבדה במכון מיגל, צילום: מכון מיגל

אפשר כמובן להתווכח האם היה צורך בהקמת אוניברסיטה באריאל דווקא, שנמצאת 40 דקות נסיעה מאונירסיטת בר אילן. אולם הטיעון הזה לא תופס לגבי אוניברסיטה בגליל. מי שגר באזור אצבע הגליל ורוצה ללמוד באוניברסיטת חיפה, צריך להעתיק את מקום מגוריו לאזור חיפה. או לנסוע כל יום שעתיים לכל כיוון.

לכן הטיעון של פרופ’ כהן הוא לא יותר מאשר ניסיון לכבס במילים יפות את הרצון של האוניברסיטאות הוותיקות לא לחלוק את תקציבי המחקר עם מוסדות אקדמיים נוספים.