מרכז הנצחה עירוני ‘בית יד לבנים’ יוקם בצפת

מדובר במבנה מפואר שיכלול חללי הנצחה, חדרי חוגים, סטודיו לריקות ומחול ו’זאפה’, בהשקעת ענק של למעלה מ8 מיליון ₪. 3 מיליון ₪ מתוך הסכום הם תרומה של משפחת אדרעי, שאחד מבניה, הדוד רפאל, השתתף בקרב על שחרור צפת ונהרג במהלך הקרבות לשחרור הנגב במלחמת העצמאות

בית ‘יד לבנים’  ומתחם תרבות חדש יוקם בעיר צפת, זאת כחלק מפרויקט שעיקרו הנצחת חללי העיר צפת, וזאת בסיוע משמעותי של משפחת אדרעי שתתרום 3 מיליון ₪, כך על פי ההסכם שחתמה השבוע מול עיריית צפת לתרומה לבניית בית יד לבנים, בפרויקט שיהיה לזכרו של דודם רפאל אדרעי ז”ל.

בעיריית צפת החליטו כי המבנה ימוקם במתחם הסראיה ויהווה מרכז תרבות עירוני מורחב וחדש  בסמוך לחוגים, להיכל התרבות, בתי המוסיקה וכעת- יד לבנים, סטודיו ללימודי מחול וסגנונות הריקוד, חדרי חוגים ואפילו זאפה!.

על פי התכנית האדריכלית שהוכנה על ידי משרד ‘וכמן אדריכלים’, יוקמו בקומת הקרקע שלושה חללי הנצחה חדשניים ומתקדמים, אינטרקטיביים, עם הטכנולוגיות המובילות בעולם ההנצחה והזיכרון.

כמו כן יוקמו משרדים וחדרי חוגים למשפחות שכולות וילדי העיר צפת. במפלס העליון ייבנה אולם ‘זאפה’ שיכיל כ- 180 מקומות ובו יתקיימו ארועים קטנים והקרנות ייחודיות. כמו כן המתחם יכלול סטודיו חדשני ללימודי ריקוד ומחול לרווחת ילדי העיר צפת. עלות הפרויקט כאמור הינה כ 8,000,000 ₪ וכעת לאחר החתימה על החוזה צפויות העבודות לצאת לדרך.

משפחת אדרעי בהובלת האח אייל תרמה בעבר רבות לעיר צפת, וכעת כאמור התגייסה המשפחה ליוזמה להקים בית יד לבנים להנצחת בני ובנות העיר צפת, וביניהם תנציח גם את הדוד רפאל, שהשתתף בקרב על שחרור צפת, בבית שייקרא על שמו. רפאל אדרעי נהרג ב-28.7.1948 במהלך הקרבות לשחרור הנגב.       

רפאל אדרעי ז”ל

בקיר ההנצחה ביד לבנים, מונצחים 167 נופלים הכוללים את בני צפת, משחררי צפת וכו’, בבית העלמין הצבאי קבורים 110 נופלים, החלל האחרון של העיר צפת הינו אליאב כחלון ז”ל שנפל בצוק איתן.

את המהלך להקמת מבנה ההנצחה של יד לבנים הוביל ראש העיר, שוקי אוחנה יחד עם יו”ר יד לבנים, הגברת אורה עמר. במעמד החתימה על ההסכם אמר אוחנה: “אני מודה למשפחת אדרעי על התרומה הרבה לעיר שלנו, ההשקעה בצעירים, ברווחה, תרומות המחשבים לילדים וכעת הבנייה של פרויקט יד לבנים. בכל עיר מתוקנת יש בית לזכר הנופלים ואני מקווה מאוד שאף אחד לא יצטרף לרשימה הנופלים בעירנו.

“גם אני קרוי על שם בן משפחה שנהרג בקרב על שחרור העיר צפת ואני שמח שכעת יהיה לכל המשפחות בית של הנצחה ולכל העיר בית בו ילמדו את ההיסטוריה וסיפורם של הנופלים לשחרור העיר צפת וביטחון מדינת ישראל, באזור חי ופעיל עם סטודיו לריקוד, חדרי חוגים ופעילויות, אולם ‘זאפה’ לאירועים ומופעים של עד 180 משתתפים וכן להקרנת סרטים”.