להפוך את האדום לירוק

בעיריית צפת ובעיריית קרית שמונה נעשה מאמץ הסברתי כדי להצליח לשנות את הסיווג של שתי הערים הצפוניות מאדום לירוק. כך גם במועצות מקומיות ואזוריות נוספות באזור. לשינוי הסיווג יכולה להיות השפעה גדולה על המשך היציאה מהסגר

צילום: עיריית קרית שמונה

מתווה הרמזור אותו הגה פרוייקטור הקורונה, רוני גמזו, מסווג ישובים על פי שיעורי ההדבקה והתחלואה. המשמעות היא שישובים ירוקים יזכו להקלות, ואילו על ישובים אדומים יוטלו יותר מגבלות. לכך יכולה להיות השפעה גדולה על המצב הכלכלי של התושבים.

המתווה הזה יוצר מוטיבציה גדולה אצל ראשי הרשויות המקומיות להגיע למצב שבו היישוב שבראשו הם עומדים יסווג כישוב ירוק, ולא כישוב אדום או צהוב. זאת הסיבה שעיריית קרית שמונה ועיריית צפת יצאו במאמץ הסברתי וארגוני כדי לשנות את הסיווג מאדום לירוק.

כך למשל נאמר בהודעה מטעם עיריית קרית שמונה: “יש לנו בקריית שמונה תושבים אחראיים ואכפתיים. תושבים שאכפת להם מההורים שלהם ומוותיקי העיר. תושבים שרוצים להיות בריאים. תושבים שרוצים לחיות. זו הסיבה שכולם נרתמים יחד להפוך את קריית שמונה לירוקה”.

צפת היא עיר עם אוכלוסיה חרדית גדולה, וכפי שהתברר מערים כמו בני ברק, ביתר עלית ועוד, אחוזי ההדבקה באוכלוסיה זו גבוהים מהממוצע. לכן עיריית צפת עושה מאמץ גדול להקטין את שיעורי ההדבקה והתחלואה.

העירייה יזמה הקמת מוקדים ייעודיים לטיפול בכל הנושאים הקשורים לקורונה: חקירות אפידמיולוגיות אישיות, פרסום מסלולים ברשתות החברתיות, קבוצות הוואטסאפ ואפילו בהודעות קוליות לטלפונים הכשרים, מוקד מיוחד שפונה לכל אחד מהחולים המאומתים ובודק האם יש צורך בסיוע, קניות, תרופות וכו’,

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, במוקד קורונה עירוני, צילום: עיריית צפת

בהודעת העירייה נאמר: “מעשרות חולים חדשים מידי יום הגענו ל 3 בלבד ביממה האחרונה. (יחס הבדיקות החיוביות עומד על 2.97% בלבד- הרבה מתחת לממוצע הארצי) ובתוך חמישה ימים מעיר אדומה מאוד, הפכה צפת לעיר צהובה שעל פי הערכות תהיה ירוקה תוך 48 שעות בלבד!”.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה ציין: “כבר תקופה ארוכה שאני פונה לכל הגורמים הרלוונטיים בממשלת ישראל ומבקש- תנו לנו, כל ראש רשות בעירו, לנהל את המאבק. אנחנו יודעים מה נכון לעיר שלנו”.

תמונת מצב של הקורונה בצפת, וגרף ההשתפרות מאדום לצהוב

קצרין עוד לא הגיעה לסיווג כישוב אדום, אך העליה בשיעורי ההדבקה והתחלואה מדאיגה את הרשות המקומית. בהודעה מטעם הרשות נאמר: “בימים האחרונים אנו עדים לעלייה חדה במספר חולי הקורונה ביישוב וכיום, על פי נתוני משרד הבריאות, מקצרין יש 29 חולים פעילים. אנו מבקשים, אנא, שמרו על ההנחיות. הקפידו על מסכה ועל מרחק אחד מהשני. זה חשוב לכולנו. אנו נמצאים כפסע מהפיכה ליישוב אדום, זה בידיים שלנו”.

גם במועצות אזוריות נעשה מאמץ לעבור מאדום לירוק. כך למשל במועצה האזורית גולן יש רצון גדול להביא לכך שיחודשו הלימודים בבתי הספר, לפחות בכיתות הנמוכות. הבעיה העיקרית היא ההסעות. אם בכיתות אפשר אולי לשמור על מתווה של קפסולות, בהסעות יש צפיפות גדולה.

אוטובוסים של הסעות התלמידים במועצה האזורית גולן

בהודעת המועצה האזורית גולן נאמר: הפעלת מערך ההסעות מהווה אתגר כמו גם בפעולות אחר הצהריים בהם מעורבים הילדים ואין קפסולות-המטרה תהיה למזער ככל הניתן את הערבובים הללו. למעשה יש ערבוב מלא של הילדים מיישובים רבים ומבתי הספר השונים, בסופו של דבר”.