לשבור את הקרטל

בוועידת אצבע הגליל, בדיון על הקמת אוניברסיטה בגליל, אמר פרופ’ אוריאל רייכמן, שיש לשבור את הקרטל של האוניברסיטאות הוותיקות במועצה להשכלה גבוהה, שמונע הקמת אוניברסיטה בגליל. המחלוקת על מיקום האוניברסיטה בצפת או בתל חי, גם היא אוזכרה בדיון

ועידת אצבע הגליל מתקיימת השנה במתכונת שונה עקב מגפת הקורונה. הוועידה מתקיימת בזום, וניתן לצפות בדיונים בדפי הפייסבוק של עיריית קרית שמונה ומועצה אזורית הגליל העליון.

אחד הפאנלים המעניינים שהתקיימו בוועידה עסק בהקמת אוניברסיטה בגליל. מי ששם את הדברים על השולחן באופן הבוטה ביותר היה נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ’ אוריאל רייכמן.

ריייכמן קרא לילד בשמו והצהיר שהאוניברסיטאות הוותיקות יצרו קרטל במל”ג (מועצה להשכלה גבוהה) המונע הקמת אוניברסיטה חדשה בגליל. הסיבה, שמירת תקציבי המחקר בידי האוניברסיטאות הוותיקות.

“כשהקימו את המכללות האזוריות”, אמר רייכמן, “בלחץ הקרטל האוניברסיטאי קבעו שמכללה אקדמית אינה אוניברסיטה. זה קבוע בחוק וזה שערוריה. החשש של הקרטל האוניברסיטאי שיהיו עוד אוניברסיטאות שיתחרו על התקציב שקיים”.

רייכמן אמר שאין טעם לנסות לשכנע את המל”ג, כי האינטרסים שם הם נגד הקמת אוניבסיטה נוספת. רייכמן מציע לבצע את השינוי בשטח בלי אישור המל”ג. ליצור מסלול לדוקטורנטים עצמאי בתל חי, שלא יהיה שלוחה של אוניברסיטה וותיקה. להוכיח את היכולות, ואז לבוא לממשלה ולהפעיל לחץ.

“אני מכיר את תל חי” הבהיר רייכמן. “יש לכם את הבסיס, יש לכם את מיגל, יש לכם אנשים נהדרים, פשוט אתם חייבים לרוץ. אי אפשר לבלום אתכם אם אתם הולכים ומקבלים דוקטורנטים, יש לכם את המוסמכים, תעשו את השלב הבא. ברגע שיש לכם שניים או שלושה דוקטורנטים, אתם אוניברסיטה בפועל”.

עוד משתתף חשוב בפאנל היה פרופ’ אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל לכימיה, שמבלי שהתכוון לכך נגע פרופ’ צ’חנובר בנושא שנוי במחלוקת, והוא היכן תקום האוניברסיטה. צ’חנובר הזכיר מאמר שהתפרסם בעיתון הארץ, ובו ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, התייחס להקמת אוניברסיטה בגליל ואמר שהיא צריכה לקום בצפת.

“כדאי להגיע להסכמה מקומית איפה יקום הדבר הזה”, אמר צ’חנובר. “לי יש את דעתי שלי. אני חושב שהאוניברסיטה צריכה לקום בתל חי”.

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, שהשתתף בפאנל, התפרץ לדבריו של צ’חנובר ואמר: “אני ממליץ שלא נתייחס למיקום, אלא לגופו של עניין”.

אבל מאוחר יותר, כאשר הגיע תורו של אוחנה לדבר, הוא לא התאפק ואמר: “אני כרגע לא נכנס למיקום אבל ברור לכם מה דעתי”. בהמשך דבריו אמר אוחנה: “בואו לא ניכנס למיקום, אבל המקום עוד שמור ברמת רזים, במורדות צפת לכיוון ראש פינה. נבנים שם 6,000 יחידות דיור חלקם לרופאים, חלקם לאנשי קבע, זאת הזדמנות שאני לא בטוח שהיא תחזור על עצמה”.

ראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן, לא השתתף בדיון הזה, אבל סביר להניח שהוא לא שותף לדעה של אוחנה שצריך להקים את האוניברסיטה בצפת. הוא התבטא כבר בעבר על כך ואמר שמכללת תל חי, יחד עם מכון מיגל צריכים להיות הבסיס לאוניברסיטה החדשה.